TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki test�w zderzeniowych Euro NCAP

Nowa Kuga najbezpieczniejszym modelem Forda
11-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: Euro NCAP, rys. archiwum

II-generacja Forda Kugi, zaraz po Oplu Mokka, uzyska�a bardzo wysok� �redni� spo�r�d modeli testowanych w tej serii. 5-gwiazdek zdoby� on tak�e 4 lata temu, ale wynik�w obu modeli nie wolno por�wnywa�.



Po raz pierwszy Ford Kuga testowany by� w maju 2008 roku. Rok p�niej, w lutym, zmieni�y si� zasady oceniania przez EuroNCAP, a co za tym idzie zaostrzono kryteria. St�d te� istotne r�nie nie pozwalaj� na bezpo�rednie por�wnanie obu modeli. Dzi� zapewne model z przed 6 lat nie osi�gn��by tak wysokiego wyniku.




I generacja Kugi otrzyma�a 33 punkty w testach zderzenia czo�owego (12,7 pkt.) i w bok auta (16 pkt.) oraz uderzenia w s�up (2 pkt.). Dodatkowe 2 pkt. przyznano za sygnalizacj� niezapi�tych pas�w. Ich suma pozwoli�a na przyznanie 5-gwiazdek i w�wczas wynik z tej kategorii by� najwa�niejszy. Niemniej du�y problem tutaj sprawi�a przednia poduszka powietrzna kierowcy, kt�ra nie nape�ni�a si� w wystarczaj�cym stopniu, aby maksymalnie ochroni� g�ow� i klatk� piersiow� kierowcy przed uderzeniem w kierownic�. Dodatkowo prawa noga kierowcy i lewa pasa�era by�a nara�ona na odniesienie urazu spowodowanego przez �rodkow� cz�� kokpitu.

Za bezpiecze�stwo dzieci przyznano 4 gwiazdki (38 pkt.) na 5 mo�liwych, kt�rych nikt w historii EuroNCAP nie otrzyma�. Oba manekiny siedzia�y na tylnej kanapie w fotelikach firmy Romer - 18 miesi�czne ty�em do kierunku jazdy w modelu Baby Safe na bazie Isofix, a 3 letnie przodem w modelu Duo Plus montowanym za pomoc� szyn Isofix. Na uwag� zwraca fakt, �e wy��cznik przedniej poduszki powietrznej dost�pny jest w opcji i mo�e by� zamontowany w ASO Forda. Natomiast mocowania do fotelik�w typu Isofix dost�pne s� w zale�no�ci od modelu - w tym przypadku jest to standard.

Ostatni� ocenian� w�wczas kategori� by�a ochrona pieszego przed skutkami potr�cenia. Tutaj Kug� oceniono na 4 z 5 gwiazdek (20 pkt.). Potencjalnie najbardziej niebezpiecznymi elementami jest pas przedni na wysoko�ci miednicy osoby doros�ej oraz kraw�d� maski silnika od strony podszybia. Dobr� ochron� uzyskano przede wszystkim na p�aszczyznach, w kt�r� mo�e uderzy� g�owa - zar�wno dziecka, jak i osoby doros�ej.

Oba testowane modele Kugi nap�dzane by�y silnikiem wysokopr�nym o pojemno�ci 2 litr�w i w bazowej wersji wyposa�enia "Trend". Wed�ug podawanych przez EuroNCAP danych masa w�asna pierwszego wynosi�a 1613 kg, a drugiego 1665 kg.

W II-generacji Kugi poprawiono przede wszystkim bezpiecze�stwo os�b siedz�cych na przednich fotelach, cho� nadal istnieje ryzyko uraz�w klatki piersiowej i lewej nogi pasa�era. Wysoki wynik (3,2 na 4 pkt.) uzyskano r�wnie� za ochron� kr�g�w szyjnych przy uderzeniu w ty� auta.


Obecnie manekiny dzieci usadzono w tych samych co poprzednio fotelikach i tym samym sposobem mocowania. Jednak oceniano je w innych, wy�szych kryteriach, a i niekt�re elementy fotelik�w zosta�y zmodyfikowane. W tej kategorii przyznano 42 na 49 punkt�w. Podobnie jak do tej pory wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era jest opcj� i mo�na zam�wi� go albo przy kupnie auta, albo zamontowa� p�niej w ASO Forda. Mocowania Isofix, z dodatkowym punktem kotwiczenia Top Tether s� standardem.

Poprawi�a si� r�wnie� ochrona potr�conego pieszego (25 pkt.) na �rodkowej cz�ci nadwozia na wysoko�ci miednicy i kraw�dzi maski przy podszybiu. Uwag� zwraca przede wszystkim pierwszy obszar, za co przyznano 3,7 pkt - to bardzo dobra ocena, rzadko osi�gana przez innych.
Od 2009 roku do og�lnej oceny wlicza si� wyposa�enie samochodu w uk�ad ESP, ogranicznik pr�dko�ci i sygnalizacj� niezapi�tych pas�w. Nowa Kuga zdoby�a tutaj, jako pierwszy model Forda, komplet 7 pkt.


W kategorii bezpiecze�stwa os�b doros�ych wy�szym wynikiem pochwali� si� mo�e C-Max w wersji Grand oraz Ranger. Ten du�y pickup Forda uzyska� tak�e najlepsze oceny za dzieci i - co warte podkre�lenia - ochron� pieszego. Teraz, dzi�ki standardowemu wyposa�eniu w ESP, organicznik pr�dko�ci i sygnalizacj� niezapi�tych pas�w dla wszystkich miejsc, "najbezpieczniejszym" Fordem w EuroNCAP zosta�a II-generacja Kugi. Auto pojawi si� w salonach sprzeda�y ju� w styczniu 2013 roku.