Systemy poprawiające bezpieczeństwo na drodze
Niechroniony uczestnik ruchu drogowego
28-11-2007, foto: Bosch, Nissan

Piesi na drodze określani są jako niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Faktycznie, człowiek nie ma praktycznie żadnych szans na wyjście bez odniesienia obrażeń (nie wspominając o ofiarach śmiertelnych) wskutek potrącenia samochodem. Nad rozwiązaniem łagodzącym te skutki pracują konstruktorzy zarówno aut, jak i producenci części i podzespołów.
Jednym z nich jest opracowany przez firmę Bosch system Electronic Pedestrian Protection (EPP), co można przetłumaczyć jako elektroniczny system ochrony pieszego. Składa się on z czujników przyspieszenia dla przedniej części pojazdu (które bazują na tym samym rozwiązaniu co system rozpoznania kolizji ACC) oraz sterownika, który wyzwala pirotechniczne ładunki unoszące pokrywę maski silnika. W ten sposób, w ciągu ułamka sekundy, powstaje pusta przestrzeń, która na swój sposób zmniejsza obrażenia głowy i korpusu pieszego powstałe wskutek uderzenia w elementy silnika.
Podczas prowadzonych badań udało się również znaleźć sposób na rozróżnienie przez system zderzenia z człowiekiem, a np. wózkiem na zakupy z hipermarketu. Dzięki tzw. inteligentnym algorytmom, EPP jest w stanie błyskawicznie przeanalizować sytuację i - zdaniem jego konstruktorów niezawodnie, podjąć odpowiednią reakcję. Tak więc w tym drugim przypadku nie zostanie uaktywniony system.
Boschowski system EPP wejdzie do seryjnej produkcji jeszcze w tym roku. Podobne rozwiązania stosowane są już w Citroenie C6, czy Hondzie Legend.
• Na rynku japońskim Nissan oferuje nowego Skyline coupe, który jest seryjnie wyposażony w podnoszącą się w trakcie potrącenia pieszego maskę silnika („pop-up engine hood”). |