portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Hyundai Santa Fe | Grudzień 2018


Hyundai Santa Fe

17-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Podczas prób uderzenia w bok i w słup doszło do wadliwego otwarcia kurtyn powietrznych. Pomimo to nowa Santa Fe powtórzyła wyniki poprzedniej generacji i otrzymała pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Hyundai Santa Fe | Grudzień 2018

Santa Fe to największy przedstawiciel Hyundaia w gamie SUV-ów. Jego czwarta generacja została zaprezentowana na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie. Auto dostępne jest w dwóch wersjach - dla pięciu lub siedmiu osób. I w takiej właśnie konfiguracji trafiło do testów zderzeniowych Euro NCAP, co też przełożyło się na obszerniejsze oceny montażu fotelików dziecięcych.

Pierwsza generacja Santa Fe zadebiutowała na rynku w 2001 roku, nieco później poddano ją próbom Euro NCAP. Otrzymała w nich notę czterech gwiazdek. Kolejne wcielenie to rok 2006 i powtórzona ocena w testach zderzeniowych. Trzecia generacja tego SUV-a w 2012 zdobyła już komplet gwiazdek.

Według specyfikacji Euro NCAP w najnowszych testach zderzeniowych oceniano wersję z silnikiem wysokoprężnym 2.2 CRDi i z trzecim rzędem siedzeń. W polskim cenniku Hyundaia taka konfiguracja Santa Fe dostępna jest wyłącznie w topowym poziomie wyposażenia Platinum. W komplecie dostaniemy też napęd na czery koła.

Na liście wyposażenia użytego przez Euro NCAP Hyundaia Santa Fe znalazło się między innymi: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy i siedzeniu pasażera, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (FCA).

Bezpieczeństwo dorosłych 35,9 pkt. (94 proc.)

Podczas prób uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną odnotowano niewielkie obrażenia klatki piersiowej kierowcy i prawej nogi pasażera (łącznie przyznano 7,9 z 8 punktów). Natomiast w trakcie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą doszło do niewielkiego przeciążenia kręgów szyjnych pasażera, który w tej próbie siedział w drugim rzędzie, po przekątnej do kierującego (7,8/8 pkt.).

Próba uderzenia w bok Hyundaia Santa Fe wykazała nieprawidłowości w działaniu kurtyny powietrznej (złe mocowanie w okolicach słupka C i rozdarcie powłoki). Pojawiła się przy tym wzmianka o akcji serwisowej - jednak komunikatu takiego nie znaleźliśmy na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według informacji Euro NCAP producent samochodu zdecydował się na przeprowadzenie niezbędnych modyfikacji i opublikowane teraz wyniki dotyczą powtórzonych testów. Jednak również w nich doszło do nieprawidłowego otwarcia kurtyny stąd obniżone oceny - uderzenie w bok naraziło kierowcę na niewielki uraz głowy, a uderzenie w słup na obrażenia głowy i klatki piersiowej (14,8/16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniałą optymalną ochronę kręgów szyjnych, o gorsze wyniki uzyskały te na miejscach z tyłu (1,3/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania w mieście (FCA) przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Hyundai Santa Fe | Grudzień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 43,2 pkt. (88 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego przeznaczono fotelik Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą Dream niemieckiej firmy Nania. W teście uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich obrażeń kręgów szyjnych u obu dzieci (15,2/16 pkt.), zaś przy uderzeniu w bok auta poziom bezpieczeństwa obu dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Nowy Hyundai Santa Fe został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i siedzeniu pasażera oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 8 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W przypadku tego Hyundaia Santa Fe próby rozszerzono o trzeci rząd siedzeń (nie ma na nich mocowań Isofix).

Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu - za pomocą pasa bezpieczeństwa - Maxi-Cosi EasyBase2 z fotelikiem CabrioFix w III rzędzie siedzeń. Pozostałe próby zostały zaliczone bez uwag (12 punktów).

Ochrona pieszych 32,2 pkt. (67 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na na 5,3 z 6 pkt, niewielkie zagrożenia stanowi jego niemal cała długość. Na wysokości przedniego pasa (miednica) ryzyko odniesienia obrażeń stwarzają reflektory (5 z 6 pkt.), zaś na powierzchni maski (głowa) poważnym zagrożeniem są słupki A (15,1/24 pkt.).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W tym zakresie działanie fabrycznego w Santa Fe systemu FCA oceniono na 6,8 z maksymalnych 12 punktów. Próby, do których nie było uwag to przejście pieszego przed maską samochodu i jazda rowerzysty w tym samym kierunku.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,9 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP czwarta generacja Hyundaia Santa Fe została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,9/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LKA (3,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach FCA (2,5/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry