portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | Nissan X-Trail III 4x4

Więcej łagodności
12-02-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nissan X-Trail nigdy nie był, co sugerowały sylwetki dwóch pierwszych generacji, autem terenowym. Najnowszemu nadwoziu dodano więcej płynnych linii i charakterystycznych elementów marki, przez co wyszedł... większy Qashqai.



Ale to żaden zarzut z naszej strony, wielu producentów unifikuje wygląd swoich modeli. Ponadto Qashqai to dziś najlepiej sprzedający się Nissan chociażby w Polsce. A skoro tak, to być może jest to droga do rynkowego sukcesu X-Traila. Póki co tego SUV-a nie znajdziemy wśród 50 najchętniej kupowanych aut w naszym kraju.

Z nowym Nissanem X-Trail mieliśmy już do czynienia jesienią ubiegłego roku podczas pierwszych jazd testowych (
czytaj także: Wzmocnienia na Ligę Mistrzów). Wówczas podróżowaliśmy autem 5-osobowym z napędem na przód. Tym razem mamy więcej atutów - dwa dodatkowe fotele i napęd 4x4. Jest to klasyczne rozwiązanie z przełożeniami na jedną oś, automatycznym rozdziałem na obie już blokadą działającą do prędkości 40 km/h.

Bez względu na rodzaj napędu prześwit auta wynosi 21 cm. Tak samo jak kąt natarcia (18,1 st) i zejścia (26,5 st). Wszystkie wersje wyposażono w asystenta ruszania pod górę. Nissan wspomina też o aktywnej kontroli ruchów nadwozia. Nie wchodząc w szczegóły techniczne najprościej odczuć to podczas jazdy po nierównym terenie. Zamiast twardej pracy zawieszenia mamy wrażenie delikatnego kołysania, jakby auto płynęło po spokojnej wodzie. Całość osadzono na 19-calowy felgach z oponami w rozmiarze 225/55.

X-Traila można nieco podrasować pakietem dodatkowych osłon na progi, przód maski, osłonę silnika oraz efektownie wyglądającym - bo podświetlanym - orurowaniem montowanym pod progami drzwi. Nam brakowało na bocznych elementach karoserii wysokich osłon chroniących lakier, co też skutecznie powstrzymywało przed jazdą wśród zarośli.



Styczniowa pogoda przypominająca przedwiośnie umożliwiła nam sprawdzenie właściwości auta w podmokłym, grząskim terenie. Pokonanie zaplanowanej trasy nie sprawiło żadnych kłopotów, przy okazji "odkryliśmy" inne zastosowanie systemu 4 kamer. Po prostu na ekranie kokpitu wyświetliliśmy sobie obraz tego co znajdowało się przed przednim zderzakiem oraz wygenerowaliśmy widok z lotu ptaka. O ile sylwetka samochodu była sztuczna, to otaczający nas teren jak najbardziej prawdziwy. W normalnej sytuacji system kamer można wykorzystać podczas parkowania lub cofania - dodatkowo aktywowana jest funkcja ostrzeżenia przed przedmiotami i ludźmi znajdującymi się wokół auta.

Kamery te wspierają działanie systemu Safety Shield. W przypadku X-Traila w jego skład wchodzi m.in. funkcja rozpoznania znaków drogowych, adaptacyjne światła drogowe oraz ostrzeżenia o pojeździe znajdującym się w martwym polu lusterka i niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Safety Shield i system kamer są standardem jedynie w topowej - testowanej przez nas wersji - Tekna. Podobnie jak srebrne relingi dachowe.



Za to każda wersja X-Trail wyposażona została w 5-calowy wyświetlacz integrujący w sobie radioodtwarzacz CD, multimedia i nawigację. Przyciski do ich obsługi zdublowano na kole kierownicy. W naszym aucie obszyto je skórą podobnie jak dźwignię zmiany biegów. Środek doświetlało dwuczęściowe przeszklenie dachu.

Mieliśmy też komfort elektrycznego regulowania położenia obu foteli. Niestety nie do końca w pełni funkcjonalnych, bo ustawienie wysokości i podparcia lędźwiowego obejmowało tylko miejsce kierowcy.

Trzeci rząd foteli wymaga dopłaty 4 tysięcy złotych. Wówczas środkowa kanapa jest przesuwana, a jej oparcia odchylane. Zajęcie miejsca z tyłu nie wymaga większej gimnastyki, nieco trudniej jest z nich wysiąść.



Dodatkowe fotele schowano w podłodze bagażnika, co przekłada się na jego pojemność. W wersji 5-osobowej liczy on 550 litrów, po złożeniu kanapy (oparcia dzielone 60:40) wzrasta do 1982 litrów. Nissan nie podaje jaka jest pojemność po rozłożeniu III-rzędu siedzeń. Zweryfikujemy to na swój sposób przy próbach z wózkami dziecięcymi.



Pod maską nowego X-Traila znajdziemy tylko wysokoprężny silnik 1.6 dCi o mocy 130 koni mechanicznych. Może z nim współpracować 6-biegowa skrzynia manualna (2WD i 4x4) lub przekładnia Xtronic CVT (2WD). W każdym wariancie silnik pracuje w trybie start/stop, ale tylko w topowej wersji wyposażenia otrzymamy bezkluczykowy dostęp do auta, a zamiast tradycyjnej stacyjki znajdziemy przycisk.

Podstawowa wersja Nissana X-Trail kosztuje blisko 115 tys. złotych. Cena auta wzrasta razem z listą wyposażenia, następnie przy wyborze przekładni CVT bądź napędu 4x4. Do tego trzeba doliczyć dopłatę za dodatkowy rząd siedzeń. W sumie wyjdzie o 50 tys. więcej, czyli mniej więcej 45 proc. ceny wyjściowej.

Testowana wersja: Nissan X-Trail 4x4 1.6 dCi 130 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 186 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11 sekund, średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km, wyposażenie Tekna, cena podstawowa 159 900 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry