strona główna
Technika
w ostatnim numerze
czytaj także

Jednostki napędowe

110 lat produkcji silników w Mlada Boleslav
25-11-2009, tekst i foto: Skoda

Od 1899 roku fabryka w Mlada Boleslav produkuje jednostki napędowe, stosowane dziś nie tylko w modelach Skody, ale także w pojazdach innych marek wchodzących w skład grupy VW.



Uroczyste otwarcie wystawy w Skoda Auto Museum było doskonałą okazją do tego, by świętować 110 rocznicę rozpoczęcia produkcji silników w Mlada Boleslav. Był to również idealny moment, by uczcić rocznicę oficjalnej przejażdżki pierwszym motocyklem Laurin & Klement i jego udanej prezentacji dziennikarskiej. Odbyło się to równo 110 lat temu, 18 listopada 1899 roku, w Pradze.

Lukas Nachtmann, Skoda Auto Archive Manager:
"Na świecie jest zaledwie kilka firm, które produkują środki transportu ze swymi własnymi silnikami, i to nieprzerwanie od 110 lat. Mnóstwo firm, które powstawały w tamtych czasach, już dawno temu zakończyło swą działalność, lub zmieniły jej profil. Jeszcze inne po prostu przekształciły się w fabryki montażowe. Natomiast tutaj, w Mlada Boleslav, w produkcję i rozwój środków transportu jesteśmy zaangażowani już od 1895 roku. Początkowo tworzyliśmy rowery, a pierwsze zaprojektowane przez nas motocykle trafiły do produkcji od 1899 roku".

Od 1 stycznia 2001 roku, również w hali M6 w Mlada Boleslav, Skoda Auto produkuje także skrzynie biegów - zdolność produkcyjna sięga 2900 sztuk dziennie, w co zaangażowanych jest 800 pracowników. Głównym produktem zjeżdżającym z taśmy jest ręczna 5-biegowa przekładnia MQ 200.

Silniki i skrzynie biegów wyprodukowane w Mlada Boleslav można znaleźć nie tylko w pojazdach marki Skoda - są stosowane także w samochodach innych marek wchodzących w skład grupy VW: Audi, Seat i Volkswagen.

Ważne momenty dotyczące produkcji silników w Skoda Auto:

1895 - Założenie filrmy Laurin & Klement;

1899 - Prezentacja dziennikarska pierwszego motocyklu (i silnika) wyprodukowanego przez L&K;

1905 - Pierwszy silnik L&K w samochodzie (Voiturette L&K Type A);

1907 - Wprowadzenie jednego z pierwszych ośmiocylindrowych silników na świecie;

1925 - W Mlada Boleslav rusza produkcja silników i samochodów oznaczonych logo z uskrzydloną strzałą;

1964 - Początek produkcji silnika 990 Type (Skoda 1000 MB) w hali M2, zwanej dzisiaj "starym warsztatem silnikowym"; samochody z silnikiem umiejscowionym z tyłu produkowane były od 1964 do 1990 roku;

1987 - Silnik Skody z powrotem trafia pod maskę samochodu we współczesnej hostorii marki, pierwszym modelem z silnikiem umiejscowionym pod maską jest Skoda Favorit;

1991 - Przyłączenie się do Grupy Volkswagen;

1997 - Skoda dostarcza do Grupy VW pierwszy silnik (1.0 50 KM);

2001 - Początek produkcji jednostki napędowej 1.2 HTP i przekładni MQ200, w hali M6;

2009 - Rusza produkcja silnika 1.2 TSI.