Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Toyota C-HR Hybrid
Dziecko w Toyocie C-HR - foteliki i wózki
10-05-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Małe szyby z tyłu Toyoty C-HR optycznie ukrywają rzeczywistą szerokość tylnych drzwi, po ich otwarciu mamy dużą swobodę podczas wykonywania czynności związanych z dziećmi podróżującymi w fotelikach. Zaskoczeniem jest też pojemność przestrzeni bagażnika.

Foteliki dziecięce użyte w teście Toyoty C-HR Hybrid:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera na jego miejscu można ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Mocowanie fotelika możliwe jest wyłącznie za pomocą pasa bezpieczeństwa. W Toyocie C-HR nie ma regulacji wysokości fotela pasażera. Standardem są sportowe fotele, zaś w wersjach wyposażenia Prestige i Selection (testowana) dodatkowo funkcja podgrzewania. Podczas montażu fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy żadnych problemów.

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Standardem wyposażenia każdej wersji Toyoyty C-HR są pary Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą nie mieliśmy żadnych trudności. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika.

Ustawienie fotelika na kanapie wymaga maksymalnego dosunięcia przedniego fotela do kokpitu. Noga stabilzująca bazę Maxi-Cosi 2WayFix wyklucza zrobienia tego za miejscem kierowcy. Z kolei siedzący z przodu pasażer (dzięki wyprofilowaniu dolnej części kokpitu) nie powinien narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Na bazie 2WayFix można ustawić także fotelik dla nieco starszego dziecka 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy (co zalecamy możliwie najdłużej, nawet do 4 roku życia dziecka) bez przeszkód regulowaliśmy trzystopniowym kątem pochylenia skorupy fotelika. Dzięki szeroko otwieranym drzwiom mamy dużą swobodę podczas wkładania dziecka do fotelika i czynności związanych z jego zapięciem.

Fotelik 2WayPearl można zamontować także przodem do kierunku jazdy. W tym przypadku również mamy dużą swobodę podczas usadzania dziecka i przypinania pasami. Dodatkowym atutem jest wysokość crossovera. Po ustawieniu maksymalnej wysokości zagłówka kanapy, bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy. Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Toyoty C-HR spełniają standard i-Size.

Bagażnik C-HR jest długi dlatego pas kotwiczący fotelik (tzw. top-tether) najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwiają to dzielone oparcia kanapy (w proporcji 40:60), co jest standardem w każdej wersji wyposażenia.

Szerokie nakładki na mocowania Isofix zdecydowanie ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn fotelika. Przed montażem fotelika Britax-Romer TriFix zagłówek kanapy także ustawiliśmy na maksymalną wysokość (według naszych pomiarów w dolnym położeniu mierzy 76 cm, zaś w górnym 83 cm).

Podstawa Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywa zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego przy fotelikach z grupy 2-3 korzysta także dziecko. W tym przypadku zagłówek kanapy został wcześniej wyjęty. Wysokość od miejsca łączenia siedziska z oparciem kanapy do podsufitki mierzy 92 cm.

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Pod tym względem nawet crossover, jakim jest Toyota C-HR, nie jest wyjątkiem. Według naszych pomiarów szerokość siedziska kanapy ma 124 cm, zaś pomiędzy dwoma fotelikami dziecięcymi Isofix zamontowanymi na skrajnych miejscach kanapy pozostało 30 cm.

Wózki dziecięce użyte w teście Toyoty C-HR Hybrid:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Bagażnik C-HR mierzy 377 litrów pojemności, Toyota nie podaje jego maksymalej objętości. Na tej przestrzeni bez problemów zmieściliśmy dwuczęściowy wózek X-lander z kompletem kół na podwoziu.

Bagażnik ma nieregularny kształt, dodatkowo przy łączeniu z kanapą powstały dwa uwypuklenia, które wpływają na jego funkcjonalność (po złożeniu oparć nie uzyskamy równej powierzchni podłogi). Dla porównania maksymalna szerość zmierzona przy podłodze wynosi 111 cm, przy wspomnianych uwypukleniach już tylko 95 cm. Używany przez nas do testów wózek Quinny Zapp Xtra2 zmieścił się zarówno na szerokość, jak i długość bagażnika (według naszych pomiarów na osi liczy 82 cm, przy nadkolach 64 cm).

Wbrew pozorom bagażnik (głębokość 16 cm) tego crossovera okazał się pojemny, pod ruchomą półką (wysokość 55 cm) zmieściliśmy kompletne wózki X-lander i Quinny. Do górnej krawędzi tylnego zderzaka jest 78 cm, zaś do otwartej klapy 199 cm.
|