strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | JedĽ Bezpiecznie
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
JedĹş Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Jednostki napędowe

Volvo wprowadza nowy silnik GTDi

01-09-2010, źródło i foto: Volvo

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowych modeli Volvo S60 i Volvo V60, gama silników Volvo została rozszerzona o wersje T3 i T4. Nowe jednostki to czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1.6 litra, które zostały wyposażone w najnowszą technologią wtrysku bezpośredniego benzyny z turbodoładowaniem - GTDi.



Silniki GTDi T3 o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM będą dostępne w nowych modelach Volvo S60 i V60. Mocniejszy z nich uzyskuje maksymalny moment obrotowy w wysokości 240 Nm od zaledwie 1600 obrotów aż do 5000 obrotów na minutę. Dostępna na zamówienia funkcja overboost pozwala osiągnąć aż 270 Nm momentu obrotowego. Z kolei wersja T3 oferuje 150 KM i 240 Nm momentu obrotowego.

Nowe silniki GTDi mają bardzo zwartą budowę i są wykonane całkowicie z odlewanego aluminium. Pozwoliło to uzyskać niską masę i dobre zdolności rozpraszania ciepła. Ponadto kolektor dolotowy został wykonany z tworzywa sztucznego co korzystnie wpływa na minimalizację masy silnika. Takie rozwiązanie zapewnia również wysoką wydajność energetyczną.

W przypadku silników GTDi konstruktorzy Volvo zdecydowali się na umieszczenie każdego wtryskiwacza centralnie nad tłokiem, tuż obok świecy zapłonowej. Każdy z nich ma 6 otworów, co jest rozwiązaniem nietypowym w przypadku wtryskiwaczy umieszczonych centralnie. Rozwiązanie to pozwala uzyskać szczególnie jednolite rozprowadzenie paliwa.

Centralnie umieszczony wtryskiwacz wielootworowy pozwala na ekstremalnie precyzyjne dozowanie paliwa. Przy zimnym silniku, paliwo jest wtryskiwane do środka komory spalania tuż przed zapłonem. Wysokie ciśnienie wtrysku w wysokości 100 barów przekłada się na idealny czas przygotowania oraz oznacza mniejszą ilość paliwa na ściankach komory spalania. Pozwala to ograniczyć poziom emisji spalin i znacząco redukuje ilość zużytego paliwa. Przy zimnym silniku ta technologia wtrysku pozwala także na szybkie rozgrzanie katalizatora, co z kolei przyspiesza proces oczyszczania spalin.

Wtrysk bezpośredni pozwala także uzyskać wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania. Poza wydajnym spalaniem i niskim poziomem emisji rozwiązanie to umożliwia wcześniejsze uruchomienie turbodoładowania oraz szybką reakcję nawet przy niskich obrotach silnika. To z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie i dobre warunki jezdne samochodu od niskich prędkości obrotowych silnika.



Magnus Jonsson, Wiceprezes ds. rozwoju nowych produktów w Volvo Cars:
"To najnowsza technologia wtrysku na rynku. Tym bardziej cieszy nas, że Volvo odegrało główną rolę w jej opracowaniu".

Wtrysk bezpośredni w połączeniu z turbodoładowaniem i układem zmiennych faz rozrządu umożliwia uzyskanie podobnych osiągów VVT (ang. Variable Valve Timing), jak w przypadku większych silników przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i wpływu na środowisko naturalne do znacząco niskiego poziomu.

"Szacujemy ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o większej pojemności skokowej i podobnych osiągach o około 20 procent".

Silniki GTDi wykorzystują układ zmiennych fazy rozrządu dla obu wałków rozrządu. Zarówno czas otwarcia otworu dolotowego oraz zaworów wydechu można zmieniać w celu optymalizacji efektu przekrycia i zapewnienia właściwego napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Dzięki temu proces spalania jest maksymalnie wydajny w całym zakresie obrotów i pozwala uzyskać wysokie przyspieszenie przy każdej prędkości.

Silniki GTDi T4 będzie oferowany w zestawieniu z 6-biegową skrzynią automatyczną Powershift lub manualną. Z kolei silnik GTDi T3 będzie dostępny tylko z manualną skrzynią biegów.

Oba warianty zostały wyposażone w przycisk funkcji DRIVe, uruchamiający i wyłączający technologię oszczędzania paliwa:
- wersje automatyczne zostały wyposażone w technologię zwalniającą bieg w momencie, gdy kierowca zwalnia pedał gazu w trakcie toczenia się pojazdu. Obniża to tarcie i poprawia zużycie paliwa;
- wersja z manualną skrzynią biegów została wyposażona w funkcję Start/Stop, która wyłącza silnik w momencie postoju, podczas zwolnienia pedału sprzęgła przez kierowcę i wrzucenia biegu jałowego. Po ponownym naciśnięciu sprzęgła silnik zostaje ponownie uruchomiony.

Nowa dwusprzęgłowa, 6-biegowa skrzynia biegów łączy wydajność i dynamikę jazdy manualnej skrzyni biegów z wygodą automatycznej zmiany biegów. Aktywacja sprzęgła jest koordynowana, tak by podczas zmiany biegów nie dochodziło do utraty momentu obrotowego. Dzięki temu uzyskano wygodę i płynny ruch konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z osiągami ręcznej zmiany biegów.

Silniki GTDi - T3/150KM i T4/180KM zostaną wprowadzone na rynek jesienią 2010 roku razem z nowymi modelami Volvo S60 i Volvo V60. Silniki te będą później dostępne, także w wersji napędzanej biopaliwem E85 (bioetanolem).

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także:

Aktualności
· Volvo Cars przejęte przez Chińczyków 03-08-2010
· Polska premiera Volvo S60 30-04-2010

Zapowiedzi
· Volvo C30 z napędem elektrycznym 21-12-2009
· Nowe Volvo S60 12-11-2009
· Ekologiczne Volvo w Genewie 02-03-2009
· Volvo C30 z napędem elektrycznym 02-10-2009
· Concept car Volvo S60 08-01-2009

Prezentacje
· Nowe Volvo S80 29-04-2006

Technika
· Volvo wprowadza nowy silnik GTDi 01-09-2010
· Innowacja Volvo w ochronie pieszych 17-04-2010
· EuroNCAP nagradza Volvo za system WHIPS 20-01-2007
· Centrum badań nad wypadkami 28-11-2006

Akcje przywoławcze do serwisów
· Volvo XC60 30-12-2009
· Volvo XC70, V70, XC60 i S80 07-06-2010
· Volvo XC70, V70 i S80 17-04-2010
· Volvo XC90 22-07-2010
· Volvo XC90 21-12-2009

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry