portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP
Zasady testów

Bezpieczeństwo dzieci w testach EuroNCAP
26-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: EuroNCAP i archiwum

Jeszcze cztery lata temu organizacja EuroNCAP przyznawała oddzielne gwiazdki za bezpieczeństwo dzieci. I choć od 2009 roku składają się one na ogólną ocenę samochodu to nadal możemy - do czego zachęcamy - poznać szczegóły.



Kategoria bezpieczeństwo dzieci pojawiła się w ocenach EuroNCAP dopiero w listopadzie 2003 roku, czyli 7 lat po oficjalnym rozpoczęciu ogólnoeuropejskich testów. Do końca 2008 roku przyznawano w niej maksymalnie 5 gwiazdek, które dla odróżnienia od pozostałych miały kolor niebieski. Z początkiem 2009 roku, a dokładniej od lutego, wyniki z wszystkich kategorii (pozostałe to zderzenia, ochrona pieszych i - wprowadzone wówczas - wyposażenie samochodu w elementy zwiększające bezpieczeństwo) składają się na końcową ocenę od 0 do 5 gwiazdek. Pomimo to EuroNCAP nadal publikuje osobną punktację z wieloma szczegółami dla każdej z czterech kategorii.



Od samego początku bezpieczeństwo dzieci, za pomocą imitujących je manekinów, badane jest dla wieku 18-miesięcy i 3 lat. Zgodnie z przyjętą procedurą siedzą one w odpowiednich do wieku (umownie) fotelikach umieszczonych zawsze na tylnej kanapie lub II rzędzie siedzeń. Najmłodsze zwrócone jest tyłem do kierunku jazdy (grupa fotelików 0/0+), a starsze przodem (grupa II-III) - choć zdarzają się oba ustawione tyłem w czym celuje Volvo.

I co ważne - przednie fotele muszą być odsunięte do połowy zakresu regulacji odległości od kokpitu. Przekonał się o tym Peugeot w 207cc (2007 rok), gdzie po wymaganym ich ustawieniu z tyłu zabrakło miejsca nawet na nogi dziecka. Przyznana (ówczesna) ocena zero gwiazdek, w tym przypadku nie oznacza, że dziecko nie jest w żaden sposób chronione.

Z tego też względu do sprawdzianu w tej kategorii "odgórnie" nie zostały dopuszczone roadstery jak BMW Z4 czy Opel Tigra.

Manekiny dzieci uczestniczą w testach zderzenia czołowego i bocznego, w których sprawdza się skalę przeciążeń jakim poddawana jest głowa i klatka piersiowa. Z reguły przyznawane są określenia "chroniona" (głowa i szyja) i dobre (obciążenie tułowia). Zdarza się również ocena "zadowalająca", a w skrajnych przypadkach "zła" i "podatna na zranienie".

Dla ułatwienia "głowy" manekinów oznacza się farbą. Dzięki pozostawionym śladom widać, którą częścią i w co uderza głowa w trakcie wypadku. Kolor zielony to lewa strona czoła, żółty środek, czerwony prawa strona, a niebieski czubek czaszki. Naturalnie to nie jedyne punkty odniesienia, sam manekin naszpikowany jest czułą elektroniką, a jego koszt to dziesiątki tysięcy euro.



Oprócz testów dynamicznych sprawdzana jest jakość wykonania fotelika, czytelność dołączonej instrukcji, jak i sam stopień trudności jego montażu. Dodatkowo oceniane jest fabryczne wyposażenie samochodu w takie elementy jak wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera czy uchwyty do fotelików typu Isofix. I właśnie to rozwiązanie - najlepiej z dodatkowym punktem kotwiczenia, tzw. top tether - preferuje EuroNCAP, choć dopuszcza do testów również foteliki montowane za pomocą pasów bezpieczeństwa lub ustawione na osobnej podstawie (bazie).

Sam model fotelika wskazywany jest przez producenta samochodu - może to być firmowy (z logo marki) lub (ten sam) niezależnego wytwórcy. Statystycznie najczęściej jest on firmy Britax-Romer z mocowaniem Isofix.

Pomimo, że procedura testów EuroNCAP nie dopuszcza ustawienia fotelika na przednim miejscu pasażera, to oceniany jest sposób dezaktywacji poduszki powietrznej, sygnalizacja jej statusu oraz umiejscowienie stosownych informacji o zakazie jego ustawienia tyłem do kierunku jazdy (przy aktywnym airbagu).



Ostatecznie sumowane są wyniki z testów dynamicznych (maks. 24 pkt.), za rekomendowane foteliki (12 pkt) i za fabryczne elementy samochodu (13 pkt.). Łącznie może to być 49 punktów, co stanowi 20 proc. ogólnej oceny testowanego modelu. Do dziś żadnemu producentowi nie udało się osiągnąć takiego wyniku. Najbliżej jest Hyundai i30, Subaru XV i Volkswagen Beetle - każdy z nich otrzymał 44 pkt. To dość zaskakujące zestawienie 3 aut zaliczanych przez EuroNCAP do segmentu, co warto podkreślić, małych samochodów rodzinnych.

Także w testach przeprowadzanych do 2008 roku nikt nie otrzymał maksymalnych 5 gwiazdek, choć cztery były powszechną normą. Obecny standard to 36-41 pkt.




Skoro są najlepsi, to i najgorsi. Niechlubny wynik (22 pkt.) należy do chińskiego Landwinda CV9, a tuż za nim plasuje się Suzuki Alto (23 pkt.). Kolejne to Nissan Cube i Volkswagen Amarok - po 32 pkt. Podobny wynik przyznano Jaguarowi XF, jednak jego producent postanowił poprawić poziom bezpieczeństwa dzieci i w powtórzonym teście otrzymał już 36 pkt. Według starej punktacji najgorszym wynikiem były 2 gwiazdki, które otrzymali m.in. Fiat Panda (2004 rok) i Idea (2006), Renault Kangoo (2003) oraz Smart fortwo (2005).

Bezpieczeństwo najmłodszych ocenia się także w kategorii ochrony pieszego - ale to temat na osobny artykuł.

W sumie na przetestowanych do dziś 461 modeli samochodów 291 sprawdzanych było pod kątem bezpieczeństwa dzieci. W przedstawionych planach do 2017 roku organizacja EuroNCAP nie planuje istotnych zmian w specyfikacji tej kategorii, choć pojawiają się plany wprowadzenia manekinów 6 i 10-letniego dziecka. W tym okresie większy nacisk kładziony będzie na ochronę pieszego (zakres punktacji wzrośnie z 36 do 42) i wyposażenia samochodu w elementy podnoszące bezpieczeństwo (z 7 do 14 pkt.).
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry