include"menu_lewe.php"; ?> |
|
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP |
Wyniki testów EuroNCAP
14 z 15 na medal - listopad 2012
28-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: EuroNCAP, rys. archiwum
EuroNCAP ogłosiło dziś wyniki kolejnych testów zderzeniowych. Dotyczą one 15 modeli samochodów, z czego tylko jeden oceniono poniżej 5 gwiazdek.

Najwyższe oceny otrzymały: Fiat 500L, Ford Fiesta i Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes Klasa A, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, SEAT Leon i Toledo, Skoda Rapid, Subaru Forester, Range Rover, Volvo V60 i Volkswagen Golf. Jedynie 3 gwiazdki przypadły Dacii Lodgy.

Jednak 5 gwiazdek dla jednego modelu nie równa się 5 gwiazdkom w drugim. Warto więc prześledzić punktację w poszczególnych, czterech, kategoriach testów. Według nich najlepszą ochronę dorosłym pasażerom (na przednich siedzeniach) zapewniają Hyundai Santa Fe i Opel Mokka (oba po 34 na 36 pkt.). Z kolei najsłabiej wypadają Ford Fiesta i Subaru Forester (po 33 pkt.).

Pod względem bezpieczeństwa podróżujących w fotelikach dzieci dotychczasowy rekord pobił SEAT Leon otrzymując 45 na 49 pkt. Nie gorzej poradził sobie wspomniany Forester, któremu co prawda też przyznano 45 pkt., ale jego średnia ważona była gorsza. Zresztą poprzednia, najwyższa ocena 44 pkt., należała m.in. do Subaru XV. W tym przypadku najniżej oceniono Fiata 500L - 38 pkt.

Najwyższą, choć to pojęcie względne, ochronę pieszych zapewnia również Subaru Forester - 26 pkt. na 36 pkt. Jeśli jednak przyjrzymy się szczegółom to za ochronę głowy otrzymał cząstkową ocenę 20 pkt., ale już na wysokości miednicy 0 pkt! Najmniej chroni Range Rover - 23 pkt., co też nie powinno dziwić, bo tak z reguły w testach EuroNCAP wypadają duże samochody. Różnica w masie Subaru i Range Rovera wynosi blisko 800 kg.
W ostatniej kategorii - systemach podnoszących bezpieczeństwo - mamy kilku liderów, którym przyznano maksymalne 7 punktów. Zaliczają się do nich Ford Kuga, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka i Volvo V60 (Plug-In Hybrid). W praktyce oznacza to, że na większości rynków europejskich na wyposażeniu fabrycznym tych aut znajdziemy ogranicznik prędkości, układ ESP (ESC) oraz sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc.
Ale zmieni się to już od przyszłego roku, kiedy to EuroNCAP podwyższy ocenę do 9 pkt. i nagradzać będzie systemy ograniczające prędkość. A od 2014 roku wprowadzone zostaną punkty za ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (1 pkt.) i system awaryjnego wyhamowania pojazdu (3 pkt.).
Dla porządku - najmniej oferuje Fiat 500L, Ford Fiesta, SEAT Leon, Skoda Rapid i Volkswagen Golf - wszyscy po 5 pkt.

Najsłabszy wynik - tylko 3 gwiazdki - osiągnęła Dacia Lodgy. Osoby siedzące na przednich fotelach narażone są na obrażenia nóg, klatki piersiowej oraz kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta, a piesi na poważne zranienie głowy i miednicy. Z ocenianych systemów podwyższających bezpieczeństwo Dacia oferuje jedynie sygnalizację niezapiętych pasów z przodu.
Sumując wartości procentowe z poszczególnych testów i dzieląc je na 4 otrzymamy średnią, która wyłoni lidera ostatnich testów. Tytuł ten przypada Oplowi Mokka - 88,25 - który osiągnął najwyższe wyniki w kategorii bezpieczeństwa dorosłych i za systemy podnoszące bezpieczeństwo. Na ostatnim miejscu wśród aut z 5 gwiazdkami plasuje się Fiat 500L ze średnią 77.
Kolejne wyniki testów EuroNCAP poznamy 12 grudnia.
Dacia Lodgy     
Bezpieczeństwo dorosłych: 26 pkt. (72 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 38 pkt. (77 proc.)
Ochrona pieszych: 16 pkt. (44 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 2 pkt. (29 proc.)
Fiat 500L     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (94 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 38 pkt. (78 proc.)
Ochrona pieszych: 23 pkt. (65 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.)
Ford Fiesta     
Bezpieczeństwo dorosłych: 33 pkt. (91 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych: 23 pkt. (65 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.)
Ford Kuga     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (94 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych: 25 pkt. (70 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 7 pkt. (100 proc.)
Hyundai Santa Fe     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (96 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (89 proc.)
Ochrona pieszych: 25 pkt. (71 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 6 pkt. (86 proc.)
Mercedes Klasa A     
Bezpieczeństwo dorosłych: 33 pkt. (93 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 40 pkt. (81 proc.)
Ochrona pieszych: 24 pkt. (67 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 6 pkt. (86 proc.)
Mitsubishi Outlander     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (94 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 41 pkt. (83 proc.)
Ochrona pieszych: 23 pkt. (64 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 7 pkt. (100 proc.)
Opel Mokka     
Bezpieczeństwo dorosłych: 35 pkt. (96 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (90 proc.)
Ochrona pieszych: 24 pkt. (67 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 7 pkt. (100 proc.)
Range Rover     
Bezpieczeństwo dorosłych: 33 pkt. (91 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 41 pkt. (84 proc.)
Ochrona pieszych: 23 pkt. (63 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 6 pkt. (86 proc.)
SEAT Leon     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (94 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 45 pkt. (92 proc.)
Ochrona pieszych: 25 pkt. (70 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 9 pkt. (71 proc.)
SEAT Toledo     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (94 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 39 pkt. (80 proc.)
Ochrona pieszych: 25 pkt. (69 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.)
Skoda Rapid     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (94 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 39 pkt. (80 proc.)
Ochrona pieszych: 25 pkt. (69 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.)
Subaru Forester     
Bezpieczeństwo dorosłych: 33 pkt. (91 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 45 pkt. (91 proc.)
Ochrona pieszych: 26 pkt. (73 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 6 pkt. (86 proc.)
Volvo V60 Plug-In Hybrid     
Bezpieczeństwo dorosłych: 33 pkt. (93 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 41 pkt. (83 proc.)
Ochrona pieszych: 23 pkt. (65 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 7 pkt. (100 proc.)
Volkswagen Golf     
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (94 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Ochrona pieszych: 24 pkt. (65 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.) |
|
|
include"menu_prawe.php"; ?> |