Plusy i minusy | Citroen C3 Aircross
Wygodny, praktyczny i dynamiczny, chociaż to mały crossover
21-09-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Jakby na przekór idei crossovera, Citroena C3 Aircross sprawdziliśmy tylko w długiej, liczącej blisko tysiąc kilometrów trasie, choć ta nie była pozbawiona ostrych zakrętów i stromych wzniesień. To wystarczyło nam do przekonania się, dlaczego ten model znalazł się w finałowej siódemce konkursu Car of the Year 2018.

Plusy
Fotele,
to dwa bardzo obszerne miejsca o wymiarach siedziska 50 na 50 centymetrów. Każdy zagłówek można ustawić na wysokość od 84 do 91 cm. Szkoda, że przy tym tylko fotel pasażera nie ma regulowanej wysokości. Niemniej podróżuje się na nich bardzo wygodnie, o czym przekonaliśmy się podczas trasy Warszawa-Zakopane-Warszawa. Trudno uwierzyć, że po kilku godzinach jazdy można wysiąść niezmęczonym!

Kanapa,
zdobywa u nas "plusa" za możliwość przesuwania jej dwóch części w zakresie 15 centymetrów i regulacji kąta pochylenia oparcia (opcja w wersji wyposażenia Shine za dopłatą 1200 złotych). Dzięki temu można kształtować zarówno przestrzeń w kabinie pasażerskiej, jak i bagażnika w zależności od potrzeb. Przykład - podróżując z jednym pasażerem z tyłu (czy dzieckiem siedzącym w foteliku) możemy przesunąć maksymalnie do przodu większą część, a tym samym przedłużyć długość bagażnika o 15-16 centymetrów. To pozwala np. zmieścić wzdłuż nasz wózek dziecięcy X-lander.

Trzycylindrowa jednostka benzynowa Turbo PureTech,
o której nie sposób nie wspomnieć chociaż przez fakt przyznania jej tytułu Międzynarodowego silnika roku 2018 w przedziale 1-1,4 litra pojemności. W testowanym modelu zamontowano mocniejszą wersję 130 koni mechanicznych (druga to 110 KM), co doskonale sprawdziło się podczas wspomnianej już jeździe do Zakopanego. Kierowca ma do dyspozycji dynamiczny silnik (maksymalny moment 230 Nm przy 1750 obrotach na minutę), który przy komplecie pasażerów pozwala na płynne przyspieszanie, a także podjazdy pod ostre wzniesienia. Podczas jazdy poza drogami utwardzonymi korzystaliśmy z ustawień systemu Grip Control (tu opcja za dopłatą 2660 złotych). Nasz wynik spalania, ponad dwa litry powyżej średniej podawanej przez producenta, uważamy za świetny. Dużą w tym rolę odegrała sześciobiegowa skrzynia mechaniczna. Citroen podkreśla jeszcze zastosowanie w niej filtra cząstek stałych (GPF), który ogranicza ich emisję o 75 procent. Na marginesie, PSA planuje w przyszłym roku uruchomienie gamy silników Pure Tech w Tychach (fabryka należąca do GM).
Minusy
Sposób zmiany poduszki powietrznej pasażera,
jest już stałą pozycją w naszym podsumowaniu. W przypadku Citroena C3 Aircross trafia na stronę "minusów". Co prawda ukryto ją w zamykanym schowku kokpitu - co według nas utrudnia dostęp do niej - ale my oceniamy przede wszystkim możliwość zmiany jej statusu przez niepowołane osoby. Teoretycznie potrzebny jest do tego kluczyk od zapłonu silnika (w testowanej wersji wyposażenia Shine schowano go w module systemu ADML - opcja za dopłatą 1600 złotych). W praktyce mogliśmy dokonać tego zwykłym, płaskim kluczem pasującym do szczeliny wyłącznika. Co więcej, z dezaktywacją poduszki powietrznej pasażera poradziło sobie dziecko.

Środkowy podłokietnik kanapy,
dzieli ją na dwie połowy. Po rozłożeniu można skorzystać z wnęk na włożenie kubeczków czy niewielkich butelek (zwracamy jednak uwagę, że podczas kolizji każdy przedmiot znajdujący się w kabinie pasażerskiej stwarza ryzyko poważnego zranienia). W większości modeli samochodów po takim ustawieniu podłokietnika pozostaje jednak część oparcia oddzielająca przestrzeń bagażową. W C3 Aircross mamy dziurę, przez którą mogą przelecieć nawet sporej wielkości przedmioty.

System mocowania przewożonych przedmiotów w bagażniku,
to kolejny element, na który stale zwracamy uwagę w kwestii bezpieczeństwa dzieci. W testach używamy wózków, które staramy się zabezpieczyć na czas transportu. W przypadku nawet niewielkiej stłuczki - czy też zderzenia czołowego - znajdujące się w bagażniku przedmioty mogą przemieścić się w stronę kabiny pasażerskiej. Pierwszą napotkaną "przeszkodą" będą właśnie dzieci podróżujące na kanapie. Citroen w C3 Aircross montuje takie uchwyty do mocowania siatki lub linek, ale dostępne są tylko z dolnego poziomu podłogi. I my przy próbach z wózkami dziecięcymi używaliśmy takiego właśnie takiego ustawienia. Ale jeśli wykorzystujemy drugi poziom takiej możliwości już nie mamy.
Dane z komputera pokładowego:
dystans przejechany podczas testu: 960 km, średnia prędkość: 48 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km.
|