w ostatnim numerze |
|
czytaj także |
|
|
Jednostki nap�dowe
Volvo wprowadza nowy silnik GTDi
01-09-2010, �r�d�o i foto: Volvo
Przy okazji wprowadzenia na rynek nowych modeli Volvo S60 i Volvo V60, gama silnik�w Volvo zosta�a rozszerzona o wersje T3 i T4. Nowe jednostki to czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemno�ci 1.6 litra, kt�re zosta�y wyposa�one w najnowsz� technologi� wtrysku bezpo�redniego benzyny z turbodo�adowaniem - GTDi.

Silniki GTDi T3 o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM b�d� dost�pne w nowych modelach Volvo S60 i V60. Mocniejszy z nich uzyskuje maksymalny moment obrotowy w wysoko�ci 240 Nm od zaledwie 1600 obrot�w a� do 5000 obrot�w na minut�. Dost�pna na zam�wienia funkcja overboost pozwala osi�gn�� a� 270 Nm momentu obrotowego. Z kolei wersja T3 oferuje 150 KM i 240 Nm momentu obrotowego.
Nowe silniki GTDi maj� bardzo zwart� budow� i s� wykonane ca�kowicie z odlewanego aluminium. Pozwoli�o to uzyska� nisk� mas� i dobre zdolno�ci rozpraszania ciep�a. Ponadto kolektor dolotowy zosta� wykonany z tworzywa sztucznego co korzystnie wp�ywa na minimalizacj� masy silnika. Takie rozwi�zanie zapewnia r�wnie� wysok� wydajno�� energetyczn�.
W przypadku silnik�w GTDi konstruktorzy Volvo zdecydowali si� na umieszczenie ka�dego wtryskiwacza centralnie nad t�okiem, tu� obok �wiecy zap�onowej. Ka�dy z nich ma 6 otwor�w, co jest rozwi�zaniem nietypowym w przypadku wtryskiwaczy umieszczonych centralnie. Rozwi�zanie to pozwala uzyska� szczeg�lnie jednolite rozprowadzenie paliwa.
Centralnie umieszczony wtryskiwacz wielootworowy pozwala na ekstremalnie precyzyjne dozowanie paliwa. Przy zimnym silniku, paliwo jest wtryskiwane do �rodka komory spalania tu� przed zap�onem. Wysokie ci�nienie wtrysku w wysoko�ci 100 bar�w przek�ada si� na idealny czas przygotowania oraz oznacza mniejsz� ilo�� paliwa na �ciankach komory spalania. Pozwala to ograniczy� poziom emisji spalin i znacz�co redukuje ilo�� zu�ytego paliwa. Przy zimnym silniku ta technologia wtrysku pozwala tak�e na szybkie rozgrzanie katalizatora, co z kolei przyspiesza proces oczyszczania spalin.
Wtrysk bezpo�redni pozwala tak�e uzyska� wysoki wsp�czynnik nape�nienia cylindra w komorze spalania. Poza wydajnym spalaniem i niskim poziomem emisji rozwi�zanie to umo�liwia wcze�niejsze uruchomienie turbodo�adowania oraz szybk� reakcj� nawet przy niskich obrotach silnika. To z kolei przek�ada si� na lepsze przyspieszenie i dobre warunki jezdne samochodu od niskich pr�dko�ci obrotowych silnika.

Magnus Jonsson, Wiceprezes ds. rozwoju nowych produkt�w w Volvo Cars:
"To najnowsza technologia wtrysku na rynku. Tym bardziej cieszy nas, �e Volvo odegra�o g��wn� rol� w jej opracowaniu".
Wtrysk bezpo�redni w po��czeniu z turbodo�adowaniem i uk�adem zmiennych faz rozrz�du umo�liwia uzyskanie podobnych osi�g�w VVT (ang. Variable Valve Timing), jak w przypadku wi�kszych silnik�w przy jednoczesnym ograniczeniu zu�ycia paliwa i wp�ywu na �rodowisko naturalne do znacz�co niskiego poziomu.
"Szacujemy ograniczenie zu�ycia paliwa i emisji spalin w por�wnaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o wi�kszej pojemno�ci skokowej i podobnych osi�gach o oko�o 20 procent".
Silniki GTDi wykorzystuj� uk�ad zmiennych fazy rozrz�du dla obu wa�k�w rozrz�du. Zar�wno czas otwarcia otworu dolotowego oraz zawor�w wydechu mo�na zmienia� w celu optymalizacji efektu przekrycia i zapewnienia w�a�ciwego nape�nienia cylindra w komorze spalania niezale�nie od obrot�w silnika. Dzi�ki temu proces spalania jest maksymalnie wydajny w ca�ym zakresie obrot�w i pozwala uzyska� wysokie przyspieszenie przy ka�dej pr�dko�ci.
Silniki GTDi T4 b�dzie oferowany w zestawieniu z 6-biegow� skrzyni� automatyczn� Powershift lub manualn�. Z kolei silnik GTDi T3 b�dzie dost�pny tylko z manualn� skrzyni� bieg�w.
Oba warianty zosta�y wyposa�one w przycisk funkcji DRIVe, uruchamiaj�cy i wy��czaj�cy technologi� oszcz�dzania paliwa:
- wersje automatyczne zosta�y wyposa�one w technologi� zwalniaj�c� bieg w momencie, gdy kierowca zwalnia peda� gazu w trakcie toczenia si� pojazdu. Obni�a to tarcie i poprawia zu�ycie paliwa;
- wersja z manualn� skrzyni� bieg�w zosta�a wyposa�ona w funkcj� Start/Stop, kt�ra wy��cza silnik w momencie postoju, podczas zwolnienia peda�u sprz�g�a przez kierowc� i wrzucenia biegu ja�owego. Po ponownym naci�ni�ciu sprz�g�a silnik zostaje ponownie uruchomiony.
Nowa dwusprz�g�owa, 6-biegowa skrzynia bieg�w ��czy wydajno�� i dynamik� jazdy manualnej skrzyni bieg�w z wygod� automatycznej zmiany bieg�w. Aktywacja sprz�g�a jest koordynowana, tak by podczas zmiany bieg�w nie dochodzi�o do utraty momentu obrotowego. Dzi�ki temu uzyskano wygod� i p�ynny ruch konwencjonalnej automatycznej skrzyni bieg�w z osi�gami r�cznej zmiany bieg�w.
Silniki GTDi - T3/150KM i T4/180KM zostan� wprowadzone na rynek jesieni� 2010 roku razem z nowymi modelami Volvo S60 i Volvo V60. Silniki te b�d� p�niej dost�pne, tak�e w wersji nap�dzanej biopaliwem E85 (bioetanolem).
|
|