portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Wybrano przebieg S12 Radom - Puławy
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP
Wyniki testów EuroNCAP | Czterokołowce

Nowa kategoria pojazdów w testach EuroNCAP
05-06-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, EuroNCAP

Organizacja EuroNCAP zauważyła rosnącą popularność pojazdów określanych mianem czterokołowców. Część z nich powstała całkiem niedawno, ale jeden z testowanych modeli, Ligier, to weteran zachodnioeuropejskich dróg.



Ustawa o kierujących rozróżnia dwie kategorie tych pojazdów. Czterokołowiec lekki (homologacja europejska L6e) to pojazd, którego masa własna nie przekracza 350 kg, a prędkość maksymalna została ograniczona do 45 km/h. Od stycznia ubiegłego roku takim pojazdem mogą kierować już 14-latkowie, którzy uzyskali najniższą kategorię prawa jazdy - AM.

Z kolei czterokołowiec (przez EuroNCAP określany jako ciężki, homologacja europejska L7e) to pojazd samochodowy, którego masa własna w przypadku homologacji osobowej nie przekracza 400 kg, a ciężarowej 550 kg. Tutaj nie ma już określonej prędkości maksymalnej.

W praktyce ograniczenie masy własnej pojazdów wpływa na rodzaj materiałów użytych do konstrukcji takiego pojazdu, jak i jego wyposażenia. Stąd może w nich brakować tak oczywistych dziś elementów jak poduszki powietrzne. Po części są to auta 2- lub 4-osobowe, napędzane silnikiem spalinowym bądź elektrycznym.

Ustawa o kierujących ogranicza również, do 40 km/h, prędkość maksymalną z jaką można jechać przewożąc dziecko do lat 7. Nakazuje również używanie kasków ochronnych, ale... Warto pamiętać, że do kategorii czterokołowców zaliczane są quady i to ich dotyczy ten przepis. Testowane przez EuroNCAP pojazdy wyposażono w pasy bezpieczeństwa, co już zwalnia z używania kasków ochronnych.

I ostatnie, ale bardzo ważne ograniczenie - czterokołowcami nie wolno jechać po autostradach i drogach ekspresowych.



Podobne ograniczenia obowiązują w krajach Unii Europejskich. Oczywiście były one podstawą do opracowania specyfikacji testów EuroNCAP. Na razie poddano je sprawdzianowi zderzenia czołowego i bocznego z przeszkodą odkształcalną przy prędkości 50 km/h. W obu przypadkach maksymalna do uzyskania liczba punktów to 16. Na dziś w tej kategorii pojazdów nie będzie przyznawanych gwiazdek.

W czterokołowcu siedział tylko manekin kierowcy (Hybrid-III 50M o wadze 88 kg), którego bezpieczeństwo oceniano z uwzględnieniem braków w wyposażeniu pojazdu.

W pierwszych testach czterokołowców sprawdzono Renault Twizy, Tazzari Zero, Club Car Villager 2+2 LSV i Ligier IXO JS Line 4 Place.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry