portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Wybrano przebieg S12 Radom - Puławy
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Pierwsze wrażenia | Fiat Panda

Panda, której nie ma?
15-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Samochody z parku prasowego to przeważnie modele w topowych wersjach wyposażenia. Nie inaczej jest z testowaną Pandą, ale... nie ma jej w polskim cenniku.



Co prawda topowa wersja "Lounge" w nim figuruje, ale jest niedostępna z silnikiem wysokoprężnym. Takie zestawienie bez trudu można znaleźć w niemieckich salonach, gdzie trzeba wydać 13 740 euro. W Polsce kupimy diesla tylko w pośredniej wersji wyposażenia "Easy" za 47 990 złotych. Przyjmując kurs euro po 4,1 złotych różnica pomiędzy nimi wynosi ponad 8 tys. złotych. Kwestię tę wyjaśnimy podczas testu.

Pod maską auta znajdziemy jedyny w ofercie silnik wysokoprężny Multijet II 16V o pojemności 1.3 litra i mocy 75 KM. Zastosowano w nim system Start/Stop (można go wyłączyć), dzięki któremu - według producenta - powinniśmy oszczędzić do 15 proc. zużycia paliwa. Połączono go z 5-biegową skrzynią biegów, dla której optymalny moment przełożenia podpowiada komputer pokładowy. Silnik charakteryzuje się jednak głośną pracą i nie lubi zbyt szybkiej (niż podpowiadana) zmiany biegów.



Zaskakująco udaną metamorfozę przeszedł kokpit auta. Jest dwukolorowy - choć efekt psują lakierowane na czarno elementy i otwarta półka przed pasażerem. Poniżej niej znajdziemy zamykany schowek, a powyżej poduszkę powietrzną. Do ładnych można zaliczyć zestaw zegarów, które są kwadratowe z mocno zaokrąglonymi rogami. Sama kierownica jest mała, ale dobrze leży w dłoniach, szkoda tylko, że jej kolumny nie można ustawić na głębokość. No i oczywiście, jak to w Pandzie, układ wspomagania można przełączyć na tryb City, co ułatwia kręcenie kierownicą w miejscu.

Pierwsze wrażenie za kierownicą to wysoka pozycja siedzenia. Nie wiem, jak jest w modelu bez regulacji wysokości fotela, ale tutaj nawet przy jej obniżeniu mamy dobrą widoczność na to co dzieje się przed autem. Zarówno siedzisko jak i oparcie ma wyprofilowanie, które utrzymuje sylwetkę podczas pokonywania zakrętów, a zagłówki - co pozytywnie zaskakuje - są aktywne i chronią kręgi szyjne siedzących osób przed skutkami uderzenia w tył Pandy.



W porównaniu do poprzedniej generacji nowa Panda urosła, także na tylnej kanapie. Trudno jednak znaleźć na niej wystarczająco dużo miejsca dla 3 dorosłych osób. Fiat daje więc do wyboru auto z homologacją dla 4 lub 5 podróżnych (dopłata za zagłówek i pas bezpieczeństwa 1 tys. zł). Dodatkowo można ją przesuwać do przodu zwiększając miejsce w bagażniku lub do tyłu dając więcej przestrzeni na wysokości kolan.



Pozytywnie zaskakuje wielkością otwór bagażnika - on sam ma 225 litrów pojemności, a pod podłogą zmieściło się koło dojazdowe. Wydaje się, że po złożeniu oparć Pandą przewieziemy dosyć spore pudło.

Testowana wersja: Fiat Panda 1.3 Multijet 16V 75 KM z systemem Start/Stop, 5-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 168 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 12,8 sekundy, średnie zużycie paliwa 3,9 l/100 km, wyposażenie "Lounge", cena podstawowa - brak danych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Fiat Panda
· Dogrywka | Fiat Panda 4x4
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry