portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | SEAT Ibiza SC Cupra

Mała zadziora
19-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Słowo Cupra w nazwie modelu SEAT-a jest gwarancją mocniejszych wrażeń z jazdy. W przypadku małej Ibizy zamontowano silnik o mocy 180 koni mechanicznych.



W tym roku Ibiza obchodzi 30-lecie obecności na rynku. Zaprezentowana została w 1984 roku na salonie samochodowym w Paryżu i była dziełem hiszpańskich konstruktorów. Kolejne jej generacje powstały już w ramach Grupy Volkswagena, przez co dziś spokrewniona jest chociażby z Polo czy Fabią. W październiku tego roku linię produkcyjną zakładów w Martorelli opuścił 5 milionowy egzemplarz. Tym samym jest to najczęściej wybierany model SEAT-a.

W gamie popularnych modeli w Grupie Volkswagena są odmiany o bardziej dynamicznych osiągach. W przypadku SEAT-a pierwszym stopniem są samochody ze znaczkiem FR. Wyżej jest Cupra, której nazwa pochodzi od skrótu Cup Racing. Obecnie oferowany jest Leon (z dwulitrowymi silnikami TSI o mocach 265 i 280 KM) i trafiająca do naszych testów Ibiza.

W tej wersji dostępna jest tylko w 3-drzwiowym nadwoziu (SC). Charakter auta najlepiej oddałby lakier Emocion Red (542 zł), jednak nasza pomalowana była metalicznym lakierem Nevada White (1419 zł). Dzięki temu od razu rzucają się w oczy czerwone zaciski hamulców. Auto postawiono na 17-calowych felgach z niskoprofilowymi oponami o rozmiarze 215/40. Taki zestaw - poza zaciskami - można też zamówić do pozostałych wersji Ibizy.

Z tyłu wyróżnia się centralnie umieszczona końcówka - w kształcie trapezu - układu wydechowego.

Kontrastem do koloru jest całkowicie ciemne wnętrze. Efekt wzmacniają przyciemniane szyby, które są standardem wyposażenia Cupry. Na szczęście znalazło się okno w dachu (z szyberdachem), które pomimo przyciemnienia rozświetla środek. Niestety, wymaga ono dopłaty 2156 złotych - to jedna z najdroższych pozycji w tej wersji.



Po testach kilkunastu aut z Grupy Volkswagena od razu daje się zauważyć "prostota" kokpitu. Nie ma na nim zbyt wielu przycisków, co oznacza brak szeregu systemów wspomagających kierowcę. Na środku zamiast dużego wyświetlacza jest zwykły panel radia. Na szczycie deski widoczna jest zaślepka, do której można dołączyć, taki sam jak w Mii, panel wielofunkcyjny. U nas tego nie ma, a więc brak i nawigacji.

Z drugiej strony brak tych systemów pozwoli skoncentrować się na jeździe i pewnie będzie można pozwolić sobie na większą swobodę. Układ ESP oczywiście jest i można go odłączyć.

Wyróżnikiem jest też spłaszczona u dołu kierownica z logo Cupry (emblemat wisi jeszcze na maskownicy chłodnicy i klapie bagażnika). Wykończono ją, podobnie jak dźwignię zmiany biegów, skórą z przeszyciem białej nici. Na pedałach przyspieszenia i hamulca (auto z automatem) mamy aluminiowe nakładki.



W specyfikacji producent podaje, że zamontowana została kierownica wielofunkcyjna. Nie ma ona nic wspólnego z tą, którą znamy z Volkswagena. Pozbawiono ją przycisków do sterowania np. zestawem audio czy telefonem GSM. Służy do tego panel umieszczony po lewej stronie kolumny kierownicy.

W tonacji czarno-białej utrzymana jest skórzana tapicerka Bi-Color. Fotele mają sportowe wyprofilowania i od razu przypadają do gustu. Poza możliwością ustawienia wysokości ich oparcia są odchylane, by umożliwić zajęcie miejsca na kanapie. Zmieszczenie tam 3 osób jest zadaniem karkołomnym.



Bagażnik ma pojemność 236 litrów, a pod jego podłogą znajduje się pełnowymiarowe koło zapasowe oraz przegródki na lewarek, gaśnicę (!), trójkąt ostrzegawczy i apteczkę. W modelach z zestawem naprawczym pojemność bagażnika ma 284 litry.

O ile można powiększyć tę przestrzeń - składając (1/3-2/3) oparcia kanapy - producent nie podaje. Naszą uwagę zwrócił brak uchwytów do mocowania linek czy siatki zabezpieczającej przewożone przedmioty. Po bliższym zapoznaniu się ze specyfikacją tego auta powinien zawierać to opcjonalny pakiet schowków (tylko 66 zł).

Z innych pakietów należy warto wybrać "elektroniczny" zawierający m.in. automatyczną zmianę świateł z dziennych (LED) na mijania oraz tempomat i "zimowy" pokazujący poziom płynu do spryskiwaczy, które obejmują również reflektory przednie i podgrzewane dysze.



I wreszcie clou programu. Ibiza Cupra skrywa najmocniejszy w tym modelu silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy 180 koni mechanicznych. Współpracuje on z przekładnią DSG, w której możemy przejść na tryb manualny albo za pomocą drążka, albo poprzez manetki umieszczone z obu stron kierownicy. W tym ustawieniu komputer pokładowy podpowiada nam optymalną zmianę zarówno w górę, jak i w dół.

Przekładnię DSG możemy też ustawić na pozycję Sport. W układu wydechowego wydobywa się pomruk, a jednostka staje się bardziej dynamiczna. Cupra ma na stałe zestrojone zawieszenie, nie ma w nim możliwości wyboru stylu jazdy. Przy tak małym i lekkim aucie zapowiada to dużą frajdę.



Testowana wersja: SEAT Ibiza SC Cupra 1.4 TSI 180 KM, automat o 7-przełożeniach DSG, prędkość maksymalna 228 km/h, przyspieszenie do 100 km/h 6,9 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km, wyposażenie Cupra, cena podstawowa 78 900 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Sportowe emocje nie dla dzieci
· Dogrywka | Co ze starszymi dziećmi? | SEAT Ibiza 5-drzwiowy facelifting
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry