portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Fiat Tipo sedan


Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki

15-11-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwu

Wyprofilowania siedziska kanapy sprawiły, że żaden z montowanych przez nas fotelików nie miał solidnego oparcia. Testy z wózkami dziecięcymi potwierdziły zalety bagażnika wersji sedan.

TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki | Fiat Tipo sedan

Wózki dziecięce użyte w teście Fiata Tipo sedan:

• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyÅ‚em do kierunku jazdy za pomocÄ… pasa bezpieczeÅ„stwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogÄ… stabilizujÄ…cÄ… - zestaw zgodny z regulacjÄ… i-Size,

• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyÅ‚em lub przodem do kierunku jazdy za pomocÄ… opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogÄ… stabilizujÄ…cÄ… - zestaw zgodny z regulacjÄ… i-Size,

• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocÄ… Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniÄ…cym przy zderzeniach bocznych,

• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocÄ… Isofix z systemem ASP chroniÄ…cym przy zderzeniach bocznych.

TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki | Fiat Tipo sedan

Odłączenie przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy. Mocowanie fotelików z przodu możliwe jest wyłącznie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej. Ma on regulowaną wysokość, wystarczającą długość, a zamek do wpięcia klamry pasa umieszczony jest wysoko.

W tej konfiguracji fotel pasażera musi być maksymalnie odsunięty od krawędzie kokpitu - pomimo to siedząca z tyłu osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca.

TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki | Fiat Tipo sedan

Ten sam fotelik Maxi-Cosi można zamontować na opcjonalnej bazie Isofix 2WayFix. W Fiacie Tipo nie ma dodatkowych schowków w podłodze, co pozwala na solidne oparcie nogi stabiluzującej bazy. Niestety, wyprofilowania kanapy sprawiają, że baza - ani żadnej z montowanych przez nas fotelików - nie ma stabilnego oparcia na siedzisku kanapy.

Szeroki otwór drugiej pary drzwi zapewnia dużą swobodę podczas wkładania i wyjmowania fotelika z grupy 0/0+ z samochodu. W tej konkfiguracji prawy fotel powinien być maksymalnie dosunięty do kokpitu - pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich nóg.

TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki | Fiat Tipo sedan

Podobne zasady dotyczą fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl ustawionego tyłem do kierunku jazdy. Wszystkie te elementy zostały zaprojektowane według najnowszego standardu i-Size, do którego nie został dostosowany testowany egzemplarz Fiata Tipo. Informacja o standardzie i-Size znalazła się w podsumowaniu testów zderzeniowych EuroNCAP, ale w nim oceniano wersję w nadwoziu hatchback.

TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki | Fiat Tipo sedan

Cały fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można odchylić do tyłu. Przy ustawieniu przodem do kierunku jazdy maksymalne odchylenie blokował zagłówek oparcia kanapy - skutecznym rozwiązaniem było jego wyjęcie.

TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki | Fiat Tipo sedan

Mocowania Isofix w Fiacie Tipo znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. W tym sedanie każdej parze odpowiada dadatkowy punkt kotwiczenia top-tether, który zamontowany został za danym zagłówkiem oparcia kanapy. Wpięcie klamry mocującej możliwe jest przy podniesieniu zagłówka.

Schowane głęboko pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy mocowania Isofix znacznie utrudniają zapięcie szyn fotelika. Prawdopodobnie przeszkadza zbyt wąskie przeszycie tapicerki w tym miejscu, podczas testów musieliśmy je mocno rozciągnąć. Dla stabilniejszego oparcia pleców fotelika Britax-Romer Trifix wyjęliśmy zagłówek z kanapy.

Bez zagłówka kanapy ustawiliśmy również fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Jego podstawa nie zasłoniła zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej.

Do testów zderzeniowych Tipo prowadzonych przez EuroNCAP, Fiat przeznaczył fotelik Maxi Plus firmy Takata (światowego potentata w produkcji m.in. poduszek powietrznych). Fotelik ten składa się z dwóch części - siedziska mogącego służyć za podwyższenie dla starszego dziecka oraz oparcia, które stosuje się przy mniejszym dziecku - które w trakcie uderzenia bocznego się rozłączyły. Fakt ten miał swoje odzwierciedlenie w obniżeniu punktacji, przez co nie osiągnięto minimum potrzebnego do uzyskania 5 gwiazdek. Stąd też wina leży po stronie użytego fotelika, a nie poziomu bezpieczeństwa jaki ma zapewniać Fiat Tipo.

TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Fiat Tipo | Październik 2016

Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa). Pomimo obszernej kanapy w Fiacie Tipo również jest to niemożliwe.

Wózki dziecięce użyte w teście Fiata Tipo sedan:

• dwuczęściowy X-lander z gondolÄ… X-pram,

• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Podstawowa pojemność bagażnika (w sedanach rzadko podawana jest objętość po złożeniu kanapy) wynosi 520 litrów. Na takiej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obie części wózka X-lander. Niestety, w Tipo brakuje uchwytów do zaczepienia siatki bądź linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Bez problemu obie części zmieściły się na głębokość bagażnika Fiata Tipo w wersji sedan. Przy pakowaniu bagaży trzeba pamiętać o pozostawieniu wolnego miejsce na chowające się do środka zawiasy klapy.

Bez problemu - ale było to możliwe dzięki niezabudowanym wnękom pozostawionym pomiędzy progiem bagażnika a nadkolami - zmieściły się obie części wózka ustawione obok siebie. Gondola X-pram w najszerszym miejscu mierzy 42 cm, a kompletne podwozie 62 cm.

Kompletny, złożony wózek Quinny Zapp Xtra 2 bez problemów zmieścił się pomiędzy nadkolami, a także...

... na głębokość bagażnika (wymiary tego wózka to 71 cm długości, 33 cm szerokości i 26 cm wysokości).

Według danych Fiata bagażnik Tipo w wersji sedan ma 100 cm szerokości, 102 cm głębokości i 61,5 cm wysokości.

Pakując oba wózki w tej konfiguracji wygospodarowaliśmy więcej miejsca na dodatkowe bagaże - z uwzględnieniem chowających się do środka zawiasów. Plusem Tipo w wersji sedan jest duży otwór bagażnika, co doceniliśmy podczas chowania dwuczęściowego wózka X-lander.

POLECAMY
TESTY | Pierwsze wrażenia - Fiat powraca do gry w segmencie C | Fiat Tipo sedan TESTY | Dziecko w Fiacie Tipo - wyposażenie samochodu | Fiat Tipo sedan  

Pierwsze wrażenia - Fiat powraca do gry w segmencie C

Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu

 

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny
 
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry