Wyniki test�w zderzeniowych Euro NCAP | Alfa Romeo Giulietta | Grudzie� 2017
Alfa Romeo Giulietta
04-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Specjali�ci z Euro NCAP postanowili przeprowadzi� pr�by zderzeniowe kilku modeli samochod�w, kt�re obecne s� w salonach sprzeda�y od kilku lat, ale ich konstrukcje, jak i wyposa�enie fabryczne znacz�co odstaje od dzisiejszych kryteri�w ocen. Jednym z nich jest Alfa Romeo Giulietta, kt�ra w 2010 roku zdoby�a komplet gwiazdek.
Premiera Alfy Giulietta mia�a miejsce w 2010 roku. W przeprowadzonych w�wczas testach zderzeniowych Euro NCAP otrzyma�a maksymaln� not� pi�ciu gwiazdek. W poszczeg�lnych pr�bach uzyska�a 35 pkt. (97 proc.) za bezpiecze�stwo doros�ych, 42 pkt. (85 proc.) za bezpiecze�stwo dzieci, 23 pkt. (63 proc.) za ochron� pieszych i 6 pkt. (86 proc.) za dzia�anie system�w podnosz�cych bezpiecze�stwo. Od tego czasu zmieni�y si� kryteria ocen, najwi�ksze zasz�y w 2016 roku. W tym samym roku marka Alfa Romeo zaprezentowa�a zmodernizowan� wersj� Giulietty. W�a�nie ten model, poddany obecnie testom Euro NCAP, by� w stanie uzyska� not� trzech gwiazdek.
Zmodernizowana Alfa Romeo Giulietta zosta�a wyposa�ona�m.in. w 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy i wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era.
Bezpiecze�stwo doros�ych 27,6 pkt. (72 proc.)
Podczas uderzenia przodem w przeszkod� odkszta�caln� odnotowano u kierowcy obra�enia n�g i klatki piersiowej, natomiast u pasa�era tylko lewej nogi (przyznano 7,2 z 8 pkt). Z kolei podczas uderzenia ca�� szeroko�ci� samochodu w przeszkod� sta�� u kierowcy stwierdzono obra�enia klatki piersiowej i skrajnie niebezpieczne obci��enia kr�g�w szyjnych, u pasa�era (kt�ry siedzi z ty�u po przek�tnej do kieruj�cego) obra�enia w mniejszym stopniu kr�g�w szyjnych i g�owy, a tak�e skrajnie niebezpieczne przeci��enia dzia�aj�ce na klatk� piersiow� (5,7/8 pkt.).
W przypadku zderzenia bocznego i uderzenia w s�up dosz�o do przeci��e� klatki piersiowej (13/16 pkt.). Podczas uderzenia w ty� Alfy Giulietta jedynie profile przednich siedze� i zag��wk�w w optymalny spos�b chroni�y kr�gi szyjne (1,7/3 pkt).
Na li�cie wyposa�enia Alfy Romeo Giulietta nie ma systemu AEB (0/3 pkt.).
Bezpiecze�stwo dzieci 27,5 pkt. (56 proc.)
Do test�w z Alf� Giuliett� u�yto fotelika Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adk� podwy�szaj�c� Nania Dream francuskiej firmy Team-Tex (manekin 10-letniego dziecka).
Za ochron� dzieci podczas zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) przyznano 12 z 16 pkt. - u m�odszego dziecka dosz�o do du�ych obci��e� kr�g�w szyjnych i klatki piersiowej, za� u starszego, opr�cz obra�e� klatki piersiowej, dosz�o do krytycznych obci��e� kr�g�w szyjnych. Z kolei poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony wi�kszego manekina) oceniono maksymaln� liczb� 8 pkt.
Giulietta zosta�a wyposa�ona w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Pomimo, �e model ten przeszed� modernizacj� w 2016 roku producent nie zastosowa� w nim standardu i-Size. Specjali�ci z Euro NCAP mieli te� zastrze�enia do dzia�ania wy��cznika i czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era (0 z 13 pkt.).
Euro NCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix (7,5/12 pkt.).
Ze wzgl�d�w konstrukcyjnych wykluczono monta� fotelika:
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy).
Z uwagi na brak standardu i-Size zrezygnowano z monta�u fotelik�w:
- Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix (fotelik ustawiony ty�em do kierunku jazdy na skrajnych miejscach kanapy),
- Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix (fotelik ustawiony przodem do kierunku jazdy na skrajnych miejscach kanapy),
- BeSafe iZi Kid X2 (fotelik ustawiony ty�em do kierunku jazdy na skrajnych miejscach kanapy).
Stwierdzono powa�ne problemy podczas monta�u:
- Maxi-Cosi CabrioFix (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na przednim miejscu pasa�era),
- Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyBase2 (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na przednim miejscu pasa�era).
Ochrona pieszych 25 pkt. (59 proc.)
Ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g osoby doros�ej) oceniono maksymaln� not� 6 punkt�w, z kolei na przednim pasie (wysoko�� miednicy) zagro�enie dla potr�conej osoby stanowi� jego �rodkowe fragmenty (5,4/6 pkt.). Tylko �rodkowa cz�� maski silnika tw optymalny spos�b chroni g�ow� potr�conej osoby, krytyczne miejsca to s�upki A oraz podszybie 13,9/24 pkt.).
Na li�cie wyposa�enia Alfy Romeo Giulietta nie ma systemu AEB z funkcj� wykrywania obecno�ci pieszego (0/6 pkt).
Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 3 pkt. (25 proc.)
Z listy element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie obecnie oceniaj� specjali�ci z Euro NCAP, zmodernizowana Giulietta posiada�a tylko w sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt).