portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu
PRZEPISY | Rząd chce powiedzieć - stop bandytom drogowym!

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Pierwsze wrażenia | Skoda Rapid

Maxi-Fabia czy mini-Octavia?
16-05-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Taki wybór daje teraz Skoda tworząc zupełnie nowy segment w swojej ofercie. Rapid ma przy tym dużą szansę na dołączenie do najchętniej kupowanych modeli samochodów.



Auto zadebiutowało całkiem niedawno, bo na ubiegłorocznym Mondial de l'Automobile w Paryżu. Do sprzedaży trafiło tuż po nim będąc tym samym - obok Citigo - zupełnie nowym modelem w ofercie Skody. Ci mieli jednocześnie do wyboru nie najnowszą Fabię i będącą u schyłku produkcji II-generację Octavii. Jak była reakcja? W Polsce - według danych firmy Samar - w I kwartale tego roku sprzedano 1037 Rapidów. Dało to w rankingu 20. miejsce.



Testowanym dziś autem jeździliśmy już podczas prasowej prezentacji Rapida. Wówczas mogliśmy porównać go do pozostałych wersji, z których lepiej wypadł ten z silnikiem 1.4 TSI 122 KM. Tutaj mamy zaledwie 1.2 litra pojemności o mocy 105 koni mechanicznych. Czy to nie za mało do żwawego poruszania się autem o masie prawie 1,2 tony?


Skoda Rapid w trzech odsłonach

Rapid, całkowicie nowy model w gamie Skody, jest już w Polsce. Znamy jego ceny, poziomy wyposażenia i jednostki napędowe, a co najważniejsze była okazja porównać w nim małe co nieco.

czytaj dalej>>


Dziś możemy potwierdzić, że nie. Turbodoładowany silnik z 4 cylindrami, zbudowany na zasadzie downsizingu, nie odmawia mocy przy wyprzedzaniu, jednocześnie obiecując przyzwoite zużycie paliwa. Zdecydowanie dobrym posunięciem jest montowanie do niego 6-, a nie jak w wersji 85-konnej, 5-biegowej skrzyni.



Ale największym atutem Rapida jest wielkość. Auto mierzy 4589 mm długości, przy rozstawie osi 2589 mm. Fabia, dajmy na to kombi, ma 4247 mm długości, a Octavia II, wybierzmy to samo nadwozie liftback, 4578 mm przy rozstawie 2575 mm. Z tą ostatnią ma też porównywalną pojemność bagażnika - 550 litrów w podstawie, a po złożeniu oparć kanapy 1490 litrów. My, z pełnowymiarowym kołem zapasowym, mamy o 20 litrów mniej.

Żałować można, że Skoda nie zastosowała w Rapidzie systemu podwójnego otwierania klapy bagażnika. W Superbie mogliśmy otworzyć ją jak w sedanie, by schować gondolę wózka, lub jak w liftbacku i schować jego podwozie. Ale już wiemy, że to rozwiązanie Czesi zastrzegli tylko dla swojej limuzyny.

Obecnie w salonach pojawiła się już większa III-generacja Octavii, ale Rapid oferowany jest w bardzo atrakcyjnych cenach. Pomijając modele z 3-cylindrowym silnikiem 1.2 MPI 75 KM, kolejny w bazowej wersji wyposażenia Active kosztuje 52 tys. złotych.



W tej cenie otrzymamy m.in. 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby z przodu, dzielone oparcie kanapy, światła do jazdy dziennej oraz rozbudowane systemy ABS i ESP. Jest też kieszeń pod fotelem kierowcy przeznaczona na kamizelkę odblaskową oraz uchwyt dla skrobaczki do szyb umiejscowiony w klapce zamykającej wlew paliwa.

Testowaną wersję Ambition wzbogacono m.in. o klimatyzację manualną, podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka boczne, komputer pokładowy oraz radioodtwarzacz z CD i MP3. Przy cenie 60 tys. złotych to może niewiele, ale zmienimy zdanie jeśli zestawimy Rapida z ofertą konkurencji - Dacią Logan, Citroenem C-Elysee lub Peugeotem 301. A jeszcze teraz Skoda promuje kilka pozycji wyposażenia dodatkowego za niecały tysiąc złotych.



Ogólne wrażenie psuje jednak jakość plastików i wykończenia wnętrza, czteroramienna kierownica oraz materiał, którym wyścielono bagażnik. Na ich tle wyróżniają się przednie fotele dobrze utrzymujące sylwetkę siedzącej osoby, umieszczony między nimi (składany) podłokietnik, regulowane na wysokość przednie pasy bezpieczeństwa oraz wszystkie zagłówki oraz dużo miejsca na tylnej kanapie. Po dopłacie 450 złotych przednie reflektory przeciwmgłowe zyskują funkcję doświetlania zakrętów.

Pozostaje nam już tylko sprawdzić jak w Rapidzie podróżuje się dzieciom i jak pakowny jest jego bagażnik.



Testowana wersja: Skoda Rapid 1.2 TSI 105 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 195 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10,3 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km, wyposażenie Ambition, cena podstawowa 60 150 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka - wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka - foteliki i wózki
· Plusy i minusy - Skoda Rapid
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry