Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mercedes Klasa A W177 linia AMG
Dziecko w Mercedesie Klasa A W177 - foteliki i wózki
15-05-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nietypowy sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera i zintegrowane z siedzeniami zagłówki to dwa elementy, na które trzeba zwrócić uwagę podczas montażu fotelików dziecięcych w nowej Klasie A. Do bagażnika najmniejszego w ofercie modelu Mercedesa zmieściły się jednocześnie dwa wózki.

Foteliki dziecięce użyte w teście Mercedesa Klasy A W177:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Ustawienie z przodu pustego fotelika dziecięcego Maxi-Cosi Pebble Plus nie spowodowało odłączenia przedniej poduszki powietrznej. Nastąpiło to dopiero po obciążeniu go plecakiem o wadze około 6 kg. Fotelik montowany jest tylko za pomocą pasa bezpieczeństwa (bez regulowanej wysokości). Podczas naszych prób nie stwierdziliśmy żadnych problemów.
Standardem wyposażenia w nowej Klasie A w linii AMG są sportowe, wyprofilowane fotele ze stałym zagłówkiem. Według pomiarów siedzisko ma 48 cm długości, dzięki manualnej regulacji podparcia ud można ją zwiększyć do 53 cm. Wybrany Pakiet Premium za 16 215 złotych (lub Premium Plus za 23 060 złotych) dodaje m.in. funkcję podgrzewania obu foteli.

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu i maksymalnego obniżenia. Elektryczna regulacja z funkcją pamięci ustawienia fotela pasażera (jak i kierowcy) jest opcją. Włączono ją do Pakietu Plus, ale w naszym aucie były to dwie osobne pozycje za dopłatą - odpowiednio - 1399 i 1693 złotych.
Przy takiej konfiguracji osoba dorosła siedząca z tyłu może mieć problemy z miejscem na wysokości kolan.

Z wykorzystaniem mocowań Isofix i bazy Maxi-Cosi 2WayFix fotelik Pebble Plus zamontowaliśmy także na kanapie. Podczas wsuwania szyn bazy i ustawiania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych problemów. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika z samochodu. Pewną niedogodnością przy tym jest niskie zawieszenie testowego modelu Klasy A.

Także montaż na kanapie fotelika dzięcięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tym przypadku osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Baza 2WayFix służy także do montażu fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy (której stosowanie zalecamy możliwie jak najdłużej) bez przeszkód mogliśmy regulować jego skorupę w pełnym zakresie pochylenia.
Szersze wyprofilowanie otworu drzwiowego nowej Klasy A znacznie ułatwia wykonanie wszystkich czynności związanych z włożeniem dziecka do zamontowanego już fotelika i zapięcia go szelkami.

Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można także odwrócić przodem do kierunku jazdy. W tej pozycji również mogliśmy bez przeszkód pochylać skorupę w pełnym zakresie ustawień.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Mercedesa Klasy A W177, przystosowane są do standardu i-Size.

W plecach oparć kanapy znajdują się dodatkowe punkty mocowania (top-tether) fotelików dziecięcych typu Isofix. Najłatwiejszy do nich dostęp uzyskamy po złożeniu oparcia (standardowe dzielenie w proporcji 2/3:1/3).

Wsunięcie szerokich szyn fotelika Britax-Romer TriFix ułatwiają plastikowe nakładki wokół uchwytów Isofix. Również w tym przypadku bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie ustawień.

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Szerokość wyprofilowania skrajnych miejsc kanapy to 32 cm, a długość (z dodatkowym podparciem ud) 46 cm.
Bez problemu ustawiliśmy zagłówek fotelika na pełną wysokość. Odległość pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką wynosi 94 cm.
Plecy fotelika nie przylegają jednak do oparcia kanapy, powodem jest zamontowany na stałe zagłówek. Wysokość od siedziska do jego górnej krawędzi to 82 cm.

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Pod tym względem czwarta generacja Mercedesa Klasy A nie jest wyjątkiem. Pomiędzy dwoma fotelikami pozostało 32 cm wolnej przestrzeni, co nie zapewnia dostatecznego i bezpiecznego miejsca. Szerokość kanapy mierzy 121 cm.
Inaczej niż na skrajnych miejscach to środkowy zagłówek kanapy ma regulację wysokości w zakresie 64-76 cm.

Wózki dziecięce użyte w teście Mercedesie Klasy A W177:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Bagażnik Klasy A w nadwoziu hatchback (W177) ma 370 litrów objętości. Według naszych pomiarów szerokość podłogi między nadkolami wynosi 104 cm, a przy progu wraz z wnękami 126 cm, natomiast długość na osi 81 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy dwuczęściowy wózek dziecięcy X-lander.

Wysokość od podłogi do ruchomej półki mierzy 44 cm, zaś głębokość zmierzona przy progu wynosi 10 cm. Nasz testowy wózek Quinny Zapp Xtra 2 zmieścił się na długość bagażnika. Zabezpieczenie przewożonych przedmiotów za pomocą linek lub siatki ułatwiają wysoko umieszczone zaczepy. Boczki bagażnika wyłożono tkaniną, która chroni je przed porysowaniem.

Bagażnik nowej Klasy A hatchback okazał się bardzo pojemny. Po zdjęciu kółek z podwozia X-lander pomieścił wszystkie elementy obu wózków dziecięcych!
Wysokość od nawierzchni drogi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 59 cm, zaś do otwartej klapy bagażnika 195 cm.
|