strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Projektowanie samochodów

Więcej charakteru i emocji w designie Skody
16-01-2009, tekst i foto: Skoda

Projektant Jozef Kaban ma bogate doświadczenie, które zdobywał w wielu krajach. Ma również za sobą wiele lat praktyki w koncernie Volkswagen, gdzie był odpowiedzialny za prace nad modelem Bugatti Veyron. Następnie zajmował się zewnętrznym wzornictwem dla Audi jako dyrektor Audi Exterior Design Centre. Od lutego tego roku znowu pracuje w Czechach, w dziale projektowym Skoda Auto a.s.




Jak zareagowałeś na informację o tym, że mianowano cię głównym stylistą Skoda Auto?

Akurat trwały letnie testy prototypów. Główny stylista Volkswagena, Walter da Silva, oświadczył, że on i kierownictwo najwyższego szczebla koncernu zdecydowali się mianować mnie na to stanowisko. Było mi bardzo miło, wychowywałem się w byłej Czechosłowacji i Skoda zawsze była marką bliską mojemu sercu. Spędziłem w Niemczech piętnaście lat i zdążyłem przyzwyczaić się do pewnego systemu pracy, więc trochę obawiałem się zmiany. Ale sądzę, że szybko się przyzwyczaiłem i czuję się tutaj jak w domu.

Czy praca na stanowisku głównego stylisty wiąże się bardziej z zarządzaniem czy projektowaniem?

To logiczne, że praca na tym stanowisku to bardziej zarządzanie, trzeba jednak nadal być kreatywnym i doskonale zorientowanym. Uważam, że każdy z nas sam decyduje o tym, co jest najistotniejsze w jego pracy. Dla mnie oczywiście ważny jest jej kreatywny komponent i czuję się odpowiedzialny za kierunek rozwoju naszego wzornictwa. Równie ważna dla mnie jest harmonia między kreatywnością, a organizacją, ale zależy ona głównie od ludzi, z którymi się pracuje.

Miałeś okazję pracować dla kilku marek należących do koncernu Volkswagen. Co wyjątkowego i interesującego jest w każdej z nich?

Każda z tych marek ma dla mnie szczególne znaczenie. Volkswagen to był mój pierwszy krok we wzornictwie samochodowym, niezwykłe przeżycie. Te samochody stanowią satysfakcjonującą ofertę dla szerokiej grupy klientów. Dzięki Bugatti, ze względu na ekstrawagancję i ponadczasowość tej marki, mogłem zasmakować pracy w zupełnie innym wymiarze. Audi to synonim precyzyjnie wykonanego, doskonałego produktu, z naciskiem na wysokiej jakości materiały i ogromną dbałość o szczegóły. Skoda reprezentuje połączenie takich cech jak jakość, kreatywność i funkcjonalność; samochód, który trafia do klienta, ma być czymś więcej niż tylko dobrym produktem za dobrą cenę. To część stylu życia, który sprawia, że czujesz się lepiej i każdy twój dzień staje się lepszy od poprzedniego.

Czy projektanci samochodów Skody muszą się liczyć z jakimiś ograniczeniami? Czy jest konkretny kierunek, w którym powinno zmierzać wzornictwo tej marki?

Oczywiście, każda z marek naszego koncernu odgrywa konkretną rolę. Pozycja Skody jest stabilna, ta marka pracowała na nią całymi latami i sytuacja ta determinuje kierunek jej rozwoju. Moim zdaniem dotyczy to jednak głównie komunikacji i dobrych pomysłów. Nie ma żadnych ograniczeń dla kreatywności, o ile w rezultacie powstaje coś sensownego.



Nie jest łatwo projektować produkty, które trafią do klientów dopiero kilka lat później. Skąd wiesz, jaki będzie trend za parę lat? Gdzie szukasz inspiracji?

To prawda, że zaprojektowane przez nas samochody trafiają na rynek kilka lat później, a mimo to muszą wyglądać tak, by podobały się klientom. Tak samo jednak pracuje nasza konkurencja, więc tworzymy jednocześnie. Moim celem, i zapewne celem każdego projektanta, jest zaprojektowanie takiego produktu, który ma szanse podobać się ludziom tak długo, jak to możliwe, produktu, który byłby w tym sensie ponadczasowy. Chcemy zaoferować naszym klientom takie samochody, których kupna nigdy nie będą musieli żałować. Co zaś się tyczy inspiracji – czerpię ją z wielu źródeł: z mojego otoczenia, ludzi, rożnych opinii, świata, który nas otacza, również z innych obszarów związanych z kreatywnością – z architektury, wzornictwa przemysłowego, projektowania graficznego, ale także, na przykład, z mediów. Jednakże te dodatkowe inspiracje są jedynie uzupełnieniem systematycznej i szczegółowej analizy rynku motoryzacyjnego. Naszym celem jest tworzenie samochodów, które są czymś więcej niż tylko zbiorem metalowych części, chcemy, aby zawierały w sobie cząstkę kultury ich twórców, aby były namacalnym dowodem entuzjazmu ludzi, którzy je stworzyli.

Co Ci się podoba w aktualnych modelach Skody, a co chciałbyś ulepszyć? Gdzie chciałbyś zobaczyć markę w przyszłości?

Ta marka, od swojego odrodzenia piętnaście lat temu, nabrała niezwykłej dynamiki rozwoju. Cieszę się, że mogę być obecny przy narodzinach nowych modeli Skody. Chcę jednak podkreślić, że będziemy budowali na solidnych podstawach: pierwszej czy drugiej generacji Octavii, śmiałym kroku, jakim był Roomster, czy też wyszukanym modelu Superb. We wszystkich tych modelach widać ogrom pracy, której wymagały, ale także wysiłek, aby dostarczyć klientom produkt, który będzie odnosił się do maksymy "Przemyślane Rozwiązania". Podoba mi się entuzjazm i duma, które budzi ten odnoszący coraz większe sukcesy czeski produkt. Co zaś się tyczy przyszłości, mam konkretny pomysł. Podejście, w którym klient stawiany jest na pierwszym miejscu, jest z pewnością właściwe. Ale klienci się zmieniają, rosną ich potrzeby. Dziś klienci oczekują od samochodu czegoś więcej niż tylko świetnych rozwiązań i dobrej technologii.Chcą, żeby samochód miał charakter i wzbudzał emocje. Chciałbym, żeby klienci nie wybierali naszych samochodów, kierując się tylko rozsądkiem, jedynie w oparciu o racjonalne przesłanki. Chciałbym, żeby kierowały nimi także emocje i wrażliwość.

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Nasze testy
· Skoda Roomster "Nowy segment Skody" 13-08-2006
· Skoda Superb "Czeski wzór bezpieczeństwa" 03-12-2009

Salon samochodowy
· Octavia zasilana LPG 30-11-2010
· Większa oferta Skody Superb 13-10-2010
· Debiut ekologicznych Skód w Paryżu 27-09-2010
· Kolejny model GreenLine w ofercie Skody 14-07-2010
· Nowe wcielenie ekologicznej Skody 06-07-2010
· Ceny i specyfikacje nowej Fabii RS 01-06-2010
· Skoda Superb Combi 10-11-2009
· Skody GreenLine 01-10-2009
· Oferta Skody dla niepełnosprawnych kierowców 23-07-2009
· Modele Skody z kratką 18-03-2009
· Skoda utrzymuje ceny z 2008 rok 12-03-2009
· Wiosna w salonach Skody 02-03-2009
· Skoda zapowiada debiut Skody Scout w Genewie 23-02-2009
· Skoda w Genewie 12-02-2009
· Skoda Fabia Sportline 07-01-2009
· Skoda Roomster "Nowy segment Skody" 13-08-2006

Szkoła Auto
· Poznaniacy już "eco-przeszkoleni" 24-11-2009
· L-Driving w Szkole Auto 27-05-2009
· Szkoła Auto w pigułce 02-02-2009
· Skoda na konferencji klimatycznej w Poznaniu 02-12-2008

Technika
· Wyprodukowano już 100 000 silników 1.2 TSI 24-06-2010
· Silnik 1.2 TSI także w Skodzie 29-11-2009
· 110 lat produkcji silników w Mlada Boleslav 25-11-2009
· Więcej charakteru i emocji w designie Skody 16-01-2009
· Skoda otworzyła własne Centrum Technologiczne 22-12-2008

Akcje przywoławcze do serwisów
· Skoda Roomster 15-10-2009
· Skoda Superb II 15-10-2009
· Skoda Superb II i Octavia II 30-10-2009

Sport
· Kuzaj gotowy na Barbórkê 02-12-2010
· Mistrz ¦wiata F1 do³±cza do teamu Skody 02-12-2010
· Nie dać się, czyli jak pokonać siebie 16-10-2010
· Projekt Fabia Super 2000 będzie kontynuowany w przyszłym roku
25-08-2010
· Oficjalne testy Kuzaja 30-03-2010
· Superb Combi i Yeti dla zespołu Leszka Kuzaja 04-02-2010
· Skoda potwierdza start w przyszłorocznym sezonie rajdowym 14-12-2009
· Skoda wystartuje w Rajdzie Monte Carlo 20-12-2008
· Oficjalna prezentacja Skody Fabia Super 2000 08-07-2008

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry