portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
PORADY | Co można zamontować w miejscu fabrycznych amortyzatorów samochodu?
WYPADKI DROGOWE | Tragiczne "rekordy" śmierci na początku i końcu lipca
WEEKEND | Stawki za OC • Taigo • Kontrola aftermarketu • e-mobilność w Gdyni • Drogi

www.jedz-bezpiecznie.pl
#DrogaDoCzystejPrzyrody

portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | strony

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Wydanie na weekend


Najczęściej czytane


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Z rynku


 
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP

Nowa kategoria samochodów w testach EuroNCAP
12-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Na koniec tego roku EuroNCAP ogłosiło kolejne wyniki swoich testów zderzeniowych. Tym razem dotyczą one samochodów osobowych zbudowanych na platformie dostawczych.



Stworzono w ten sposób nową kategorię "business and family cars". Ale w historii EuroNCAP był już jeden model, który śmiało możemy do niej zaliczyć. W 2008 roku na cztery gwiazdki oceniono Volkswagena T5, czyli popularnego Transportera w wersji osobowej. Oczywiście jego wyników nie można przekładać na dzisiejsze kryteria testów zderzeniowych.

Ogłoszone dziś wyniki dotyczą 6 modeli, choć fizycznie przetestowano tylko 4. W przypadku Fiata Scudo wynik automatycznie przypisano pokrewnym modelom z Grupy PSA - Citroenowi Jumpy i Peugeotowi Expert. Wszystkie trzy otrzymały zaledwie trzy gwiazdki, co jest jednym z najniższych wyników od 2009 roku. Podobną ocenę ma Hyundai H-1. Ale jeszcze gwiazdkę mniej przyznano Renault Trafic. Na tym tle zdecydowanym liderem jest Ford Transit i Tourneo Custom z maksymalną liczbą 5 gwiazdek.

Oprócz nich otrzymał dwa wyróżnienia za system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu oraz system powiadamia służb ratowniczych o udziale w kolizji.


Poza Fordem pozostałe modele zapewniają "przeciętną" ochronę podróżującym na przednich miejscach osobom dorosłym. Przede wszystkim są oni narażeni na odniesienie urazów klatki piersiowej oraz nóg. Ale i nie najlepiej wypada tutaj wspomniany Ford. Osiągnął on jednak lepszy wynik przy uderzeniu w bok auta i - jako jedyny - w słup. Okazuje się, że tylko Transit wyposażony był w boczne poduszki powietrzne, a pozostałe tylko dwie przednie. Jak widać po wynikach różnica dość istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa.



Ford również jako jedyny zapewnia lepszą ochronę kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył auta. Konstrukcji foteli i zagłówków przyznano 2,4 pkt. co pozwoliło na ocenę "średnią", gdy pozostałe określono jako "złe", a w przypadku Trafica wręcz nie przyznano żadnych punktów.

O wiele lepsze oceny są w kategorii bezpieczeństwa dzieci. Tutaj punktacja nie odbiega od wysokich not dla samochodów osobowych. Ocenia się w niej m.in. foteliki dla dzieci, funkcjonalność rozwiązań do ich mocowania w systemie Isofix oraz analizuje dane z testów dynamicznych z udziałem manekina półtorarocznego i 3 letniego dziecka.

W dotychczasowym testach EuroNCAP modele z kategorii vanów otrzymywały niskie oceny za ochronę potrąconego pieszego. Przyczyniała się do tego konstrukcja przodu auta oraz jego masa własna. Nie inaczej jest i tutaj, choć różnice pomiędzy nimi są znaczące. Trojaczki Jumpy/Expert/Scudo otrzymały blisko połowę punktów mniej od Transita/Tourneo Custom.

W ostatniej kategorii branej pod uwagę przez EuroNCAP wiele zależy od producenta samochodu. Wystarczy wyposażyć go seryjnie w układ ESP, tempomat i sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, aby otrzymać maksymalne 7 punktów. Różnice tutaj są już o wiele znaczące. Renault Trafic posiada jedynie brzęczyk dla pasów kierowcy (1 pkt.), a Ford dodatkowo ESP (3 pkt.) i tempomat (1 pkt.) co w sumie daje 5 pkt. czyli 2/3 w całej skali.

Podane dziś wyniki to jeszcze nie wszystko w tym roku. Okazuje się, że za tydzień poznamy kolejne.

Citroen Jumpy
Bezpieczeństwo dorosłych: 21 pkt. (59 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych: 8 pkt. (26 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 2 pkt. (26 proc.)

Fiat Scudo
Bezpieczeństwo dorosłych: 21 pkt. (59 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych: 8 pkt. (26 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 2 pkt. (26 proc.)

Ford Transit i Tourneo Custom
Bezpieczeństwo dorosłych: 30 pkt. (84 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (90 proc.)
Ochrona pieszych: 14 pkt. (48 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (29 proc.)


Hyundai H-1
Bezpieczeństwo dorosłych: 20 pkt. (55 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 37 pkt. (75 proc.)
Ochrona pieszych: 10 pkt. (34 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 3 pkt. (43 proc.)


Peugeot Expert
Bezpieczeństwo dorosłych: 21 pkt. (59 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych: 8 pkt. (26 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 2 pkt. (26 proc.)

Renault Trafic
Bezpieczeństwo dorosłych: 21 pkt. (58 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 39 pkt. (79 proc.)
Ochrona pieszych: 8 pkt. (28 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 1 pkt. (14 proc.)
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2021 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry