strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
reklama
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Jednostki napêdowe

Volvo wprowadza nowy silnik GTDi

01-09-2010, Ÿród³o i foto: Volvo

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowych modeli Volvo S60 i Volvo V60, gama silników Volvo zosta³a rozszerzona o wersje T3 i T4. Nowe jednostki to czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemnoœci 1.6 litra, które zosta³y wyposa¿one w najnowsz¹ technologi¹ wtrysku bezpoœredniego benzyny z turbodo³adowaniem - GTDi.



Silniki GTDi T3 o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM bêd¹ dostêpne w nowych modelach Volvo S60 i V60. Mocniejszy z nich uzyskuje maksymalny moment obrotowy w wysokoœci 240 Nm od zaledwie 1600 obrotów a¿ do 5000 obrotów na minutê. Dostêpna na zamówienia funkcja overboost pozwala osi¹gn¹æ a¿ 270 Nm momentu obrotowego. Z kolei wersja T3 oferuje 150 KM i 240 Nm momentu obrotowego.

Nowe silniki GTDi maj¹ bardzo zwart¹ budowê i s¹ wykonane ca³kowicie z odlewanego aluminium. Pozwoli³o to uzyskaæ nisk¹ masê i dobre zdolnoœci rozpraszania ciep³a. Ponadto kolektor dolotowy zosta³ wykonany z tworzywa sztucznego co korzystnie wp³ywa na minimalizacjê masy silnika. Takie rozwi¹zanie zapewnia równie¿ wysok¹ wydajnoœæ energetyczn¹.

W przypadku silników GTDi konstruktorzy Volvo zdecydowali siê na umieszczenie ka¿dego wtryskiwacza centralnie nad t³okiem, tu¿ obok œwiecy zap³onowej. Ka¿dy z nich ma 6 otworów, co jest rozwi¹zaniem nietypowym w przypadku wtryskiwaczy umieszczonych centralnie. Rozwi¹zanie to pozwala uzyskaæ szczególnie jednolite rozprowadzenie paliwa.

Centralnie umieszczony wtryskiwacz wielootworowy pozwala na ekstremalnie precyzyjne dozowanie paliwa. Przy zimnym silniku, paliwo jest wtryskiwane do œrodka komory spalania tu¿ przed zap³onem. Wysokie ciœnienie wtrysku w wysokoœci 100 barów przek³ada siê na idealny czas przygotowania oraz oznacza mniejsz¹ iloœæ paliwa na œciankach komory spalania. Pozwala to ograniczyæ poziom emisji spalin i znacz¹co redukuje iloœæ zu¿ytego paliwa. Przy zimnym silniku ta technologia wtrysku pozwala tak¿e na szybkie rozgrzanie katalizatora, co z kolei przyspiesza proces oczyszczania spalin.

Wtrysk bezpoœredni pozwala tak¿e uzyskaæ wysoki wspó³czynnik nape³nienia cylindra w komorze spalania. Poza wydajnym spalaniem i niskim poziomem emisji rozwi¹zanie to umo¿liwia wczeœniejsze uruchomienie turbodo³adowania oraz szybk¹ reakcjê nawet przy niskich obrotach silnika. To z kolei przek³ada siê na lepsze przyspieszenie i dobre warunki jezdne samochodu od niskich prêdkoœci obrotowych silnika.



Magnus Jonsson, Wiceprezes ds. rozwoju nowych produktów w Volvo Cars:
"To najnowsza technologia wtrysku na rynku. Tym bardziej cieszy nas, ¿e Volvo odegra³o g³ówn¹ rolê w jej opracowaniu".

Wtrysk bezpoœredni w po³¹czeniu z turbodo³adowaniem i uk³adem zmiennych faz rozrz¹du umo¿liwia uzyskanie podobnych osi¹gów VVT (ang. Variable Valve Timing), jak w przypadku wiêkszych silników przy jednoczesnym ograniczeniu zu¿ycia paliwa i wp³ywu na œrodowisko naturalne do znacz¹co niskiego poziomu.

"Szacujemy ograniczenie zu¿ycia paliwa i emisji spalin w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o wiêkszej pojemnoœci skokowej i podobnych osi¹gach o oko³o 20 procent".

Silniki GTDi wykorzystuj¹ uk³ad zmiennych fazy rozrz¹du dla obu wa³ków rozrz¹du. Zarówno czas otwarcia otworu dolotowego oraz zaworów wydechu mo¿na zmieniaæ w celu optymalizacji efektu przekrycia i zapewnienia w³aœciwego nape³nienia cylindra w komorze spalania niezale¿nie od obrotów silnika. Dziêki temu proces spalania jest maksymalnie wydajny w ca³ym zakresie obrotów i pozwala uzyskaæ wysokie przyspieszenie przy ka¿dej prêdkoœci.

Silniki GTDi T4 bêdzie oferowany w zestawieniu z 6-biegow¹ skrzyni¹ automatyczn¹ Powershift lub manualn¹. Z kolei silnik GTDi T3 bêdzie dostêpny tylko z manualn¹ skrzyni¹ biegów.

Oba warianty zosta³y wyposa¿one w przycisk funkcji DRIVe, uruchamiaj¹cy i wy³¹czaj¹cy technologiê oszczêdzania paliwa:
- wersje automatyczne zosta³y wyposa¿one w technologiê zwalniaj¹c¹ bieg w momencie, gdy kierowca zwalnia peda³ gazu w trakcie toczenia siê pojazdu. Obni¿a to tarcie i poprawia zu¿ycie paliwa;
- wersja z manualn¹ skrzyni¹ biegów zosta³a wyposa¿ona w funkcjê Start/Stop, która wy³¹cza silnik w momencie postoju, podczas zwolnienia peda³u sprzêg³a przez kierowcê i wrzucenia biegu ja³owego. Po ponownym naciœniêciu sprzêg³a silnik zostaje ponownie uruchomiony.

Nowa dwusprzêg³owa, 6-biegowa skrzynia biegów ³¹czy wydajnoœæ i dynamikê jazdy manualnej skrzyni biegów z wygod¹ automatycznej zmiany biegów. Aktywacja sprzêg³a jest koordynowana, tak by podczas zmiany biegów nie dochodzi³o do utraty momentu obrotowego. Dziêki temu uzyskano wygodê i p³ynny ruch konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z osi¹gami rêcznej zmiany biegów.

Silniki GTDi - T3/150KM i T4/180KM zostan¹ wprowadzone na rynek jesieni¹ 2010 roku razem z nowymi modelami Volvo S60 i Volvo V60. Silniki te bêd¹ póŸniej dostêpne, tak¿e w wersji napêdzanej biopaliwem E85 (bioetanolem).

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Aktualności
· Volvo Cars przejęte przez Chińczyków 03-08-2010
· Polska premiera Volvo S60 30-04-2010

Zapowiedzi
· Volvo C30 z napędem elektrycznym 21-12-2009
· Nowe Volvo S60 12-11-2009
· Ekologiczne Volvo w Genewie 02-03-2009
· Volvo C30 z napędem elektrycznym 02-10-2009
· Concept car Volvo S60 08-01-2009

Prezentacje
· Nowe Volvo S80 29-04-2006

Technika
· Volvo wprowadza nowy silnik GTDi 01-09-2010
· Innowacja Volvo w ochronie pieszych 17-04-2010
· EuroNCAP nagradza Volvo za system WHIPS 20-01-2007
· Centrum badań nad wypadkami 28-11-2006

Akcje przywoławcze do serwisów
· Volvo XC60 30-12-2009
· Volvo XC70, V70, XC60 i S80 07-06-2010
· Volvo XC70, V70 i S80 17-04-2010
· Volvo XC90 22-07-2010
· Volvo XC90 21-12-2009

copyright 2002-2023 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry