Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Skoda Fabia III kombi facelifting
Dziecko w Skodzie Fabii III kombi - wyposażenie samochodu
14-02-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Modernizacja trzeciej generacji Skody Fabia nie wniosła istotnych zmian w zakresie elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróżujących dzieci. Na uchwytach Isofix nadal brakuje informacji o - wprowadzonym w 2015 roku - standardzie i-Size.

Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej umieszczono w zamykanym schowku kokpitu po stronie pasażera. Do zmiany jej statusu - według załączonego schematu - potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika.
W naszym przypadku - wersja Monte Carlo - schowano go w systemie bezkluczykowego dostępu do samochodu KESSY. To opcja wymagająca dopłaty 1600 złotych.

Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono pod ekranem na środkowej części kokpitu. Przy aktywnej podświetla się - na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika - napis Passenger Airbag z piktogramem ON.

Po dezaktywacji podświetla się - na cały czas pracy silnika - piktogram OFF.

Ostrzeżenia przed ustawieniem z przodu fotelika dziecięcego odwrotnie do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera mają formę uniwersalnych piktogramów.

Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.

Dodatkowo na słupku B umieszczono kolejny piktoram z ostrzeżeniem - jest on widoczny w momencie otwarcia drzwi pasażera.

Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix, tzw. top-tether, umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.

Każdemu punktowi top-tether odpowiada para mocowań Isofix. Każdy posiada plastikową prowadnicę ułatwiającą prawidłowe wsunięcie szyn fotelika dziecięcego. Co ciekawe, nawet po modernizacji Fabii na widniejących piktogramach nie znalazł się symbol standardu i-Size!

Każda wersja wyposażenia Skody Fabii posiada elektrycznie regulowane szyby w przedniej parze drzwi. Z tyłu jest to opcja za dopłatą 750 złotych. Alternatywą dla niej jest propozycja z ozdobnym przeszyciem na panelach drzwi, co kosztuje sto złotych drożej.
Jednak w przypadku naszego Monte Carlo elektryczne szyby z tyłu plus przeszycia to wydatek 750 złotych. Wszystkie opuszaczają się i podnoszą automatycznie, stąd wyposażone je w funkcję zapobiegającą przycięciu palców. Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi.
Szyby w drugiej parze drzwi opuszczają się do końca.

W ramie tylnych drzwi znajduje się manualna blokada możliwości ich otwarcia od środka samochodu. Do jej ustawienia - według wytłoczonego schematu - potrzebny jest płaski przedmiot mieszczący się w wąskiej szczelinie. Najwygodniej użyć do tego kluczyka od samochodu - w naszym przypadku składanego w module systemu KESSY.

Każda wersja wyposażenia Skody Fabii posiada gniazdo 12V umieszczone na dole środkowej części kokpitu. Obok, poza bazową Active, znajduje się jeden port USB. Dzięki nim można podłączyć zasilanie urządzeń multimedialnych umilających dzieciom podróż.
W Fabii kombi drugie gniazdo 12V umieszczono w bagażniku po lewej stronie.
Na liście opcji znalazł się składany podłokietnik środkowego tunelu (w zależności od wersji dopłata 200-700 złotych), na jego końcu znalazły się dwa kolejne porty USB. W Monte Carlo ma on dodatkowe przeszycia z czerwonej nici - ta opcja kosztuje 750 złotych. Jednym z praktycznych rozwiązań są dodatkowe siatki na bokach obu foteli.
Jednostrefowa klimatyzacja automatyczna wymaga dopłaty 1400 złotych, dla pasażerów kanapy przeznaczono dwa nawiewy powietrza umieszczone pod fotelami.

Testowana wersja Fabii otrzymała czarną tapicerkę materiałową Monte Carlo. Pokryto nią także plecy foteli, jednak bez problemów usuniemy z niej wszelkie zabrudzenia pozostawione przez buty dzieci.
Kieszenie w oparciach obu foteli to standard z wyjątkiem Active.

Przyciemniane szyby z tyłu do standard, ale za dopłatą 600 złotych zyskamy wyższy stopień nieprzepuszczania światła (pakiet Sunset). To jeden z fabrycznych wyróżników wersji Monte Carlo.
Panoramiczny, jednoczęściowy dach to wydatek 2850 złotych. Do jego manualnego zasłonięcia służą dwie rolety - dla osób siedzących z przodu i z tyłu.

Do bagażnika wybranych wersji kombi można zamówić dwupoziomową podłogę (600 złotych). Na dolnej znalazły się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. W pakietach Simply Clever I (dopłata w kombi 550 zł) i Simply Clever II (600 zł) dostępne są kolejne rozwiązania w tym zakresie - zestawy siatek, dwustronna mata czy elastczna listwa mocująca.
|