Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Toyota C-HR Hybrid
Dziecko w Toyocie C-HR - wyposażenie samochodu
08-05-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Toyota C-HR nie wyróżnia się niczym ponad standard w zakresie elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróżująch w niej dzieci. Naszą uwagę zwróciło jednak wykonanie dwóch rzeczy - wyłącznika poduszki powietrznej pasażera i mocowania top-tether.

Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera umieszczono w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi. Do zmiany statusu poduszki powietrznej (według widniejącego schematu) potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W naszym przypadku (standard w wersji Prestige i Selection) schowano go w module bezkluczykowego dostępu do samochodu.
Ciekawostka - po raz pierwszy w naszych testach spotkaliśmy się ze schematem zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera także w języku rosyjskim.

Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono obok centralnego ekranu systemu multimedialnego Toyota Touch 2 with GO. W przypadku aktywnej, przez 60 sekund od uruchomienia silnika (elektrycznego lub spalinowego), podświetla się napis PASSENGER AIR BAG z piktogramem ON.

Po odłączeniu działania przedniej poduszki powietrznej pasażera podświetla się, na cały czas pracy silnika, piktogram OFF.

Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej umieszczono po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.

Ostrzeżenia mają formę uniwersalnych piktogramów (uwagę zwraca symbol EU, co wzbudza naszą ciekawość, jakie normy w tym zakresie obowiązują w Rosji - patrz napisy na wyłączniku poduszki powietrznej).

Dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików Isofix (tzw. top-tether) umieszczono w plecach oparć kanapy. Uchwyty schowano pod wykładziną, nacięcie w niej jest małe, co może utrudnić zapięcie klamry z pasem od fotelika dziecięcego.

Mocowania Isofix (standard i-Size) umieszczono na skrajnych miejscach kanapy. Uchwyty mają plastikowe nakładki, które ułatwiają wsunięcie szyn fotelika. Nieużywane mocowania Isofix można zabezpieczyć zdejmowanymi osłonami.

Testowana wersja Toyoty C-HR Selection posiada w standardzie skórzaną tapicerkę Light Beige. Jasne, perforowane elementy znajdują się tylko na siedziskach i oparciach foteli oraz kanapy. Pozostałe powierzchnie, w tym plecy foteli, są czarne. Bez trudu usunęliśmy z nich zabrudzenia pozostawione przez buty dzieci.
Przyciemniane szyby z tyłu są standardem w wersji wyposażenia Prestige i Selection.

Wszystkie szyby boczne w Toyocie C-HR mają elektryczną regulację. Każda opuszcza się i podnosi automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców. Kierowca przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi może zablokować ich działania (zachowując jednocześnie możliwość pełnego sterowania).

Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka jest manualna. Wystarczy - zgodnie z widniejącym schematem - przestawić dźwignię w dół. Naszym zdaniem takie rozwiązanie stwarza ryzyko zmiany położenia blokady przez każdą osobę - np. dziecko - bez wiedzy kierowcy.

Każda wersja crossovera C-HR posiada gniazdo AUX i port USB, poprzez które można podłączyć urządzenia multimedialne dla dzieci. Panel z nimi umieszczono na dole centralnej części kokpitu co wymaga dłuższego kabla, sięgającego do kanapy. Urządzenia te można podłączyć także poprzez bluetooth. Jedyne gniazdo 12V znajduje się w zamykanym podłokietniku środkowego tunelu.

Standardem wyposażenia są cztery uchwyty (umieszczone wysoko) do zamocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone w bagażniku przedmioty.
|