Wyniki test�w zderzeniowych Euro NCAP | Fiat Punto | Grudzie� 2017
Fiat Punto
16-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Zmodernizowany po raz ostatni w 2012 roku Fiat Punto sprawdzony zosta� wed�ug aktualnych kryteri�w test�w zderzeniowych Euro NCAP. Wed�ug naszych wylicze� mia�d��c� ocen� ko�cow� w �atwy spos�b mo�na poprawi�, ale obawy rodz� problemy z monta�em fotelik�w dzieci�cych.
Jednym z pierwszych ocenianych w historii Euro NCAP modeli by� Fiat Punto. W 1997 roku uzyska��w nich 2 z 5 gwiazdek w kategorii zderze� i 1 z 4 gwiazdek za ochron� pieszych. Trzy lata p�niej wyniki poprawi�y si� do czterech i dw�ch gwiazdek. Kolejny test mia��miejsce w 2005 roku. By�a to III-generacja, kt�r� Fiat oferowa� pod nazw� Grande Punto. Przyznano mu maksymaln� liczb� pi�ciu gwiazdek za bezpiecze�stwo doros�ych, trzy za ochron� pieszych i cztery z pi�ciu w nowej kategorii bezpiecze�stwa podr�uj�cych dzieci.
Ostatnia znacz�ca zmodernizacja III-generacji mia�a miejsce w 2012 roku. Powr�cono przy tej okazji do nazwy Punto (od 2009 roku by�o to Punto Evo). Od tamtej pory nie dokonano �adnych modyfikacji konstrukcji, jak i listy wyposa�enia. Taki w�a�nie model, wyprodukowany w 2017 roku w bazowej wersji Easy, poddano teraz testom zderzeniowym Euro NCAP.
Trzeba w tym miejscu podkre�li�, �e od 2005 roku ca�kowicie zmieni�a si� specyfikacja test�w i �adnego z wcze�niej uzyskanych wynik�w nie wolno por�wnywa� do aktualnych ocen. Jest inna waga poszczeg�lnych kategorii test�w, kt�re sk�adaj� si� na not� ko�cow� - bezpiecze�stwo doros�ych to 40 proc., za� bezpiecze�stwo dzieci, ochrona pieszych i systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo po 20 proc.
Kolejna, obowi�zuj�ca jeszcze do 2017 roku, tabela ustala�a progi procentowe, wed�ug kt�rych przyznawana jest liczba gwiazdek. Na tej podstawie niezb�dnym minimum do jednej gwiazdki jest osi�gni�cie 10 proc. oceny w kategorii system�w podnosz�cych bezpiecze�stwo. I to w�a�nie ich brak na wyposa�eniu Fiata Punto da��temu modelowi najgorszy wynik w historii test�w Euro NCAP.
Sprawd�my teraz pewne za�o�enia. Nie liczona ostatecznie do wynik�w sygnalizacja niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa kierowcy to jeden punkt, co przy maksymalnej liczbie 12 punkt�w w tej karegorii stanowi 8,3 proc. Gdyby Fiat zamiast opcji oferowa� w standardzie jeszcze sygnalizacj� niezapi�tych pas�w dla przedniego miejsca pasa�era, Punto zyska�o by 16,6 proc. A wi�c ju� t� prost� technicznie do zrobienia modyfikacj� spe�niono by minimum dla uzyskania nie jednej, ale dw�ch gwiazdek! Pozwalaj� na to osi�gni�te progi z pozosta�ych kategorii test�w, kt�re w tym przypadku wynosz� za bezpiecze�stwo doros�ych 50 proc., za bezpiecze�stwo dzieci 25 proc. i za ochron� pieszych 30 proc.
Na tej podstawie nie mo�na uzna� Fiata Punto za skajnie niebezpieczny samoch�d. Winy upatrywa� trzeba w podej�ciu producenta do kwestii wyposa�enia. Wed�ug polskiego cennika na li�cie opcji dost�pne s� boczne poduszki powietrzne (dop�ata 1400 z�otych) i kurtyny (Pakiet Bezpiecze�stwo z trzecim zag��wkiem na kanapie za 900 z�otych).
Tempomat, kt�rego dzia�anie tak�e by�oby oceniane dost�pny jest w Pakiecie Komfort za 1900 z�otych, dla producenta jego pojedynczy monta� b�dzie o wiele ta�szy. Oznacza to, �e po zmianie kilku pozycji z opcji na standard ocena Fiata Punto mog�aby zmieni� si� z zera do trzech gwiazdek! Finalny koszt dla producenta niewielki. Chodzi jednak nie o zdobywanie gwiazdek, a zapewnienie u�ytkownikom wy�szego poziomu bezpiecze�stwa.
Fiat Punto rocznik 2017 zosta��wyposa�ony m.in. w 2 czo�owe poduszki powietrzne, przednie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla kierowcy oraz system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy i wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era.
Bezpiecze�stwo doros�ych 19,7 pkt. (51 proc.)
Podczas uderzenia przodem w przeszkod� odkszta�caln� u kierowcy Fiata Punto odnotowano ryzyko odniesienia obra�e� dolnych partii n�g i klatki piersiowej oraz w wi�kszym stopniu n�g na odcinku od kolan do miednicy, z kolei u pasa�era obra�enia prawej nogi i w wi�kszym stopniu klatki piersiowej oraz lewej nogi na odcinku od kolana do miednicy (w sumie przyznano 6 z 8 pkt.).
Fiat Punto po raz pierwszy w testach Euro NCAP poddany zosta� uderzeniu ca�� szeroko�ci� w przeszkod� sta��. W jej wyniku u kierowcy stwierdzono obra�enia g�owy, za to u pasa�era (kt�ry tym razem siedzi na kanapie po przek�tnej do kieruj�cego) w wi�kszym stopniu kr�g�w szyjnych i skrajnie niebezpieczne klatki piersiowej. (6,1/8 pkt.).
Podczas zderzenia bocznego (od strony kierowcy) dosz�o do du�ych obci��e� klatki piersiowej. Ze wzgl�du na brak kurtyn powietrznych nie przeprowadzono pr�by uderzenia w s�up (6,7/16 pkt.).
Profile przednich i tylnych siedze� oraz zag��wk�w w niedostateczny spos�b chroni�y kr�gi szyjne (0,8/3 pkt).
Na wyposa�eniu Fiata Punto nie ma systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przy niskich pr�dko�ciach.
Bezpiecze�stwo dzieci 21,4 pkt. (43 proc.)
Do test�w z Fiatem Punto wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adk� podwy�szaj�cej Graco Junior (manekin 10-letniego dziecka). W ostatnim czasie jest to cz�sto wykorzystywany przez Euro NCAP zestaw.
Podczas zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u m�odszego dziecka dosz�o do powa�nych obra�e�klatki piersiowej i kr�g�w szyjnych, za� starszego do niebezpiecznych obci��e� kr�g�w szyjnych (12/16 pkt.). Poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony wi�kszego manekina) oceniono na 5,2 z 8 pkt. O ile zabezpieczenie m�odszego dziecka uznano za optymalne, to brak na wyposa�eniu Fiata Punto kurtyn powietrznych prze�o�y� si� na skrajnie niebezpieczne obra�enia klatki piersiowej i dla g�owy (na za��czonym filmie wida� jak uderza o konstrukcj� drzwi w miejscu po bocznej szybie).
Oceniany model Fiata wyposa�ony zosta��fabrycznie w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy i wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era. Specjali�ci z Euro NCAP mieli powa�ne zastrze�enia do czytelno�ci wskaza� aktualnego statusu poduszki i braku standardowych ostrze�e�. Ostatecznie nie przyznano za to �adnego z 13 punkt�w.
Organizacja Euro NCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W tej cz�ci test�w stwierdzono bardzo du�o nieprawid�owo�ci (4,3/12 pkt.).
Ze wzgl�d�w konstrukcyjnych wykluczono monta� fotelika:
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, ty�em do kierunku jazdy).
Z uwagi na brak standardu i-Size zrezygnowano z monta�u fotelik�w:
- Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach kanapy, ty�em do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach kanapy, przodem do kierunku jazdy ),
- BeSafe iZi Kid X2 (Isofix na skrajnych miejscach kanapy, ty�em do kierunku jazdy).
Stwierdzono problemy podczas monta�u fotelik�w:
- Maxi-Cosi Cabriofix (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na przednim miejscu pasa�era i skrajnych miejscach kanapy, ty�em do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na przednim miejscu pasa�era i skrajnych miejscach kanapy, ty�em do kierunku jazdy),
- Britax-Romer King II LS (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na przednim miejscu pasa�era i skrajnych miejscach kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- BeSafe iZi Kid X4 ISOfix (Isofix na lewym miejscu kanapy, ty�em do kierunku jazdy),
- Britax-Romer KidFix XP (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na i skrajnych miejscach kanapy, przodem do kierunku jazdy).
Stwierdzono powa�ne problemy podczas monta�u fotelik�w:
- Maxi-Cosi Cabriofix (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, ty�em do kierunku jazdy),
- Britax-Romer King II LS (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- Britax-Romer KidFix XP (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy).
Ochrona pieszych 22,2 pkt. (52 proc.)
Ocena zakresu ochrony pieszych zosta�a zmieniona w 2009 roku. Zdefiniowano w�wczas trzy strefy pomiar�w na ciele cz�owieka - piszczele (wysoko�� zderzaka), miednica (przedni pas samochodu) i g�owy (maska silnika, s�upki A i podszybie). Zgodnie z t� specyfikacj� Fiat Punto otrzyma��teraz - odpowiednio - 5,4 z 6 punkt�w, 6 z 6 pkt. i 10,8 z 24 pkt.
Na wyposa�eniu Fiata Punto nie ma systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcj� wykrywania obecno�ci pieszych.
Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 0 pkt. (0 proc.)
R�wnie� w 2009 roku testy Euro NCAP zosta�y rozszerzone o now� kategori�- systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo. Obecnie oceniane jest dzia�anie: sygnalizacji niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa, tempomatu z ogranicznikiem pr�dko�ci, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu i autonomicznego systemu awaryjnego hamowania przy wy�szych pr�dko�ciach (AEB). Za ka�dy z tych element�w otrzyma� mo�na maksymaln� not� w wysoko�ci 3 punkt�w.
Z listy tego wyposa�enia Fiat Punto posiada� jedynie sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa kierowcy. Teoretycznie powinien za to zosta� przyznany jeden punkt. W�r�d opcji dost�pna jest sygnalizacja niezapi�tego pasa dla miejsca pasa�era oraz tempomat.