Plusy i minusy | Audi A4 (B9) Limousine

W stron� bezpiecze�stwa
27-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Wybieraj�c tylko trzy elementy wida�, �e Audi dba o bezpiecze�stwo zar�wno dzieci, pieszych jak i innych kierowc�w. W nowym A4 trudno doszuka� si� minus�w, nasze uwagi poczynili�my dopiero podczas praktycznych ocen.



Plusy



Bezpiecze�stwo dzieci. Jednym z najwa�niejszych element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo najm�odszych pasa�er�w jest fotelik i jego stabilne mocowanie. Dlatego w naszych testach tak du�y nacisk k�adziemy na system Isofix. W przypadku Audi A4 otrzymujemy w standardzie 3 pary takich mocowa� - powszechnie stosowane dwie na skrajnych miejscach kanapy i jedn� na fotelu pasa�era! W sumie w tym modelu mo�emy solidnie zamontowa� 3 foteliki z systemem Isofix, cho� o jednoczesnej podr�y dw�jki doros�ych mo�emy zapomnie�. Niemniej Isofix na przednim miejscu pozwala na stabilne zamontowanie fotelika - najcz�ciej zrobimy to podr�uj�c w pojedynk� z ma�ym dzieckiem, kt�re siedzi jeszcze ty�em do kierunku jazdy (z obowi�zkowo od��czon� poduszk� powietrzn� pasa�era).



Aktywna maska. Producenci samochod�w coraz wi�kszy nacisk k�ad� na popraw� bezpiecze�stwa pieszych. Jednym z takich rozwi�za� jest aktywna pokrywa silnika, w kt�r� najcz�ciej uderza g�owa potr�conej osoby. Jej dzia�anie inicjowane jest przez czujniki ukryte w przednim zderzaku. W momencie uderzenia na stosunkowo niewielkiej powierzchni (w zamierzeniach konstruktor�w s� to nogi pieszego, ale mo�e zadzia�a� r�wnie� po najechaniu na s�upek, zasp� �niegu b�d� zwierz�) pirotechniczne si�owniki unosz� mask� tworz�c w ten spos�b "poduszk� powietrzn�". Ma to uchroni� g�ow� przed uderzeniem w elementy silnika. W Audi A4 to standard w ka�dej wersji wyposa�enia.



Reflektory przednie. Coraz cz�ciej tradycyjne �ar�wki zast�powane s� lampami ksenonowymi b�d� diodami LED. Z wykorzystaniem tej ostatniej technologii zbudowano �wiat�a przednie w testowanym egzemplarzu A4. Na co dzie� wyr�niaj� si� dynamiczne kierunkowskazy, kt�re zapalaj�c si� stopniowo, acz bardzo p�ynnie, wskazuj�c innym u�ytkownikom stron�, w kt�r� zamierzamy skr�ci�. Jeszcze wi�ksze wra�enie robi zestaw �wiate� drogowych (d�ugich) wykorzystywanych g��wnie w nocy. Umieszczone w nich czujniki monitoruj� przestrze� przed mask� Audi A4 i w momencie wykrycia �wiate� innego samochodu "zacieniaj�" ten fragment drogi. Ponadto kierowca zyskuje lepsze do�wietlenie pobocza drogi i skr�tu, a nawet najbli�szego skrzy�owania. Dzia�anie systemu LED Matrix-Beam zas�uguje na wi�ksz� uwag�, dlatego jeszcze do niego powr�cimy. P�ki co w Audi A4 wymaga on dop�aty 9320 z�otych.

Minusy



Top-tether. Do plus�w Audi A4 zaliczyli�my mo�liwo�� monta�u fotelika Isofix na miejscu pasa�era z przodu. Jedynym mankamentem przy foteliku posiadaj�cym dodatkowy punkt kotwiczenia jest brak uchwytu do zaczepienia klamry (top-tether) Technicznie jest to mo�liwe, z takim rozwi�zaniem spotkali�my si� m.in. w Renault Captur czy Clio.



Mocowanie baga�u. Nadwozie typu sedan rz�dzi si� w�asnymi prawami - baga�nik jest du�y, d�ugo�ci� mo�na go por�wna� z kombi, ale konstrukcyjnie ma ograniczony dost�p do ca�o�ci. Pewnie dlatego konstruktorzy Audi A4 zdecydowali si� na tak ma�y rozstaw uchwyt�w do siatki b�d� linek zabezpieczaj�cych przewo�one przedmioty. Jednak w praktyce - przy naszych testach z w�zkami dzieci�cymi - to nie wystarcza, przyda�yby si� jeszcze dwa uchwyty tu� za oparciami kanapy. Alternatywy nie ma, bo opcjonalne szyny z systemem mocowania dost�pne s� tylko w nadwoziu kombi.



Wn�trze. Nie narzekali�my na brak miejsca z ty�u - wszak to model nosz�cy oznaczenie limousine. Niemniej chcieliby�my mie� w nim wi�cej �wiat�a. Po cz�ci zapewni nam to szyberdach, ale dlaczego nie mo�na zast�pi� go szklanym dachem? Producent przewidzia� takie rozwi�zanie tylko do wersji kombi. Szkoda, bo daleko nie szukaj�c do A3 Limousine mo�na zam�wi� dach panoramiczny.

Dane z komputera pok�adowego: pokonany dystans 423 km, �rednia pr�dko��: 39 km/h, �rednie zu�ycie paliwa: 9,1 l/100 km.

czytaj tak�e:
Bezpiecze�stwo dziecka | Wyposa�enie samochodu
Bezpiecze�stwo dziecka | Foteliki i w�zki