portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYPADKI DROGOWE | Dzień Zero i pięć ofiar w zderzeniu z pociągiem - Wszystkich Świętych 2024
POLSKIE DROGI | Rozpoczęcie prac budowlanych na S10 i DK25 wokół Bydgoszczy
WYPADKI DROGOWE | Najtragiczniejszy bilans zabitych i karambol na S7

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Suzuki Jimny | Wrzesień 2018


Suzuki Jimny

27-06-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Suzuki Jimny debiutuje, w prowadzonych od ponad 20 lat, testach zderzeniowych Euro NCAP. Na przeszkodzie uzyskania lepszych ocen stanęły ograniczenia funkcjonalności systemu Dual Sensor Brake Support oraz niezadowalający poziom ochrony osób siedzących z przodu.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Suzuki Jimny | Wrzesień 2018

W czwartej generacji swojego kultowego modelu terenowego Jimny, Suzuki powraca do kanciastej sylwetki nadwozia. Całość zbudowano na ramie i zawieszono na sztywnej osi z trzema wahaczami. Napęd na wszystkie koła dołączany jest za pośrednictwem seryjnego układu AllGrip Pro. Japoński producent zwraca uwagę na wzmocnioną konstrukcję nadwozia, którego przód został zaprojektowany także z myślą o efektywnej ochronie potrąconego pieszego.

W Polsce nowe Suzuki Jimny oferowane będzie w trzech poziomach wyposażenia - Comfort, Premium i XLED - natomiast w specyfikacji testów Euro NCAP wskazano GLX. Niemniej wszystkie oceniane tu elementy są standardem w każdej z nich. Jest to sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (Jimny to auto czteroosobowe), wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z ograniczoną funkcją wykrywania pieszych (Dual Sensor Brake Support - DSBS).

Bezpieczeństwo dorosłych 27,9 pkt. (73 proc.)

Podczas uderzenia przodem Suzuki Jimny w przeszkodę odkształcalną doszło do nieprawidłowego napełnienia poduszki powietrznej kierowcy, co stanowi poważne zagrożenie dla klatki piersiowej i głowy. Z kolei pasażer narażony był na obrażenia górnych części nóg oraz klatki piersiowej. Dodatkowo struktura kabiny pasażerskiej została naruszona. W sumie w tej części testów przyznano 4,6 z 8 punktów.

Natomiast w trakcie testu uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego na kanapie po przekątnej do kierującego) doszło do obrażeń klatki piersiowej. Jednak na największe zagrożenie narażona była głowa pasażera (5,8 z 8 pkt.).

W teście zderzenia bocznego, jak i uderzenia w słup (drzewo), poziom ochrony był na optymalnym poziomie (16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniły mniejszą ochronę kręgów szyjnych niż konstrukcja tylnych siedzeń (1,6/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach, co w przypadku nowego Suzuki Jimny nie zostało spełnione. Stąd za działający w tym zakresie system Dual Sensor Brake Support, który został oceniony pozytywnie, nie przyznano punktów.

Łączna liczba zdobytych punktów stanowiła 73 proc. oceny maksymalnej w kategorii bezpieczeństwa dorosłych, co zgodnie z obowiązującymi dziś przepisami nie pozwala na uzyskanie więcej niż 4 gwiazdek Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Suzuki Jimny | Wrzesień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 41,4 pkt. (84 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka przeznaczono - odpowiednio - fotelik Britax-Romer KidFix oraz podkładkę podwyższającą Nania Topo. Podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) w obu manekinach odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych (15,4/16 pkt.). Natomiast przy zderzeniu bocznym (od strony najstarszego dziecka) uznano ochronę na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Nowy Jimny wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 6 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Suzuki Jimny to czteroosobowe auto co w oczywisty sposób wykluczyło próby na środkowym miejscu kanapy. Dodatkowo, z uwagi na wymiary wnętrza kabiny pasażerskiej, zrezygnowano z mocowania fotelika BeSafe iZi Kid X4 ISOfix (ISOFIX). Wszystko to nie wpłynęło na ocenę końcową - z pozostałymi fotelikami - i przyznanie maksymalnej liczby 12 punktów.

Ochrona pieszych 25,1 pkt. (52 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów, ochronę na wysokości przedniego pasa (miednicy) na 3,9 z 6 pkt. (zagrożenie stanowi niemal cała szerokość samochodu), zaś ochronę na wysokości maski (głowy) na 14,4 z 24 pkt (największym zagrożeniem są słupki A, a także poszczególne obszary pokrywy silnika).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Standardem wyposażenia każdej wersji nowego Jimny jest system Dual Sensor Brake Support, który w ograniczony sposób pełni funkcję wykrywania obecności pieszego. Specjaliści z Euro NCAP wykorzystali go tylko w trzech sytuacjach w warunkach dziennych - przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem. W każdej z nich były zastrzeżenia do poziomu ochrony, stąd jedynie 0,8 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 6,5 pkt. (50 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, nowe Suzuki Jimny wyposażone było w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 na 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu - za co odpowiada także system Dual Sensor Brake Support - (0,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody). Z uwagi na zakres działania systemu Dual Sensor Brake Support, ograniczono testy do czterech sytuacji.

Uzyskanie w tej kategorii testów połowy maksymalnej oceny, w połączeniu z wynikami za bezpieczeństwo osób dorosłych, nie pozwoliło na przyznanie więcej niż trzech gwiazdek Euro NCAP.

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry