portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Tarraco | Luty 2019


SEAT Tarraco

25-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Tarraco jest 11 z 14 modeli SEAT-a z najwyższą oceną pięciu gwiazdek Euro NCAP. Jedną z opcji dla tego SUV-a jest trzeci rząd siedzeń, co teoretycznie zwiększa liczbę miejsc do montażu fotelików dziecięcych.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Tarraco | Luty 2019

Tarraco uzupełnia ofertę SEAT-a w gamie crossoverów i SUV-ów. Z dostępnych już Arony i Ateca jest największy. Standardowo wyposażony został w 5 miejsc, za dopłatą zyskamy trzeci rząd siedzeń. Model ten zadebiutował podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Paryżu.

SEAT Tarraco dostępny jest w dwóch poziomach wyposażenia - Style i Xcellence. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafił bazowy model z silnikiem benzynowym 1.5 TSI 150 KM. Posiada on m.in. siedem poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z ograniczoną funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 37,1 pkt. (97 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowego Evoque w przeszkodę odkształcalną doszło u kierowcy do niewielkich obrażeń na wysokości klatki piersiowej. Poziom ochrony siedzącego obok pasażera był na optymalnym poziomie (przyznano 7,4 z 8 punktów). Z kolei w próbach uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą tylko zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano niewielkie obrażenia klatki piersiowej (7,4/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok Range Rovera Evoque potwierdziły ochronę na optymalnym poziomie. Podczas uderzenia w słup stwierdzono niewielkie obrażenia klatki piersiowej kierowcy (15,6/16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych. Niższe oceny otrzymały te z tyłu (1,5/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie Range Rover Evoque otrzymał maksymalną ocenę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Tarraco | Luty 2019

Bezpieczeństwo dzieci 41,6 pkt. (84 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego wybrano fotelik Britax-Romer KidFix XP, dla 10-letniego podkładkę podwyższającą Graco Booster Basic. Podczas prób z uderzeniem w przeszkodę odkształcalną u starszego odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych (15,7/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Nowy Evoque został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Wszystkie z nich otrzymały pozytywne wyniki, co przełożyło się na maksymalne 12 punktów.

Ochrona pieszych 38 pkt. (79 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną notą 6 punktów. Na przednim pasie (miednica) największe zagrożenie stanowiły okolice reflektorów (3,7 z 6 punktów). Zastosowanie aktywnej maski silnika zdecydowanie podniosła poziom ochrony pieszego (głowa). W tym aspekcie przyznano 19,2 z 24 punktów.

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu. Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono tylko na połowę z 12 punktów.

Uwagi dotyczyły działania systemu w nocy (pieszy) i w dzień (rowerzysta, najniżej oceniona sytuacja z przejazdem przed maską silnika).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,3 pkt. (79 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, Tarraco nowy SUV SEAT-a został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB (2,6/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Uwagi odnosiły się do trzech scenariuszy - zwalniania przed poprzedzającym pojazdem.

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry