portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
KARTKA Z PODRÓŻY | Malowane kwiaty na domach i muzeum na wykopaliskach
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 

Wyniki test�w zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa X | Listopad 2017


Mercedes Klasa X

26-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Debiutuj�ca w gamie Mercedesa Klasa X otrzyma�a komplet pi�ciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Na uwag� zas�uguj� wysokie noty - w zestawieniu ze wszystkimi modelami ocenianymi w 2017 roku - w zakresie bezpiecze�stwa dzieci.





Na konstrukcji Renault Kangoo bazuj� modele dw�ch innych marek - Dacia Dokker i Mercedes Citan. Podobnie jest w przypadku Klasy X, kt�ra jest tak�e efektem wsp�pracy Mercedesa z aliansem Renault-Nissan (odpowiednio Alaskan i Navara). Prototyp pick-up'a z "gwiazd�" na masce zaprezentowana zosta�a wiosn� 2017 na salonie samochodowym w Genewie, w lipcu zadebiutowa�a wersja produkcyjna, za� jesieni� model trafi� do sprzeda�y. W Polsce oferowany jest w dw�ch wersjach wyposa�enia - Progressive i Power - w cenie od 175 do 209 tysi�cy z�otych.

Mercedes Klasa X wyposa�ony zosta��m.in. w 7 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy (i-Size), automatyczny wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci oraz autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB dzia�aj�cy w pe�nym zakresie pr�dko�ci z funkcj� wykrywania obecno�ci pieszego.


Bezpiecze�stwo doros�ych 34,4 pkt. (90 proc.)

Podczas uderzenia przodem Mercedesa Klasa X w przeszkod� odkszta�caln� odnotowano u kierowcy obra�enia n�g i w wi�kszym stopniu klatki piersiowej, natomiast u pasa�era tylko lewej nogi i klatki piersiowej (przyznano 6,3 z 8 pkt). Z kolei podczas uderzenia ca�� szeroko�ci� samochodu w przeszkod� sta�� tylko u pasa�era (kt�ry siedzi z ty�u po przek�tnej do miejsca kierowcy) stwierdzono obra�enia klatki piersiowej (7,6/8 pkt.).

W przypadku zderzenia bocznego poziom ochrony kierowcy by� na optymalnym poziomie, przy uderzeniu auta w s�up u kierowcy dosz�o do obra�e� klatki piersiowej (15,9/16 pkt.). Podczas uderzenia w ty� auta profile siedze� i zag��wk�w z przednich miejsc w optymalny spos�b chroni�y kr�gi szyjne, skrajnie gorszy poziom mia�y zag��wki kanapy (1,7/3 pkt).

Autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB przy niskich pr�dko�ciach z funkcj� wykrywania pieszego jest standardem (3/3 pkt.).

Bezpiecze�stwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Wed�ug informacji Euro NCAP do test�w z Klas� X u�yto dw�ch firmowych fotelik�w Mercedes KidFix. W rzeczywisto�ci ich producentem jest firma Britax-Romer. W tym modelu fotelika nie mo�na rozdzieli� oparcia od siedziska (na za��czonym filmie siedzi na nim manekin 10-letniego dziecka).

Za ochron� dzieci podczas zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) przyznano 14,5 z 16 pkt. - u m�odszego dziecka du�e si�y oddzia�ywa�y na klatk� piersiow�, u starszego dosz�o do przeci��e� kr�g�w szyjnych. Z kolei poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony wi�kszego manekina) oceniono maksymaln� liczb� 8 pkt.

Mercedes Klasa X wyposa�ony zosta� w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjali�ci z Euro NCAP nie mieli uwag do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era. Wy��cznik poduszki jest automatyczny, dezaktywacja nast�puje po wykryciu fotelika dzieci�cego ustawionego ty�em do kierunku jazdy. Elementy te oceniono na 9 z 13 pkt.

Euro NCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W tej cz�ci testu przyznano 11,5 punkt�w.

Stwierdzono problemy podczas pr�by monta�u fotelika:
- Britax-Romer Duo Plus (za pomocďż˝ mocowaďż˝ Isofix na skrajnych miejscach kanapy).

Ze wzgl�d�w konstrukcyjnych wykluczono monta� fotelika:
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy).




Ochrona pieszych 34 pkt. (80 proc.)

Na wysoko�ci n�g osoby doros�ej najwi�ksze zagro�enie stanowi �rodkowa cz�� zderzaka (5,9/6 pkt.), z kolei na wysoko�ci miednicy (przedniego pasa) przyznano maksymaln� liczb� 6 pkt. Tylko niewielka powierzchnia na �rodku pokrywy maski silnika zapewnia optymaln� ochron� g�owy potr�conej osoby, najwi�ksze zagro�enie stanowi� s�upki A (16,7/24 pkt.)

W sk�ad systemu AEB wchodzi funkcja wykrywania pieszego, jego dzia�anie oceniono wysoko, bo a� na 5,5 z 6 punkt�w.

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 9,3 pkt. (77 proc.)

Spo�r�d element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie oceniaj� specjali�ci z Euro NCAP Mercedes Klasa X zosta� wyposa�ony w: ogranicznik pr�dko�ci (2/3 pkt.), sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,7/3 pkt.) oraz autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB dzia�aj�cy przy wy�szych pr�dko�ciach (2,6/3 pkt).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry