Citroen C3 Aircross 15-11-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Debiutuj�cy w gamie Citroena crossover C3 Aircross uzyska� lepsz� ocen� ni� "osobowe" C3. R�nice dotycz� m.in. wynik�w za ochron� potr�conego pieszego i mo�liwo�ci monta�u fotelik�w dzieci�cych na �rodkowym miejscu kanapy.
Aircross, nowy crossover Citroena, kt�ry powsta��na bazie III-generacji modelu C3. Oficjalnie auto zaprezentowano na tegorocznych targach we Frankfurcie. Po zakupie marki Opel przez grup� PSA, model ten jest spokrewniony z Crosslandem X. Jednocze�nie w ofercie Citroena zast�pi� on miejskiego minivana C3 Picasso.
Standardowe wyposa�enie C3 Aircross obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy (i-Size), wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era, alarm zjechania z wybranego pasa ruchu oraz tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci.
Bezpiecze�stwo doros�ych 32,6 pkt. (85 proc.)
Podczas uderzenia przodem Citroena C3 Aircross w przeszkod� odkszta�caln� odnotowano u kierowcy obra�enia prawej nogi i klatki piersiowej, natomiast u pasa�era tylko klatki piersiowej (przyznano 7,8 z 8 pkt). Z kolei podczas uderzenia ca�� szeroko�ci� samochodu w przeszkod� sta�� u kierowcy i pasa�era (kt�ry w tej pr�bie siedzi na kanapie po przek�tnej stronie do kieruj�cego) dosz�o do obra�e� klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).
W przypadku zderzenia bocznego poziom ochrony kierowcy by� na optymalnym poziomie (16 z 16 pkt.), przy uderzeniu auta w s�up dosz�o u kierowcy do obra�e� klatki piersiowej. Podczas uderzenia w ty� auta profile siedze� i zag��wk�w z przednich miejsc w optymalny spos�b chroni�y kr�gi szyjne, o wiele ni�szy poziom mia�y zag��wki kanapy (1,6 z 3 pkt).
Autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB przy niskich pr�dko�ciach (w mie�cie) jest opcj�, kt�rej nie wybrano do testowanego egzemplarza C3 Aircross.
Bezpiecze�stwo dzieci 40,5 pkt. (82 proc.)
W testach Citroena C3 Aircross u�yto fotelika Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adk� podwy�szaj�c� Graco Booster (10-letnie dziecko). Podczas zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u m�odszego dziecka stwierdzono wi�ksze przeci��enia dzia�aj�ce na kr�gi szyjne i klatk� piersiow� (15,3 z 16 pkt). Z kolei za ochron� dzieci przy uderzeniu bocznym (od strony wi�kszego manekina) przyznano maksymaln� not� 8 punkt�w.
Nowy crossover Citroena wyposa�ony zosta��w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli uwag do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era, elementy te oceniono na 6 z 13 pkt.
EuroNCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W sumie przyznano za to 11,3 punkt�w.
Stwierdzono powa�ne problemy przy pr�bie monta�u (wszystkich z u�yciem pasa bezpiecze�stwa) na �rodkowym miejscu kanapy: - Maxi-Cosi CabroFix, - Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonaln� baz� EasyBase2 (w tym przypadku wykluczono �rodkowe miejsce na kanapie), - Britax-Romer King II LS, - Britax-Romer KidFix XP.
Ochrona pieszych 27 pkt. (64 proc.)
Za ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g osoby doros�ej) przyznano maksymaln� not� 6 pkt., na przednim pasie samochodu (miednica) najwi�ksze zagro�enie stanowi� boczne kraw�dzie (5,4/6 pkt.). Jedynie �rodkowa cz�� maski silnika i podszybie (co jest rzadko�ci� w innych modelach ocenianych przez EuroNCAP) zapewniaj� dostateczn� ochron� g�owy, krytyczne miejsca to s�upki A (15,6 z 24 pkt.)
Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 7,2 pkt. (60 proc.)
Spo�r�d element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie oceniaj� specjali�ci z EuroNCAP, nowy crossover Citroena zosta� fabrycznie wyposa�ony w: ogranicznik pr�dko�ci (2,5 z 3 pkt.), sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i alarm zjechania z wybranego pasa ruchu (1,7/3 pkt.).
W�r�d opcji - kt�rych nie by�o w testowanym egzemplarzu C3 Aircross - znajduje si� jeszcze autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB dzia�aj�cy przy wy�szych pr�dko�ciach.