Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | wrzesie� 2015

Coraz wi�cej bezpiecznych samochod�w, cz. 3
05-09-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: EuroNCAP, archiwum

Tu� przed salonem samochodowym we Frankfurcie organizacja EuroNCAP opublikowa�a wyniki kolejnych test�w zderzeniowych. Na 9 przebadanych modeli tylko 2 nie zdoby�y kompletu gwiazdek.



Toyota Avensis

Toyota Avensis produkowana jest od 1998 roku. Obecnie na rynku oferowana jest IV-generacja tego auta, jego premiera mia�a miejsce wiosn� 2015 roku na salonie samochodowym w Genewie. To czwarty sprawdzian Toyoty Avensis w EuroNCAP i trzecia najwy�sza ocena 5-gwiazdek (wynik�w tych nie mo�na ze sob� bezpo�rednio por�wnywa�). Obecnie sprawdzano bezpiecze�stwo w wersji kombi (Touring Sports) z silnikiem 1.6 D-4D(112 KM) - masa w�asna pojazdu wynosi 1550 kg. Wyniki testu odnosz� si� te� do wersji w nadwoziu sedan.

Bezpiecze�stwo doros�ych: 35,4 pkt. (93 %)

Standardowym wyposa�eniem auta jest poduszka chroni�ca kolana kierownicy. Testy wykaza�y jednak, �e na r�nego stopnia potencjalne obra�enia nara�one s� nogi pasa�era i kierowcy oraz jego klatka piersiowa (zderzenie z przeszkod� odkszta�caln�). Z kolei przy uderzeniu w przeszkod� sta�� na obra�enia nara�ona jest klatka piersiowa pasa�er�w tylnej kanapy. Za ochron� podczas uderzenia w bok i s�up uzyskano maksymaln� liczb� punkt�w, a ochron� kr�g�w szyjnych wszystkich 7 zag��wk�w oceniono jako dobr�.

Bezpiecze�stwo dzieci: 42 pkt. (85 %)

Toyota przeznaczy�a do test�w firmowe foteliki dzieci�ce. Ochron� 18-miesi�cznego dziecka (fotelik G0+ BabySafe Plus) oceniono jako dobr�, za� 3-letniego dziecka (fotelik nosz�cy nazw� Midi) jako wystarczaj�c� - odnotowano wi�ksze przeci��enia.

Nowy Avensis wyposa�ony jest w wy��cznik poduszek powietrznych pasa�era oraz mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy, kt�r� wyprofilowano zgodnie ze standardem i-Size. Specjali�ci z EuroNCAP mieli zastrze�enia do sposobu monta�u (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa) fotelika dzieci�cego Romer KidFix na �rodkowym miejscu kanapy.

Ochrona pieszego: 28,2 pkt. (78 %)

Optymaln� ochron� potr�conej osobie zapewnia zderzak (wysoko�� n�g) oraz �rodkowa cz�� przedniego pasa. Potencjalne zagro�enie stanowi� przednie s�upki.

Systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo: 10,6 pkt. (81 %)

Toyot� Avensis wyposa�ono w sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa (wszystkie z napinaczami i ogranicznikami napi�cia), ogranicznik pr�dko�ci, opcjonalne ostrze�enie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, uk�ad ESP oraz system zapobiegaj�cy kolizji przy niskich (miasto) i wysokich (poza obszarem zabudowanym) pr�dko�ciach.



Volkswagen Touran

Volkswagen Touran zadebiutowa� na rynku w 2003 roku i od razu zaliczy� ma�� wpadk� w testach EuroNCAP podczas uderzenia w bok auta. Do oceny daj�cej 5 gwiazdek zabrak�o jednego punktu. Producent szybko to naprawi� i jeszcze w tym samym roku powt�rzono test, w kt�rym przyznano ju� maksymaln� liczb� gwiazdek. Teraz ocenie poddano jego III-generacj� (debiut wiosn� na salonie samochodowym w Genewie), kt�ra r�wnie� otrzyma�a 5-gwiazdek. 7-osobowy Touran posiada� silnik wysokopr�ny 1.6 TDI (110 KM) w �rodkowej wersji wyposa�enia Comfortline - masa w�asna pojazdu wynosi 1483 kg.

Bezpiecze�stwo doros�ych: 33,8 pkt. (88 %)

Podczas uderzenia w przeszkod� odkszta�caln� stwierdzono, �e na odniesienie potencjalnych obra�e� nara�one s� nogi pasa�era i kierowcy (w standardzie montowana jest poduszka kolanowa) oraz jego klatka piersiowa. Z kolei podczas uderzenia w przeszkod� sta��, klatka piersiowa os�b siedz�cych z ty�u. Za ochron� podczas uderzenia w bok i s�up uzyskano maksymaln� liczb� punkt�w, a ochron� kr�g�w szyjnych wszystkich 7 zag��wk�w oceniono jako dobr�.

Bezpiecze�stwo dzieci: 43,7 pkt. (89 %)

Do test�w z udzia�em manekin�w dzieci u�yto firmowych fotelik�w Isofix G0+ i G1 (oba produkcji firmy Romer). Ochron� 18-miesi�cznego dziecka oceniono jako zadowalaj�c� (wi�ksze si�y dzia�aj�ce na klatk� piersiow�), a 3-letniego jako dobr�.

Nowy Touran wyposa�ony jest w wy��cznik poduszek powietrznych pasa�era oraz mocowania Isofix (z top-tether) na trzech miejscach w II-rz�dzie siedze�, kt�re zosta�y wyprofilowane zgodnie ze standardem i-Size. Opcjonalnie (tego nie by�o w testowanym egzemplarzu) w III-rz�dzie mo�na zam�wi� mocowania Isofix (z top-tether) - one tak�e zosta�y wyprofilowane zgodnie z i-Size. Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli zastrze�e� do monta�u wybranych przez siebie fotelik�w.

Ochrona pieszych: 25,7 pkt. (71 %)

Konstruktorzy Tourana zadbali o optymaln� ochron� potr�conej osoby na wysoko�ci zderzaka (nogi) i du�ej cz�ci aktywnej maski silnika (g�owa). Najwi�ksze zagro�enie odnotowano na wysoko�ci przedniego pasa (miednica) oraz s�upkach A.

Systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo: 10 pkt. (76 %)

Wyposa�enie standardowego Tourana to sygnalizacja niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa (wszystkie z napinaczami i ogranicznikami napi�cia), ogranicznik pr�dko�ci oraz uk�ad ESP. W testowanym egzemplarzu dodano system zapobiegaj�cy kolizji przy du�ych pr�dko�ciach oraz tempomat.



Volvo XC90

Przez wiele lat Volvo wyznacza�o standardy bezpiecze�stwo, nie zmieni�o si� to tak�e po zmianie w�a�ciciela marki. Nowe Volvo XC90 (II-generacja zadebiutowa�a w 2014), podobnie jak w 2003 roku, otrzyma�o maksymaln� liczb� 5-gwiazdek. Tym razem w testach uczestniczy� 7-osobowy egzemplarz z silnikiem wysokopr�nym D5 (2.0 225 KM) w drugiej w kolejno�ci wersji wyposa�enia Momentum - masa w�asna pojazdu wynosi 2040 kg. Nowe XC90 w poszczeg�lnych kategoriach test�w uzyska�o bardzo wysokie oceny w historii EuroNCAP.

Bezpiecze�stwo doros�ych: 37 pkt. (97 %)

Wed�ug wskaza� aparatury pomiarowej podczas uderzenia w przeszkod� odkszta�caln� konsola �rodkowa stworzy�a zagro�enie dla n�g kierowcy (chroniony poduszk� kolanow�) i pasa�era. Z kolei podczas uderzenia w przeszkod� sta�� na ryzyko odniesienia obra�e� nara�ona by�a klatka piersiowa osoby siedz�cej z ty�u. Za ochron� podczas uderzenia w bok uzyskano maksymaln� liczb� punkt�w, z kolei ochron� przy uderzeniu w s�up. To by� powt�rzony test, poprzednio kurtyny powietrzne nie otworzy�y si� w planowany spos�b na d�ugo�ci III-rz�d�w siedze�. W�a�ciciele egzemplarzy wyprodukowanych przed pierwszym testem zostan� wezwani do serwis�w na koszt Volvo. Zag��wki wszystkich foteli w odpowiedni spos�b zabezpieczaj� kr�gi szyjne podczas uderzenia w ty� auta.

Bezpiecze�stwo dzieci: 43 pkt. (87 %)

Do testu z zakresu bezpiecze�stwa dzieci wybrano dwa foteliki firmy BeSafe model iZi Kid X3 Isofix montowane ty�em do kierunku jazdy. Zar�wno w przypadku manekina 18-miesi�cznego, jak i 3-letniego dziecka uzyskano ocen� dobr�.

Nowe Volvo XC90 wyposa�one jest w wy��cznik poduszek powietrznych pasa�era oraz mocowania Isofix (z top-tether) na skrajnych miejscach w II-rz�dzie siedze�, kt�rych kszta�t wyprofilowana zgodnie z norn� i-Size. Opcjonalnie mocowania Isofix (i-Size) mog� znale�� si� na prawy fotelu z przodu, a �rodek w II-rz�dzie siedze� mo�na przekszta�ci� w zintegrowany fotelik dla starszych dzieci. Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli zastrze�e� do monta�u wybranych przez siebie fotelik�w, jednak wielu konfiguracji ich ustawienia nie zastosowano.

Ochrona pieszych: 25,9 pkt. (72 %)

Cz�� powierzchni zderzaka oraz �rodek pokrywy maski silnika zapewnia optymaln� ochron� potr�conej osobie, pozosta�e fragmenty oceniono jako zadowalaj�ce. Najwi�ksze zagro�enie (na wysoko�ci miednicy) stwarza pas przedni. Volvo XC90 wyposa�one jest w funkcj� wykrywania pieszego i rowerzysty po��czon� z mo�liwo�ci� automatycznego hamowania, jednak ten rodzaj ochrony nie brany jest jeszcze pod uwag�. EuroNCAP zapowiada wprowadzenie takiego rozwi�zania do specyfikacji test�w od 2016 roku.

Systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo: 13 pkt. (100 %)

W zakresie element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo wysoko oceniono sygnalizacj� niezapi�tych pas�w (wszystkie z napinaczami i ogranicznikiem napi�cia), ogranicznik pr�dko�ci, aktywny tempomat (opcja), uk�ad ESP oraz system zapobiegaj�cy kolizji przy niskich i wysokich pr�dko�ciach (standard).