strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Wywiad z Josephem Lambertem, Kierownikiem Działu Testów i Ewaluacji Opon Centrum Technologicznego Goodyeara w Luksemburgu

Za kulisami. Opracowanie i testowanie nowej, innowacyjnej opony
10-03-2009, tekst i foto: Goodyear



Co obejmują testy takiej innowacyjnej opony jak OptiGrip?

Podczas fazy opracowania produktu, nasze opony poddawane są rygorystycznym testom zarówno na bębnach w laboratorium, jak też na torze. Przed wprowadzeniem naszych produktów na rynek, przejeżdżamy na nich dosłownie miliony kilometrów. Badając ich osiągi, zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak też na naszych poligonach badawczych w Luksemburgu i Francji, upewniamy się, że wszystkie parametry zostają obszernie przetestowane oraz ocenione.

Czy testy, którym poddana została opona OptiGrip różnią się od tych zwykle przeprowadzanych?

Przede wszystkim, OptiGrip została poddana rygorystycznemu programowi testów, który muszą przejść wszystkie nasze nowe opony, zanim zostaną wprowadzone na rynek. Obejmują one między innymi badanie drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, badanie odporności na zjawisko aquaplaningu podczas jazdy na wprost i w zakrętach oraz testy głośności, a także testy prędkości i oporu toczenia. Opracowanie opony, oferującej doskonałe osiągi przez cały okres użytkowania, nawet po przejechaniu wielu tysięcy kilometrów, wymagało przeprowadzenia dodatkowych badań. Opona OptiGrip musiała przejść skrupulatne testy mierzące jej osiągi na samym początku oraz po przejechaniu 10 000, 20 000 i 30 000 kilometrów.

Na jakie parametry i osiągi zwracaliście uwagę podczas testowania prototypów opon OptiGrip?

Z pewnością kluczową kwestią były dla nas osiągi na mokrej nawierzchni, co stanowi najważniejszy parametr bezpieczeństwa. O ile łatwo jest opracować oponę o pewnej charakterystyce, powiedzmy pod względem dużych przebiegów, czy też niskich oporów toczenia, to większe wyzwanie stanowi stworzenie opony, która spełnia kluczowe wymogi nawet po przejechaniu wielu tysięcy kilometrów, bez pogorszenia jej żywotności i oporów toczenia.

Dobre wyniki podczas hamowania na mokrej nawierzchni oraz odpowiednia przyczepność na mokrej nawierzchni i odporność na aquaplaning są kluczowymi wskaźnikami parametrów zużytych opon. To właśnie one stanowią obszary, w których chcieliśmy do perfekcji dopracować nową oponę OptiGrip.

Udowodniono, że opona OptiGrip zapewnia wzorowe osiągi przez cały okres użytkowania, przy przejechaniu 10 000, 20 000 i 30 000 kilometrów. W jaki sposób "odtworzyliście" zużyte opony z takim konkretnie przebiegiem?

W celu oceny wpływu przejechania powiedzmy 20 000 kilometrów na bieżnik opony, przeprowadziliśmy dwa rodzaje testów: stoczyliśmy opony do takiego samego profilu, następnie zamontowaliśmy je na bębnach i przeprowadziliśmy różnorakie badania w laboratorium.

Inne opony OptiGrip założyliśmy na wielu różnych samochodach i wykonaliśmy na nich szereg przejazdów w warunkach, które zostały wcześniej ściśle określone – dla określonej liczby kilometrów oraz na określonych rodzajach dróg, tj. 50 procent na autostradach, 50 procent na drogach krajowych. W ten sposób obserwowaliśmy jak naprawdę sprawowały się opony po tysiącach kilometrów "spędzonych w trasie".

Dlaczego zużyta opona zachowuje się gorzej?

Zużyte opony mają mniejszą głębokość bieżnika niż nowe. Ma to dwojaki skutek: mniejsza głębokość bieżnika oznacza mniej rowków oraz kanalików do absorbowania i odprowadzania wody podczas jazdy na mokrej nawierzchni. W przeciwieństwie do nowych, zużyte opony są mniej odporne na aquaplaning. Wywiera to negatywny wpływ na efektywność hamowania na mokrej nawierzchni. Opony z mniejszym przebiegiem odznaczają się lepszą przyczepnością i krótszą drogą hamowania.

Co jest największym problemem kierowców podczas jazdy na zużytych oponach?

Jednym z najistotniejszych aspektów osiągów, związanych z oponami o większym przebiegu, pozostaje precyzja prowadzenia oraz hamowanie na mokrej nawierzchni. O ile w przypadku wielu opon dostępnych na rynku uwagę skupia się na trwałości i niskich oporach toczenia, to o wiele trudniej znaleźć oponę, która zapewnia w szczególności doskonałe właściwości podczas hamowania i odporność na aquaplaning po przejechaniu 30 000 kilometrów.



Co w osiągach opony OptiGrip wywarło największe wrażenie podczas testów na drodze?

Kiedy przeprowadzaliśmy testy opony OptiGrip na naszych poligonach badawczych, zadziwiła nas precyzja prowadzenia i charakterystyka hamowania na mokrej nawierzchni.

Oczywiście, testy te są inicjowane przez firmę Goodyear i nie mają takiej wagi w branży, jak testy przeprowadzane przez niezależne organizacje branżowe. Dlatego też byliśmy niezmiernie zadowoleni, kiedy organizacja TUV SUD Automotive potwierdziła, że droga hamowania opony OptiGrip jest o 20 proc. krótsza na mokrej nawierzchni po przejechaniu 30 000 kilometrów niż w przypadku konkurencyjnych opon, z którymi stawała w szranki. W porównaniu z konkurentkami oferowała również dwa razy większą kontrolę na mokrej nawierzchni po przejechaniu 30 000 kilometrów.

Jakie szczególne testy przeprowadzono w celu zbadania charakterystyki hamowania opony OptiGrip?

TUV SUD Automotive przeprowadziła testy opony OptiGrip na obiektach w Mireval we Francji, wykorzystując samochód marki VW Golf 2.0 FSI z oponami 225/45 R17 i dokonała pomiarów osiągów opony zarówno na nawierzchniach suchych, jak i mokrych. Przeprowadziła także testy hamowania z prędkości 80 km/h do 20 km/h. Pojazdy testowe były wyhamowywane z prędkości wyjściowej do zera przy wywieraniu pełnego nacisku na pedał hamulca oraz za pomocą systemu ABS działającego na 4 kołach. Dokonano pomiaru rzeczywistej drogi hamowania wyłącznie między prędkością początkową oraz końcową.

Postępując w ten sposób, otrzymywaliśmy czas wystarczający na uzyskanie ciśnienia hamowania; ponadto, uniknęliśmy ewentualnego zafałszowania wpływu kołysania pojazdu w chwili zatrzymania oraz niewystarczającej kontroli systemu ABS w zakresie niskich prędkości. Z prędkości początkowej oraz końcowej została obliczona średnia opóźnienia.



W jaki sposób eksperci w dziedzinie opon dokonują pomiarów "odporności na aquaplaning"?

W celu zmierzenia odporności opony OptiGrip na aquaplaning, wyposażyliśmy pojazd testowy w specjalne czujniki oraz urządzenie wykorzystujące pomiary GPS do mierzenia prędkości.

Aby zbadać zachowanie podczas aquaplaningu w trakcie jazdy na wprost, pojazd poruszał się z kołami z jednej strony zanurzonymi w basenie wypełnionym wodą o głębokości około 9 mm. Podczas przyspieszania mierzy się prędkość obrotową prawego i lewego przedniego koła. Przy określonej prędkości, przednie koło poruszające się w basenie z wodą zaczyna tracić przyczepność, co powoduje różnicę w prędkości obrotowej kół przednich.

Natomiast, aby zbadać zachowanie podczas aquaplaningu w trakcie jazdy w zakrętach, pojazd porusza się na suchej nawierzchni asfaltowej po okręgu. Około 20-metrowy odcinek łuku zalewany jest wodą. Przy określonej prędkości, docierając do odcinka zalanego wodą samochód traci przyczepność, co pozwala na sprawdzenie odporności na aquaplaning podczas pokonywania zakrętów.

Wyniki organizacji TUV wykazały, że po przejechaniu 30 000 kilometrów opona OptiGrip zapewnia o 6 procent lepszą odporność na aquaplaning podczas jazdy na wprost, niż jej wiodące konkurentki.

Dziękuję za rozmowę.

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry