portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Lexus ES | Październik 2018


Lexus ES

06-11-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

ES to zupełnie nowy w europejskiej gamie Lexusa model w nadwoziu sedan. Już w pierwszych testach zderzeniowych Euro NCAP wyróżnia się bardzo wysoką oceną za ochronę potrąconego pieszego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Lexus ES | Październik 2018

Siódma generacja Lexusa ES jest wyjątkowa pod jednym względem - model ten dopiero teraz, czyli 30 lat po rozpoczęciu produkcji, debiutuje w Europie! Wraz z nim do produkcji trafia nowy układ hybrydowy, płyta podłogowa GA-K oraz pakiet Lexus Safety System +2. Ten ostatni dostępny jest w wyższych poziomach wyposażenia, pomimo to organizacja Euro NCAP uwzględniła jego elementy w swoich testach. Wśród nowych funkcji pojawił się system wykrywania obecności i potencjalnej kolizji z rowerzystą w ciągu dnia oraz system adaptacyjnych świateł drogowych AHS.

W specyfkacji testów zderzeniowych Lexusa ES podano poziom wyposażenia Comfort. W polskim cenniku brak tej nazwy, jest Elegance, F Sport, Prestige i Omotenashi. Wspomniany pakiet Lexus Safety System +2 dostępny jest od drugiego poziomu wyposażenia. W bazowym modelu jest LSS + bez oznaczenia "2", czyli brakuje wymienionych już dwóch nowych elementów podnoszących bezpieczeństwo.

Na fabrycznej liście Lexusa ES znalazło się między innymi osiem poduszek powietrznych - w tym dwie kolanowe dla kierowcy i pasażera, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (Dynamic Radar Cruise Control), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA), system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych (część pakietu LSS+) oraz aktywna pokrywa komory silnika.

Bezpieczeństwo dorosłych 34,7 pkt. (91 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną manekin kierowcy odniósł obrażenia klatki piersiowej oraz dolnych partii nóg, z kolei u pasażera odnotowano tylko urazy nóg (7,5 z 8 pkt.). W teście zderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą doszło do obrażeń klatki piersiowej kierowcy i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej do kierującego, wykorzystano egzemplarz z kierownicą po prawej stronie). Co więcej, podczas zderzenia manekin pasażera wysunął się spod części biodrowej pasa bezpieczeństwa za co zostały odjęte punkty. Niemniej ostatecznie przyznano 6,6 z 8 pkt.

W teście zderzenia bocznego i uderzenia bocznego poziom ochrony byłby na optymalnym poziomie, ale w obu przypadkach kurtyna powietrzna nie została dostatecznie napełniona, co doprowadziło do urazów głowy manekinów (15/16 pkt.).

Profile wszystkich miejsc i zagłówków zapewniałą dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu ochrony przed zderzeniowej (PCS) przyznano maksymalną notę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Lexus ES | Październik 2018

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka przeznaczono - odpowiednio - fotelik Britax-Romer KidFix oraz Takata Maxi. Ten drugi to pełnowymiarowy fotelik przeznaczony dla dzieci o wadze od 15 do 36 kg, jednak na filmie Euro NCAP widać, że manekin dziecka jest na samym siedzisku, zwanym popularnie podwyższeniem. Zarówno podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną), jak i zderzenia bocznego (od strony starszego dziecka) poziom ochrony oceniono na maksymalne 16 i 8 punktów.

Nowy sedan Lexusa został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu (pas bezpieczeństwa) na środkowym miejscu kanapy fotelika Maxi-Cosi Cabriofix z bazą EasyBase2. W sumie przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 43,7 pkt. (90 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów, tę samą notę przyznano za ochronę na wysokości przedniego pasa (miednicy). Dzięki zastosowaniu aktywnej maski (podczas potrącenia specjalne siłowniki podnoszą pokrywę na kilka centymetrów, w ten sposób powstaje poduszka powietrzna, która chroni pieszego przed uderzeniem w twarde elementy znajdujące się w komorze silnika) niemal na całej jej powierzchni odnotowano optymalną ochronę. Zagrożenie stwarza jedynie podszybie i słupki A (20,3/24 pkt.).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Standardem wyposażenia każdej wersji Lexusa ES jest system ochrony przed zderzeniowej (PCS) oraz pakiet LSS+ zawierający między innymi funkcję wykrywania pieszych w dzień. Oceniane przez Euro NCAP przypadki wykrywania osób w nocy oraz rowerzystów w dzień są elementem rozszerzonego pakietu Lexus Safety System +2, który w Polsce montowany jest dopiero od wersji F Sport. W tej części testów przyzno 11,3 na 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,1 pkt. (77 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, nowy model w gamie Lexusa wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 na 3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości DRCC (2,4/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LKA/LTA (2,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach PCS (2,4/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry