strona główna
Technika
w ostatnim numerze
czytaj także
Jednostki napędowe

Nowy silnik wysokoprężny Renault
24-03-2010, foto: Renault

Renault wprowadza do gamy swoich pojazdów nowy silnik wysokoprężny 2.3 dCi (typ M9T). Pierwszym napędzanym nim autem jest Nowy Master.




Silnik zbudowany został na bazie jednostki dCi o pojemności dwóch litrów i zastąpi montowane dotychczas 2.5 dCi (typ G9U) i 3.0 dCi (ZD30 - nie jest to ten sam silnik co w Lagunie). Jednostka dostępna jest z mocą 100 (75 kW), 125 (92 kW) lub 150 (110 kW) koni mechanicznych. W dwóch pierwszych wariantach wyposażona została w turbosprężarkę o stałej geometrii, a w najmocniejszym w turbosprężarkę o zmiennej geometrii.

Do współpracy z nim przeznaczono skrzynię mechaniczną lub zautomatyzowaną z podwójnym kołem zamachowym. W modelu z napędem na przednią oś silnik ustawiony jest poprzecznie, a na tylną - wzdłużnie.

W porównaniu do poprzedników nowy silnik jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny. Według testów fabrycznych Nowy Master z napędem na przednią oś zużywa o 1 litr ropy mniej, a z napędem na tył o 2,7 litra na 100 km. Jest to równoznaczne ze mniejszeniem, o około 10 proc., emisji CO2. Jednostka wyposażona w filtr cząstek stałych spełnia normy Euro5, zaś bez niego - Euro 4.

Renault wydłużył również okresy między przeglądami, których dokonywać trzeba będzie co 2 lata lub 40 tys. kilometrów przebiegu. Z kolei zastosowanie łańcucha, zamiast paska rozrządu wyeliminowało konieczność jego wymiany co 6 lat. Wyliczono również, że podczas eksploatacji Nowego Mastera przez okres 4 lat lub 150 tys. km przebiegów właściciel auta będzie mógł zaoszczędzić około 1800 euro.

Nowa jednostka produkowana jest wyłącznie we francuskiej fabryce w Cleon. W niedalekiej przyszłości trafi on również do innych modeli samochodów w obrębie Aliansu Renault-Nissan.