strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
reklama
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Jednostki napêdowe

Technologie SKYACTIV
21-10-2010, Ÿród³o i foto: Mazda

Mazda Motor Corporation opublikowa³a szczegó³y dotycz¹ce najnowszej generacji uk³adów napêdowych pod nazw¹ SKYACTIV. Nowe rozwi¹zania obejmuj¹ silniki, skrzynie biegów, nadwozia oraz podwozia, które bêd¹ wprowadzane do gamy Mazdy od 2011 roku, przynosz¹c znaczne zmniejszenie zu¿ycia paliwa oraz emisji dwutlenku wêgla we wszystkich modelach.




Proces ten w pierwszym etapie bêdzie koncentrowaæ siê na tworzeniu lekkich konstrukcji oraz na optymalizacji technologii uk³adu przeniesienia napêdu. Na dalszych etapach wprowadzone zostan¹ technologie poprawiaj¹ce wydajnoœæ, takie jak odzysk energii z uk³adu hamulcowego oraz uk³ady hybrydowe. Celem jest obni¿enie zu¿ycia paliwa w samochodach Mazdy o 30 proc. przed rokiem 2015 (w porównaniu z 2008).

Silnik benzynowy SKYACTIV-G, osi¹gnie - bez zastosowania elektrycznych elementów napêdu - poziom zu¿ycia paliwa, który do tej pory by³ zarezerwowany dla rozwi¹zañ hybrydowych. Wysoce wydajny silnik benzynowy z bezpoœrednim wtryskiem charakteryzuje siê wspó³czynnikiem sprê¿ania wynosz¹cym 14,0:1 - jest to najwy¿szy na œwiecie wspó³czynnik osi¹gniêty przez produkowany fabrycznie silnik benzynowy.

Takie w³aœciwoœci oznaczaj¹, ¿e silnik zu¿ywa o 15 proc. mniej paliwa, a jednoczeœnie moment obrotowy zwiêksza siê o 15 proc. Wy¿szy moment obrotowy przy niskich i œrednich prêdkoœciach silnika przek³ada siê na wiêkszy komfort prowadzenia oraz mniejsze zu¿ycie paliwa w codziennej eksploatacji.

Nowy silnik wysokoprê¿ny SKYACTIV-D tak¿e osi¹gn¹³ rekordowy wspó³czynnik sprê¿ania wynosz¹cy 14,0:1. Jest to najlepszy wynik w historii dla silnika wysokoprê¿nego - oznacza on dwudziestoprocentowy spadek zu¿ycia paliwa oraz wyj¹tkowo czysty proces spalania.

Nowy silnik Mazdy SKYACTIV-D bêdzie spe³nia³ przysz³y standard emisyjny Euro 6 bez koniecznoœci zastosowania kosztownych rozwi¹zañ zmniejszaj¹cych zawartoœæ tlenków azotu w spalinach. Dwustopniowa turbosprê¿arka zapewnia równomiern¹ i p³ynn¹ reakcjê zarówno przy niskich, jaki i wysokich prêdkoœciach obrotowych silnika oraz zwiêksza zakres przedzia³u prêdkoœci obrotowych silnika do 5200 obr./min., przy których moment obrotowy osi¹ga maksymalne wartoœci.

W ramach technologii SKYACTIV in¿ynierowie Mazdy stworzyli tak¿e now¹ automatyczn¹ skrzyniê biegów SKYACTIV-Drive, która ³¹czy zalety standardowej automatycznej skrzyni biegów, skrzyni bezstopniowej i dwusprzêg³owej. Znacznie rozszerzony zakres dzia³ania sprzêg³a lock-up zwiêksza wydajnoœæ przek³adni hydrokinetycznej, poprawia wydajnoœæ przeniesienia momentu obrotowego oraz sprawia, ¿e kierowca czuje siê podobnie jak w przypadku prowadzenia samochodu z rêczn¹ skrzyni¹ biegów.

SKYACTIV-Drive charakteryzuje siê równie¿ oszczêdnym zu¿yciem paliwa - jest ono o 7 proc. mniejsze ni¿ w przypadku obecnie stosowanych automatycznych skrzyñ biegów.

Nowa SKYACTIV-MT to niezwykle lekka i kompaktowa rêczna skrzynia biegów o obni¿onym wspó³czynniku tarcia wewnêtrznego, który równie¿ przek³ada siê na ni¿sze zu¿ycie paliwa. Jej kompaktowy rozmiar przyczynia siê do efektywnego rozplanowania konstrukcji samochodu, zaœ krótki skok dŸwigni i ³atwoœæ zmiany biegu przywodz¹ na myœl samochód sportowy.

Obni¿enie masy pojazdu ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zu¿ycia paliwa i emisji dwutlenku wêgla. G³ówn¹ rolê w tym procesie odgrywaæ bêdzie nowa konstrukcja SKYACTIV-Body oraz rama pojazdu SKYACTIV-Chassis. Nowe nadwozie o du¿ej wytrzyma³oœci jest o 8 proc. l¿ejsze oraz o 30 proc. sztywniejsze. £¹czy ono w sobie wyj¹tkowo wysoki poziom bezpieczeñstwa w razie zderzenia oraz zwinnoœæ prowadzenia. Niewielk¹ masê pojazdu osi¹gniêto przede wszystkim dziêki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzyma³oœci na rozci¹ganie oraz optymalnych materia³ów spajaj¹cych. Nowe podwozie SKYACTIV-Chassis wyposa¿ono tak¿e w nowoczesne zawieszenie, które jest o 14 proc. l¿ejsze ni¿ obecnie stosowane oraz gwarantuje wysoki komfort jazdy.

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Wywiady
· Coraz więcej osób rozumie założenia Zoom-Zoom 30-06-2010
rozmowa z Magdaleną Węglewską, Dyrektor PR Mazda Motor Poland

Aktualności
· Nowa Mazda5 trafia do salonów 08-10-2010
· Mazda CX-7 z homologacją ciężarową 19-05-2010
· Mazda 6 z homologacją ciężarową 19-04-2010
· 25 salon sprzedaży Mazdy 22-03-2010
· Dwa nowe salony Mazdy 11-12-2009
· Mazda 6 Hoshi 02-12-2009
· Mazda 5 z homologacją ciężarową 27-05-2009
· Mazda Poland uruchamia program "Mazda Assistance" dla swoich klientów 13-11-2008

Zapowiedzi
· Nowa Mazda 5 w sprzedaży od jesieni 29-06-2010
· Nowa Mazda 5 zadebiutuje w Genewie 20-01-2010
· Genewskie premiery Mazdy 03-02-2009

Prezentacje
· Debiut nowej Mazdy 5 29-03-2010
· Odświeżona Mazda CX-7 06-10-2009
· Nowa Mazda 3 03-12-2008

Technika
· Technologie SKYACTIV 21-10-2010
· Mazda pracuje nad silnikiem hybrydowym 29-03-2010
· Najbardziej ekologiczna lakiernia samochodów 21-11-2009

Galerie
· Wieczór z Mazdą 28-06-2010

copyright 2002-2023 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry