Technika w samochodzie
Renault eco 2
13-07-2007, foto: Renault
Renault wprowadza dla swoich samochodów nowe oznaczenie „eco2”. Będą nim określane modele, które powstały w fabryce posiadającej certyfikat ISO 14001 (świadczący o ograniczeniu przez zakład produkcyjny szkodliwego oddziaływania na środowisko naturalne), wydzielają poniżej 140 g/km dwutlenku węgla oraz co najmniej 5% tworzyw sztucznych użytych do ich budowy pochodzi z recyklingu.
W ubiegłym roku 39 zakładów Renault spełniało już wymagania ISO 14001. Obejmują one m.in. zmniejszenie zużycia wody i energii elektrycznej oraz emisji hałasu. Obecnie prowadzone są procedury certyfikacji w pozostałych fabrykach koncernu.
Redukcja emisji C02 do atmosfery możliwa była poprzez opracowanie nowych konstrukcji silników oraz wykorzystaniu alternatywnych paliw.
W tym pierwszym przypadku udało się obniżyć zużycie paliwa poprzez zmniejszenie pojemności skokowej przy zachowaniu wysokich osiągów silnika. W terminologii technicznej nazywane jest to downsizingiem. Jego przykładem może być nowa jednostka TCE 100, która przy pojemności 1149 cm3 osiąga moc silnika 1.4 (100 KM) i maksymalny moment obrotowy silnika 1.6 (145 Nm przy 3000 obr/min.).
Zastosowanie turbosprężarki z funkcją „overpower” pozwala na osiągnięcie mocy na biegach II-IV powyżej 4500 obr/min. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,9 l/100 km, a emisja C02 139 g/km.
Reprezentantem „eco2” jest Clio III z silnikiem TCE 100 KM. Powstaje on we francuskiej miejscowości Flins (certyfikat ISO 14001), emisja C02 wynosi 139 g/km, a do jego budowy użyto 10% (20 kg) elementów pochodzących z odzysku.
Strategia Renault zakłada również przystępną politykę cenową dla modeli ze znaczkiem „eco2”. Dla porównania na polskim rynku 3-drzwiowe Clio III z silnikiem TCE 100 jest niewiele droższe od modelu 1.4 16V 98 KM (C02 158 g/km), a na zużyciu paliwa w cyklu miejskim można zaoszczędzić około 1,1 l/100 km.
Renault oferuje także auta z silnikami zasilanymi przez biometanol E85 (Megane 1.6 16V 105 KM) oraz biodiesel B30 (Trafic 2.0 90 lub 115 KM i Master 2.5 100 lub 120 KM). Również wprowadzone na jesieni tego roku, Twingo II dostępne będzie z silnikiem 1.5 dCi 65 KM dostosowanym do paliwa B30. Do jego budowy użyto około 9% (15 kg) tworzyw z recyklingu.
Do 2009 roku ofertę francuskiego koncernu mają uzupełnić modele o napędzie hybrydowym i elektrycznym oraz wyposażone w ogniwa paliwowe (concept-car Ellypse).
|
silnik: |
TCE 100 |
|
rodzaj wtrysku: |
wielopunktowy |
|
pojemność silnika: |
1149 cm3 |
|
moc maksymalna: |
101 KM (74 kW) |
|
maks. moment obr.: |
145 Nm 5500 obr/min |
|
prędkość maksymalna: |
184 km/h |
|
skrzynia biegów: |
5-biegowa, mechaniczna |
|
przyspieszenie od 0 do 100 km/h |
11,1 sekundy |
|
średnie zużycie paliwa (l/100 km): |
(cykl miejski) |
7,6 |
(cykl poza miastem) |
5,0 |
(cykl mieszany) |
5,9 |
|
średnia emisja CO2: |
139 g/km |
|
|