portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Bezpiecze�stwo dziecka | Volvo XC90 II

Dziecko w Volvo XC90 - foteliki i w�zki
09-01-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Wysokie zawieszenie i szerokie drzwi z ty�u znacznie u�atwiaj� wszystkie czynno�ci zwi�zane z fotelikami i zapinaniem w nich dzieci. Baga�nik jest na tyle du�y, �e po schowaniu dw�ch w�zk�w dzici�cych pozosta�o w nim jeszcze sporo wolnego miejsca.



Foteliki:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany ty�em do kierunku jazdy za pomoc� pasa bezpiecze�stwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nog� stabilizuj�c� - zestaw zgodny z regulacj� i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2wayPearl montowany ty�em lub przodem do kierunku jazdy za pomoc� opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nog� stabilizuj�c� - zestaw zgodny z regulacj� i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomoc� Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroni�cym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomoc� Isofix z systemem ASP chroni�cym przy zderzeniach bocznych.




Od��czenie poduszek powietrznych pasa�era umo�liwia ustawienie na jego miejscu fotelika dzieci�cego ty�em do kierunku jazdy. W takim przypadku najlepiej odsun�� fotel maksymalnie do ty�u - siedz�ca za nim osoba doros�a nie b�dzie narzeka� na brak miejsca. Fotelik mo�na zamontowa� jedynie za pomoc� pasa bezpiecze�stwa, kt�ry ma wystarczaj�c� d�ugo��, za� sama czynno�� nie sprawi�a nam �adnych trudno�ci.



Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus zamontowali�my r�wnie� na skrajnym miejscu w II rz�dzie, ale tym razem z wykorzystaniem opcjonalnej bazy Isofix. Monta� szyn oraz rozstawienie nogi stabilizuj�cej nie sprawi�o nam �adnych trudno�ci (standard i-Size). Przy takim ustawieniu przedni fotel trzeba przesun�� do przodu - pomimo to siedz�ca na nim osoba doros�a nie b�dzie narzeka� na brak miejsca na nogi. Szeroki otw�r drzwiowy oraz wysokie zawieszenie auta u�atwiaj� wk�adanie i wyjmowanie fotelika z dzieckiem.



Ba�� 2wayFix mo�na wykorzysta� r�wnie� do monta�u fotelika 2wayPearl nale��cego do grupy 0+/1. Przy tej czynno�ci r�wnie� nie napotkali�my na �adne trudno�ci (standard i-Size).



Fotelik Maxi-Cosi 2wayPearl mo�na r�wnie� zamontowa� ty�em do kierunku jazdy - co jest zgodne ze standarden i-Size. Przy wk�adaniu do niego dziecka r�wnie� docenimy szeroko�� otworu drzwi i wysokie zawieszenie Volvo XC90. Z jasnej, ale sk�rzanej tapicerki siedze�, �atwo usuniemy �lady pozostawione przez buty dziecka.



G�rny punkt kotwiczenia (top-tether) dla fotelik�w typu Isofix znajduje si� w plecach skrajnych foteli w II rz�dzie. Najwygodniejszy do niego dost�p uzyskujemy po odchyleniu opar�. Uwaga, zamontowanie na skrajnych miejscach dw�ch fotelik�w bardzo utrudni nam korzystanie z siedze� w III rz�dzie.



R�wnie� przy monta�u fotelika Britax-Romer Trifix nie mieli�my �adnych problem�w, jego podstawa idealnie przylega do siedziska, a g�rna kraw�d� opiera si� na zag��wku (nie ma w nim regulacji wysoko�ci).



W Volvo XC90 mocowania Isofix znajduj� si� pomi�dzy siedziskiem a oparciem fotela i nie s� niczym obudowane. Wbudzi�o to nasze przypuszczenia, �e mog� by� problemy przy wsuwaniu metalowych szyn fotelika, szczeg�lnie tych grubszych z modelu Monza Nova 2 Seatfix firmy Recaro. W rzeczywisto�ci sk�rzana tapicerka Nappa okaza�a si� na tyle mi�kka, �e bez problemu da�a si� w tych miejscach odgina�.

R�wnie� podstawa tego fotelika idealnie przylega�a do siedziska, o wiele gorzej by�o z plecami - przeszkadza� zamontowany na sta�e zag��wek fotela samochodowego. Klamra do wpi�cia pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej (kt�rym r�wnie� przypinane jest dziecko) zosta�a zamontowana w odpowiedniej odleg�o�ci - nie zas�ania jej podstawa fotelka.



Testowany egzemplarz wyposa�ono w �rodkowym rz�dzie w trzy fotele. Bez problemu zmie�cimy na nich trzy foteliki dzieci�ce, przy czym na �rodku mo�e by� zamontowany tylko na pas bezpiecze�stwa (brak mocowa� Isofix, w plecach jest jedynie g�rny punkt kotwiczenia). Monta� trzech fotelik�w nie blokuje funkcji przesuwania ka�dego z foteli do przodu.

W naszym XC90 znajdowa�o si� opcjonalne podwy�szenie dla starszych dzieci (dop�ata 820 z�) jednak uwa�amy, �e przy wzro�cie 120 cm pas bezpiecze�stwa nie chroni w wystarczaj�cy spos�b. Jest na to rozwi�zanie - mo�na dokupi� specjaln� nak�adk� imituj�c� fotelik (cena w salonie Volvo wynosi 720 z�).

Przy okazji ta sytuacja pokazuje jak nierozs�dny jest obowi�zuj�cy od ubieg�ego roku przepis, kt�ry "Zezwala si� na przewo�enie w poje�dzie kategorii M1 (pojazdy maj�ce nie wi�cej ni� osiem miejsc siedz�cych poza miejscem siedz�cym kierowcy - przypis redakcji) i N1 (pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczaj�cej 3,5 tony - przypis redakcji), o kt�rych mowa w za��czniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomoc� pas�w bezpiecze�stwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewo�onych w fotelikach bezpiecze�stwa dla dziecka lub innych urz�dzeniach przytrzymuj�cych dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma mo�liwo�ci zainstalowania trzeciego fotelika bezpiecze�stwa dla dziecka lub innego urz�dzenia przytrzymuj�cego dla dzieci" (czytaj tak�e: Nara�anie dziecka na utrat� �ycia).



W�zki:
• dwucz�ciowy X-lander z gondol� X-pram,
• spacer�wka Quinny model Zapp Xtra 2.




Baga�nik testowanego Volvo XC90 w konfiguracji 5-osobowej ma 1260 mm d�ugo�ci. Bez problemu zmie�ci�y si� w nim obie cz�ci w�zka X-lander. Niestety w wersji 7-osobowej nie ma uchwyt�w do mocowania siatki b�d� linek zabezpieczaj�cych podczas jazdy przewo�one w baga�niku przedmioty.



Po roz�o�eniu foteli w III rz�dzie d�ugo�� baga�nika kurczy si� do 554 mm. Aby zmie�ci� ten sam w�zek z podwozia trzeba zdj�� ko�a. Klapa baga�nika zamkn�a si� praktycznie na styku z elementami w�zka.



Pojemno�� baga�nika wersji 7-osobowej przy z�o�onym III rz�dzie foteli ma 692 litry pojemno�ci. Na takiej przestrzeni bez problemu - pod rolet� - zmie�ci�y si� oba w�zki i jeszcze zosta�o wolne miejsce. Szkoda, �e opr�cz du�ej, elastycznej siatki odgradzaj�cej kabin� pasa�ersk� od baga�nika nie ma innej mo�liwo�ci zabezpieczenia przewo�onych przedmiot�w.

czytaj tak�e:
Bezpieczeñstwo dziecka | Wyposa¿enie samochodu
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry