portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu
PRZEPISY | Rząd chce powiedzieć - stop bandytom drogowym!

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Pierwsze wrażenia

Całkowita zmiana koncepcji
10-01-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W czasach, gdy każdy producent samochodów musi mieć w ofercie minivana, Mercedes robi zupełnie na odwrót. Wraz z nową generacją A Klasy zmienia go w zwykłego kompakta.



Widocznie zarząd firmy ma sobie znane powody. Efekty zmian już poznałem pierwszego dnia testów, gdy kilka osób zaczepiało mnie na parkingach i z uznaniem oceniali wygląd samochodu. Uważali też, że minivan nie przystawał do wizerunku tej marki i zmiana zdecydowanie wyszła na lepsze. Mnie z kolei zaskoczyło, że tych kilka osób - w tym i panie - tak dobrze orientują się w nowinkach motoryzacji.

Entuzjazm wszystkich stygł nagle, gdy pytali o cenę. Katalogowa to 89 900 złotych, testowana z dodatkami to prawie 160 tys. zł! A to przecież zaledwie najmniejsza Klasa w Mercedesie. Przyznać jednak trzeba, że bazowy model kosztuje 66 tys. złotych. W naszym egzemplarzu cenę podbija silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra (A 180) wzbogacony o opcjonalną, automatyczną przekładnię 7G-DCT z trzema trybami pracy - normal, sport i manual (dopłata 9 tys. zł). Całość opiera się na pakiecie BlueEFFICIENCY, który zawiera m.in. automatyczne zgaszenie silnika na krótki postojach oraz pracę silnika w trybie eco (ogranicza ostrzejsze dociśnięcie pedału gazu).

Na cenę końcową składa się także wiele dodatków. Wystarczy wspomnieć o Pakiecie Exclusive zawierającym podgrzewane fotele przednie z regulacją lędźwiową, wielofunkcyjną kierownicę i centralny zamek z pilotem - wszystko za nieco ponad 9 tys. złotych czy panoramicznym dachu za 4,3 tys. zł. Warto dopłacić 3681 złotych za asystenta kontroli martwego punktu w lusterkach bocznych i utrzymania swojego pasa ruchu. Zresztą systemów podnoszących bezpieczeństwo jest o wiele więcej.

Różnica pomiędzy poprzednią, a nową Klasą A jest znacząca. Poprzednia, zbudowana jako minivan, miała 3,9 metra długości, teraz liczy 4,3 metra. Niewiele to jednak zmienia w rozstawie osi - odpowiednio 2,6 i 2,7 metra. Za to najwięcej, co oczywiste, straciła w przestrzeni bagażowej, która mierzy teraz 341 litrów, a poprzednio o 94 litry więcej. I kolejna ważna różnica to wysokość. Nowa ma 1,4 m wysokości, jako minivan 1,6 m. Poprzez te zmiany może bezpośrednio konkurować z BMW serii 1.



Mercedes zamiast tradycyjnego wyłącznika przedniej poduszki powietrznej proponuje system automatycznie wykrywający jego obecność. Wówczas następuje jej dezaktywacja, co umożliwia ustawienie fotelika tyłem do kierunku jazdy na miejscu pasażera. W Klasie A jest to opcja za dopłatą 245 złotych, do której doliczyć trzeba zakup modelu fotelika z transponderem. Jeśli go nie ma wówczas na boku kokpitu od strony pasażera widnieje stosowne ostrzeżenie.



Standardowe elementy podnoszące bezpieczeństwo podróżujących dzieci znajdziemy na tylnych siedzeniach. Trzeba pochwalić Mercedesa za praktyczne rozwiązania miejsc z uchwytami Isofix. Obudowanie ich plastikowymi prowadnicami gwarantuje szybkie i prawidłowe wpięcie szyn, a jednocześnie chroni skórzaną tapicerkę przed uszkodzeniem. W plecach oparć kanapy umieszczono dodatkowe punkty mocowania tzw. top tether, kierowca ma możliwość zablokowania elektrycznej regulacji wszystkich i otwarcia drzwi tylnych od środka. Z kolei plecy oparć przednich foteli pokryto plastikiem, który umożliwia łatwe usunięcie zabrudzeń przez podeszwy butów dzieci siedzących w fotelikach.



Testowana wersja: Mercedes Klasa A 180 122 KM, przekładnia automatyczna z podwójnym sprzęgłem 7G-DCT, prędkość maksymalna 202 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11,5 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km, pakiet "Urban", cena podstawowa - 89 900 złotych.

czytaj także:
· Plusy i minusy - Mercedes Klasa A

  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry