portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | Fiat Doblo | Kwiecie� 2017

Fiat Doblo
26-04-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP

Fiat Doblo to przede wszystkim ma�y samoch�d dostawczy, na bazie kt�rego powsta�a wersja osobowa. Jak pokazuje historia test�w EuroNCAP wi�kszo�� takich konstrukcji nie osi�ga najwy�szych ocen za bezpiecze�stwo, kt�re w tym przypadku zosta�y obni�one za problemy z monta�em fotelik�w dzieci�cych.





Fiat Doblo zadebiutowa� na rynku w 2000 roku, za� jego druga generacja mia�a swoj� premier� dekad� p�niej. Ostatnie znacz�ce zmiany w wygl�dzie i wyposa�eniu model ten przeszed��w 2015 roku. I to w�a�nie ten, w wersji osobowej, poddany zosta� teraz ocenie w testach EuroNCAP. Uzyskany wynik 3 gwiazdek, identyczny jest jak z tym z 2004 roku, ale z uwagi na zmieniaj�ce si� w mi�dzyczasie kryteria ocen nie mo�na ich ze sob� por�wnywa�.

Wed�ug nowego regulaminu EuroNCAP do testu mog� stan�� dwa egzemplarze. Jeden z wyposa�eniem standardowym (jednolitym dla wszystkich kraj�w Unii Europejskiej), a gdy nie b�dzie w nim wymaganych b�d� zalecanych system�w bezpiecze�stwa w drugim egzemplarzu mog� by� zamontowane jako opcja. W przypadku Fiata Doblo by�o to wyposa�enie standardowe przypisane do wersji Easy, kt�re obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych (jednak w specyfikacji dost�pnej na stronie fiat.pl producent nie wyszczeg�lnia kurtyn), przednie i tylne pasy bezpiecze�stwa z ogranicznikiem napi�cia, przednie pasy bezpiecze�stwa z napinaczami, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach w II-rz�dzie oraz wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era.


Bezpiecze�stwo doros�ych 28,9 pkt. (75 proc.)

Podczas uderzenia przodem Fiata Doblo w przeszkod� odkszta�caln� na manekinie kierowcy stwierdzono obra�enia g�owy (kt�ra przez niedostateczne nape�nienie si� poduszki powietrznej uderzy�a w ko�o kierownicy), klatki piersiowej oraz dolnych partii n�g, z kolei na manekinie pasa�era siedz�cego obok obra�enia n�g w tym samym stopniu i ci�sze na wysoko�ci klatki piersiowej (za co przyznano 6,1 z 8 pkt). Natomiast podczas pr�by uderzenia ca�� szeroko�ci� Doblo w przeszkod� sta�� na manekinie kierowcy stwierdzono ci�sze obra�enia klatki piersiowej, za� na manekinie pasa�era (kt�ry w tej pr�bie siedzi na kanapie po przek�tnej stronie do kierowcy) r�wnie� klatki piersiowej, ale w stopniu skrajnie niebezpiecznym dla �ycia. Powodem takiej oceny by�o niew�a�ciwe zadzia�anie ogranicznika napi�cia pasa bezpiecze�stwa (5,8 na 8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok Fiata Doblo oraz po uderzeniu auta w s�up stwierdzono ochron� manekina kierowcy na optymalnym poziomie (16 z 16 pkt.). Za poziom ochrony kr�g�w szyjnych przez zag��wki na przednich i tylnych miejscach przyznano 1 z 3 pkt.

Na wyposa�eniu Fiata Doblo nie ma systemu AEB, kt�rego zadaniem jes minimalizowanie skutk�w, poprzez ostrzeganie b�d� automatyczne hamowanie, podczas jazdy w mie�cie (0 z 3 pkt).

Bezpiecze�stwo dzieci 22,9 pkt. (46 proc.)

W przypadku Fiata Doblo wykorzystano fotelik Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (dla manekina 6-letniego dziecka) i podk�adk� podwy�szaj�c� Graco Booster (dla manekina 10-letniego dziecka). Podczas testu zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) stwierdzono niebezpiecznie du�e przeci��enia klatki piersiowej u m�odszego dziecka i w mniejszym stopniu u starszego i dodatkowo skrajnie niebezpiecznie si�y dzia�aj�ce na kr�gi szyjne (10,4 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony wi�kszego manekina) ochrona obojga dzieci by�a na optymalnym poziomie (8 z 8 pkt).

Testowany Fiat Doblo zosta� wyposa�ony w mocowania Isofix tylko na skrajnych miejscach kanapy (tak�e przy konfiguracji opcjonalnego trzeciego rz�du siedze�), brakuje te� standardu i-Size. Specjali�ci z EuroNCAP mieli uwagi co do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era (2 z 13 pkt).

EuroNCAP ocenia te� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W sumie przyznano tylko 2,5 z 12 punkt�w.

Stwierdzono powa�ne problemy przy pr�bie monta�u (z u�yciem pasa bezpiecze�stwa):
- Maxi-Cosi CabroFix (przedni fotel pasa�era),
- Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonaln� baz� EasyBase2 (przedni fotel pasa�era),
- Britax-Romer King II LS (oba miejsca w III-rz�dzie),
- Britax-Romer KidFix XP (oba miejsca w III-rz�dzie).

Stwierdzono problemy przy pr�bie monta�u (z systemem Isofix):
- Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonaln� baz� FamilyFix (lewe i prawe miejsce w II-rz�dzie),
- BeSafe iZi Kid X4 (lewe i prawe miejsce w II-rz�dzie),
- Britax-Romer Duo Plus (lewe i prawe miejsce w II-rz�dzie),
- Britax-Romer KidFix XP (lewe i prawe miejsce w II-rz�dzie).

Stwierdzono problemy przy pr�bie monta�u (z u�yciem pasa bezpiecze�stwa):
- Maxi-Cosi CabrioFix EasyBase2 (�rodkowe miejsce w II-rz�dzie).

Zaniechano te� monta�u fotelik�w spe�niaj�cych standard i-Size:
- Maxi-Cosi 2WayPearl z baz��2WayFix,
- BeSafe iZi Kid X2.

Dla porz�dku pozytywne wyniki przyznano (wszystkie mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa):
- Maxi-Cosi CabrioFix (lewe, �rodkowe i prawe miejsce w II-rz�dzie),
- Maxi-Cosi CabrioFix EasyBase2 (lewe i prawe miejsce w II-rz�dzie),
- Britax-Romer King II LS (przedni fotel pasa�era, lewe, �rodkowe i prawe miejsce w II-rz�dzie),
- Britax-Romer KidFix XP (przedni fotel pasa�era, lewe, �rodkowe i prawe miejsce w II-rz�dzie).



Ochrona pieszych 24,0 pkt. (57 proc.)

Konstrukcja przodu Fiata Doblo oceniona zosta�a r�wnie� pod k�tem ochrony potr�cenie pieszego. Na wysoko�ci zderzaka (n�g) przyznano 5,6 z 6 pkt., na wysoko�ci kraw�dzi maski (miednicy) 5,5 z 6 pkt. (du�e zagro�enie stanowi� niewielkie fragmenty nad reflektorami), za� na powierzchni pokrywy silnika (g�owy) 12,9 z 24 pkt (tu z kolei najwi�ksze zagro�enie stwarza podszybie i s�upki A).

Z uwagi na brak wspomnianego ju� systemu AEB, kt�ry coraz cz�ciej zawiera funkcj� wykrywania pieszego z mo�liwo�ci� automatycznego hamowania, nie przyznano �adnych (z 6 mo�liwych) punkt�w.

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 3 pkt. (25 proc.)

Z branych pod uwag� element�w wyposa�enia podnosz�cych bezpiecze�stwo Fiat Doblo posiada��jedynie sygnalizacj� niezapi�tych pas�w dla wszystkich miejsc (tak�e w przypadku opcjonalnego III-rz�du siedze�) za co przyznano maksymaln� liczb� 3 pkt. Brakuj�ce w tym modelu elementy to: ogranicznik pr�dko�ci z aktywnym tempomatem, ostrze�enie przed zjechaniem z pasa ruchu oraz system minimalizuj�cy skutki kolizji z mo�liwo�ci� automatycznego hamowania przy du�ych pr�dko�ciach.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry