strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Badania na rzecz poprawy bezpieczeństwa

PSS - inteligentne systemy bezpieczeństwa
03-02-2007, foto i rysunki: Bosch

Firma Bosch opracowuje i wdraża do użytku codziennego kolejne systemy mające zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Stanowią one program CAPS (Combined Active and Passive Safety), w którym łączą się systemy bezpieczeństwa biernego (np. airbag), jak i aktywnego (np. układ ABS). Jeden z nich tworzy grupa inteligentnych systemów PSS (Predictive Safety Systems). Aktualnie w jej skład wchodzą trzy grupy urządzeń.


Według specjalistów z firmy Bosch powszechne montowanie w autach systemu PBA ograniczy o 3,5% liczbę wypadków spowodowanych na najechanie na tył innego pojazdu.

Pierwszym z nich jest -stosowany już przez Audi, Predictive Brake Assist (PBA). W przypadku wykrycia potencjalnego zagrożenia (poprzez wykorzystanie czujnika radarowego ACC) system zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym i w sposób nieodczuwalny dla podróżnych przybliża klocki do tarcz. Dzięki temu, w przypadku nagłego hamowania, działanie jest prawie natychmiastowe. Jeśli hamowanie jednak nie nastąpi, a czujniki nie odnotują dalszego niebezpieczeństwa, układ automatycznie powraca do pozycji wyjściowej.

Według badań specjalistów z Boscha masowe montowanie PBA pozwoli zmniejszyć liczbę wypadków ze zderzeniami czołowymi o 2,5%, a w miejscach skrzyżowań lub najechania na tył auta o 3,5%.

W przyszłym roku zostanie wprowadzony do seryjnego wyposażenia Audi Q7 system Predictive Collision Warning (PCW). Jego zadaniem będzie ostrzeżenie kierowcy o możliwości zaistnienia sytuacji krytycznej możliwie z jak największym wyprzedzeniem. Także i on współpracować będzie z czujnikiem ACC, który rozpozna potencjalne  zagrożenie. W przypadku prawdopodobieństwa jego wystąpienia system PCW na krótko gwałtownie, ale bardzo dla kierowcy wyczuwalnie, zahamuje. Dodatkowo może również aktywować napinacze pasów bezpieczeństwa poprzez ich naprężenie i dosunięcie do ciała siedzącej osoby.

Ostatnie jak na razie urządzenie z tej grupy to Predictive Emergency Brake (PEB). Będzie ono stanowić uzupełnienie dla PBA i PCW, a jego seryjna produkcja ma się rozpocząć w 2009 roku.

Zadaniem PEB będzie wsparcie kierowcy, gdy ten w przypadku wykrycia zagrożenia zahamuje za słabo lub w ogóle nie podejmie żadnego działania. W zamierzeniach konstruktorów zadziałanie PEB ma znacznie osłabić siłę zderzenia.

W swoich pracach specjaliści z Boscha opierają się na statystykach i analizach wypadków samochodowych. W przypadku prac nad PSS korzystano m.in. z danych dotyczących wypadków w Niemczech, z których wynika, że na 100 kierowców tylko 1 zahamował prawidłowo, 45 za słabo, a 54 w ogóle. Konstruktorzy są przekonani, że przy zastosowaniu wszystkich dostępnych dziś systemów wspomagających kierowcę można by uniknąć lub zminimalizować skutki około 90% zdarzeń drogowych.


W najbliższym czasie system PSS tworzyć będą trzy urządzenia wspomagające proces hamowania auta.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry