Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Volvo XC60 II AWD Polestar
Dziecko w Volvo XC60 - wyposażenie samochodu
30-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Druga generacja Volvo XC60 zyskała w standardzie wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Jednak pod kątem bezpieczeństwa i komfortu podróżujących dzieci o wiele lepiej wyposażony był egzemplarz z naszego poprzedniego testu.

W porównaniu do poprzedniej generacji Volvo XC60 teraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem. Umieszczono go w prawym boku kokpitu - dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi. Do zmiany statusu poduszki wystarczy wyciągnąć pokrętło i obrócić zgodnie z widniejącym schematem.

O aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera informuje piktogram ON, który podświetla się na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika. Panel z tymi informacjami znajduje się w obudowie lusterka wstecznego.

Po odłączeniu poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na cały czas pracy silnika - piktogram OFF.

Ostrzeżenia przed ustawieniem z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera mają formę uniwersalnych piktogramów.

Ostrzeżenia te znajdują się po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.

Na słupku B po stronie pasażera umieszczono dodatkowe ostrzeżenie. Kilka lat temu taki piktogram używany był w przypadku braku możliwości odłączenia poduszki powietrznej pasażera. Tak też było w pierwszej generacji Volvo XC60. Naszym zdaniem jego powielenie może budzić wątpliwości.

W oparciach skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych Isofix, tzw. top-tether.

Testowany egzemplarz Volvo XC60 posiadał skórzaną tapicerkę Nappa. Jest to opcja, która w naszym przypadku została wybrana w pakiecie Luxury Seat (9500 złotych). Mocowania Isofix (standard i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Każdy punkt mocowania został obudowany i zabezpieczony ruchomą klapką.

W każdej wersji wyposażenia montowane są elektrycznie regulowane szyby boczne. Ich działanie można zablokować przyciskiem znajdującym się w panelu drzwi kierowcy. Wszystkie szyby opuszczane i podnoszone są automatycznie, stąd wyposażono je w czujniki zapobiegające przycięciu palców.

W testowanej wersji XC60 blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka była manualna. Do jej załączenia - zgodnie z wytłoczonym schematem - potrzebny jest płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny. Za dopłatą 430 złotych można zamówić elektryczną blokadę otwarcia tylnych drzwi.

W komplecie ze skórzaną tapicerką Nappa plecy foteli wyłożone zostały tworzywem sztucznym. Dzięki temu łatwo usunąć z nich zabrudzenia pozostawione przez buty dzieci. Jednak funkcje kieszeni pełni siatka, z której wyczyszczeniem mogą być trudności.

Przyciemniane szyby z tyłu to opcja, za którą w każdej wersji wyposażenia trzeba dopłacić 1860 złotych. Dodatkiem jest także szklany dach (jedna część otwierana) za 6390 złotych. W tym egzemplarzu XC60 wybrano jednak pakiet Xenium Pro za 15 tys. złotych (oprócz szklanego dachu zawiera m.in. obszycie skórą kokpitu i boków drzwi, czterostrefową klimatyzację i kolorową kamerę cofania).

Urządzenia multimedialne dla dzieci podróżujących z tyłu można podłączyć do gniazda 12V znajdującego się na końcu środkowego tunelu. Za dopłatą 480 złotych można je zastąpić gniazdem elektrycznym 230V.
Standardem audio jest system High Performance Sound z bluetooth, możliwością podłączenia wi-fi i ze złączem aux i usb. Te dwa ostatnie elementy umieszczono w zamykanym schowku konsoli środkowej.
Czterostrefowa klimatyzacja automatyczna jest częścią wspomnianego już pakietu Xenium Pro. Dodatkowe nawiewy dla osób siedzących na kanapie znajdują się w słupkach B.

W testowanym egzemplarzu Volvo XC60 razem z opcjonalną tapicerką Nappa na tylnej kanapie znalazł się praktyczny podłokietnik.

W bagażniku znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki (dopłata 470 złotych) lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Na liście opcji znajduje się również elastyczna siatka (270 złotych) do odgrodzenia przestrzeni ładunkowej od kabiny pasażerskiej.
|