TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP

C4 Picasso po raz trzeci
06-07-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: EuroNCAP i archiwum

Choć to dopiero jego II generacja, to C4 Picasso zdążyło trafić pod lupę EuroNCAP już trzykrotnie. Za każdym razem sztandarowy minivan Citroena uzyskiwał maksymalną liczbę 5 gwiazdek.



Pierwszym minivanem Citroena, w 1999 roku, była Xsara Picasso. O jej popularności najlepiej świadczy fakt, że produkowana była równocześnie ze swoim rynkowym następcą (2006 rok), czyli C4 Picasso. Produkcję modelu na bazie Xsary zakończono dopiero w 2010 roku. Świadczy to wyłącznie o ogromnej popularności tego minivana wśród klientów, którzy przede wszystkim potrzebują auta rodzinnego.

II generacja C4 Picasso pojawiła się w polskich salonach na przełomie czerwca i lipca. Podobnie jak poprzednia, oferowana jest w dwóch wersjach, dla 5- i dla 7-osób (Grand).



W ostatnich testach EuroNCAP za bezpieczeństwo osób dorosłych przyznano 31 punktów, co stanowi 86 proc. maksymalnego wyniku. W poprzednim teście, model po liftingu z 2009 roku, wyniki były identyczne. Obecnie poprawiono przede wszystkim ochronę kręgów szyjnych przy najechaniu na tył auta oraz miednicy przy uderzeniu w słup. W tym ostatnim sprawdzianie nadal duże przeciążenia oddziałują na klatkę piersiową, pomimo lepszej jej ochrony przy zderzeniu bocznym. W porównaniu z poprzednimi wynikami osoby na przednich fotelach narażone są na większe ryzyko odniesienia obrażeń nóg poniżej kolan.

Za bezpieczeństwo podróżujących dzieci przyznano 44 punkty (88 proc.). Poprzednio było 38 pkt. (78 proc.), ale z uwagi na ostatnie zmiany specyfikacji testów, wyników tych nie można jednoznacznie porównywać.



Tym razem użyto dwóch firmowych fotelików Baby P2C sygnowanych przez koncern PSA (Citroen/Peugeot). Oba zamontowane zostały tyłem do kierunku jazdy na skrajnych fotelach w II rzędzie za pomocą szyn Isofix (mocowanie to dostępne jest także na środkowym fotelu). Ochrona 18-miesięcznego dziecka (fotelik Baby P2C Mini) oceniona została na 11,5 pkt (odnotowano wyższe przeciążenia klatki piersiowej przy zderzeniu czołowym), zaś 3-letniego (fotelik Baby P2C Midi) na 12 pkt. Kolejne 8 punktów przyznano za elementy wyposażenia samochodu podnoszące bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów.

Pozostałe 12 punktów to oceny montażu 9 rekomendowanych przez EuroNCAP fotelików dziecięcych (BeSafe, Maxi-Cosi i Romer). Te w zależności od grupy i sposobu mocowania ustawiane były na przednim fotelu pasażera oraz 3 fotelach w II rzędzie. W sumie oceniono 33 konfiguracji, do żadnej nie było zastrzeżeń.



W nowym minivanie znacząco poprawiono możliwość ochrony potrąconej osoby pieszej. 25 punktów (68 proc.) to obok Toyoty Verso najwyższa ocena wśród minivanów i jedna z wyższych wśród wszystkich modeli przetestowanych przez EuroNCAP. W 2009 roku C4 Picasso uzyskało 16 punktów (46 proc.) i w gorszym stopniu chroniło głowę i miednicę osoby dorosłej (na tej wysokości także głowę dziecka).



W ostatniej kategorii - elementach podnoszących bezpieczeństwo - uzyskano 7 punktów (81 proc.), czyli o jeden więcej niż poprzednio (89 proc.). Różnica w procencie maksymalnej do uzyskania oceny wynika z wprowadzonych w tym roku zmian z 7 na 9 punktów.

W nowym modelu przede wszystkim wprowadzono do standardu wyposażenia sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc (w 2009 roku dla pasażera siedzącego z przodu była to opcja) oraz zmodyfikowano działanie ogranicznika prędkości.

EuroNCAP testowało 5-osobowe C4 Picasso 1.6 HDi z kierownicą po lewej stronie w wersji wyposażenia Confort - w Polsce oferowane są Attraction, Seduction, Intensive i Exclusive.