strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
reklama
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Jednostki napdowe

Volvo wprowadza nowy silnik GTDi

01-09-2010, rdo i foto: Volvo

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowych modeli Volvo S60 i Volvo V60, gama silnikw Volvo zostaa rozszerzona o wersje T3 i T4. Nowe jednostki to czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemnoci 1.6 litra, ktre zostay wyposaone w najnowsz technologi wtrysku bezporedniego benzyny z turbodoadowaniem - GTDi.



Silniki GTDi T3 o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM bd dostpne w nowych modelach Volvo S60 i V60. Mocniejszy z nich uzyskuje maksymalny moment obrotowy w wysokoci 240 Nm od zaledwie 1600 obrotw a do 5000 obrotw na minut. Dostpna na zamwienia funkcja overboost pozwala osign a 270 Nm momentu obrotowego. Z kolei wersja T3 oferuje 150 KM i 240 Nm momentu obrotowego.

Nowe silniki GTDi maj bardzo zwart budow i s wykonane cakowicie z odlewanego aluminium. Pozwolio to uzyska nisk mas i dobre zdolnoci rozpraszania ciepa. Ponadto kolektor dolotowy zosta wykonany z tworzywa sztucznego co korzystnie wpywa na minimalizacj masy silnika. Takie rozwizanie zapewnia rwnie wysok wydajno energetyczn.

W przypadku silnikw GTDi konstruktorzy Volvo zdecydowali si na umieszczenie kadego wtryskiwacza centralnie nad tokiem, tu obok wiecy zaponowej. Kady z nich ma 6 otworw, co jest rozwizaniem nietypowym w przypadku wtryskiwaczy umieszczonych centralnie. Rozwizanie to pozwala uzyska szczeglnie jednolite rozprowadzenie paliwa.

Centralnie umieszczony wtryskiwacz wielootworowy pozwala na ekstremalnie precyzyjne dozowanie paliwa. Przy zimnym silniku, paliwo jest wtryskiwane do rodka komory spalania tu przed zaponem. Wysokie cinienie wtrysku w wysokoci 100 barw przekada si na idealny czas przygotowania oraz oznacza mniejsz ilo paliwa na ciankach komory spalania. Pozwala to ograniczy poziom emisji spalin i znaczco redukuje ilo zuytego paliwa. Przy zimnym silniku ta technologia wtrysku pozwala take na szybkie rozgrzanie katalizatora, co z kolei przyspiesza proces oczyszczania spalin.

Wtrysk bezporedni pozwala take uzyska wysoki wspczynnik napenienia cylindra w komorze spalania. Poza wydajnym spalaniem i niskim poziomem emisji rozwizanie to umoliwia wczeniejsze uruchomienie turbodoadowania oraz szybk reakcj nawet przy niskich obrotach silnika. To z kolei przekada si na lepsze przyspieszenie i dobre warunki jezdne samochodu od niskich prdkoci obrotowych silnika.



Magnus Jonsson, Wiceprezes ds. rozwoju nowych produktw w Volvo Cars:
"To najnowsza technologia wtrysku na rynku. Tym bardziej cieszy nas, e Volvo odegrao gwn rol w jej opracowaniu".

Wtrysk bezporedni w poczeniu z turbodoadowaniem i ukadem zmiennych faz rozrzdu umoliwia uzyskanie podobnych osigw VVT (ang. Variable Valve Timing), jak w przypadku wikszych silnikw przy jednoczesnym ograniczeniu zuycia paliwa i wpywu na rodowisko naturalne do znaczco niskiego poziomu.

"Szacujemy ograniczenie zuycia paliwa i emisji spalin w porwnaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o wikszej pojemnoci skokowej i podobnych osigach o okoo 20 procent".

Silniki GTDi wykorzystuj ukad zmiennych fazy rozrzdu dla obu wakw rozrzdu. Zarwno czas otwarcia otworu dolotowego oraz zaworw wydechu mona zmienia w celu optymalizacji efektu przekrycia i zapewnienia waciwego napenienia cylindra w komorze spalania niezalenie od obrotw silnika. Dziki temu proces spalania jest maksymalnie wydajny w caym zakresie obrotw i pozwala uzyska wysokie przyspieszenie przy kadej prdkoci.

Silniki GTDi T4 bdzie oferowany w zestawieniu z 6-biegow skrzyni automatyczn Powershift lub manualn. Z kolei silnik GTDi T3 bdzie dostpny tylko z manualn skrzyni biegw.

Oba warianty zostay wyposaone w przycisk funkcji DRIVe, uruchamiajcy i wyczajcy technologi oszczdzania paliwa:
- wersje automatyczne zostay wyposaone w technologi zwalniajc bieg w momencie, gdy kierowca zwalnia peda gazu w trakcie toczenia si pojazdu. Obnia to tarcie i poprawia zuycie paliwa;
- wersja z manualn skrzyni biegw zostaa wyposaona w funkcj Start/Stop, ktra wycza silnik w momencie postoju, podczas zwolnienia pedau sprzga przez kierowc i wrzucenia biegu jaowego. Po ponownym naciniciu sprzga silnik zostaje ponownie uruchomiony.

Nowa dwusprzgowa, 6-biegowa skrzynia biegw czy wydajno i dynamik jazdy manualnej skrzyni biegw z wygod automatycznej zmiany biegw. Aktywacja sprzga jest koordynowana, tak by podczas zmiany biegw nie dochodzio do utraty momentu obrotowego. Dziki temu uzyskano wygod i pynny ruch konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegw z osigami rcznej zmiany biegw.

Silniki GTDi - T3/150KM i T4/180KM zostan wprowadzone na rynek jesieni 2010 roku razem z nowymi modelami Volvo S60 i Volvo V60. Silniki te bd pniej dostpne, take w wersji napdzanej biopaliwem E85 (bioetanolem).

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Aktualności
· Volvo Cars przejęte przez Chińczyków 03-08-2010
· Polska premiera Volvo S60 30-04-2010

Zapowiedzi
· Volvo C30 z napędem elektrycznym 21-12-2009
· Nowe Volvo S60 12-11-2009
· Ekologiczne Volvo w Genewie 02-03-2009
· Volvo C30 z napędem elektrycznym 02-10-2009
· Concept car Volvo S60 08-01-2009

Prezentacje
· Nowe Volvo S80 29-04-2006

Technika
· Volvo wprowadza nowy silnik GTDi 01-09-2010
· Innowacja Volvo w ochronie pieszych 17-04-2010
· EuroNCAP nagradza Volvo za system WHIPS 20-01-2007
· Centrum badań nad wypadkami 28-11-2006

Akcje przywoławcze do serwisów
· Volvo XC60 30-12-2009
· Volvo XC70, V70, XC60 i S80 07-06-2010
· Volvo XC70, V70 i S80 17-04-2010
· Volvo XC90 22-07-2010
· Volvo XC90 21-12-2009

copyright 2002-2023 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry