portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Wybrano przebieg S12 Radom - Puławy
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | Opel Grandland X | Wrzesie� 2017

Opel Grandland X
03-10-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Opel Grandland X, cho� pozbawiony w standardzie autonomicznego systemu awaryjnego hamowania, otrzyma� maksymaln� ocen� 5 gwiazdek. W te�cie bezpiecze�stwa dzieci zyska� te� najwy�sze noty spo�r�d wszystkich modeli testowanych w tym roku przez EuroNCAP.





Rewolucja w gamie samochod�w Opla rozpocz�ta. Pierwszym modelem, kt�ry oficjalnie zosta� zaprezentowany po zakupie tej marki przez Grup� PSA, by��ma�y crossover Crossland X (jego bli�niakiem b�dzie Citroen C3 Aircross). Kolejnym jest wi�kszy Grandland X, kt�rego z kolei odpowiednikiem jest Peugeot 3008. Grandland by� jedn� z nielicznych premier na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie. Pomimo to ju� od lipca oferowany by� polskich salonach Opla. Docelowo zast�pi na rynku minivana Zafira.

Standardowe wyposa�enie Opla Grandland X obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasa�era i skrajnych miejscach kanapy, wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci.

Oceniany przez EuroNCAP autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB (przy niskich pr�dko�ciach) jest - wed�ug polskiego cennika - opcj� w bazowych wersjach wyposa�enia Enjoy i Innovation (2000 z�otych) i standardem w Elite i Ultimate.


Oceny Opla Grandland X przypisane s� r�wnie� modelom produkowanym pod szyldem Vauxhall.



Bezpiecze�stwo doros�ych 32,1 pkt. (84 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkod� odkszta�caln� odnotowano u kierowcy ryzyko odniesienia obra�e� klatki piersiowej i lewej nogi, z kolei u pasa�era wyst�pi�o ryzyko odniesienia powa�niejszych ju� obra�e� klatki piersiowej i obu n�g (za co przyznano 6,8 z 8 pkt). Z kolei podczas pr�by uderzenia ca�� szeroko�ci� w przeszkod� sta�� zar�wno u kierowcy, jak i pasa�era (kt�ry w tej pr�bie siedzi na kanapie po przek�tnej stronie do kieruj�cego) stwierdzono urazy klatki piersiowej (7,5/8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta poziom ochrony kierowcy by� na optymalnym poziomie, natomiast po uderzeniu w s�up wyst�pi�y przeci��enia klatki piersiowej (15,3 z 16 pkt.). Podczas uderzenia w ty� auta odpowiedni profil siedze� i zag��wk�w znacznie obni�a ryzyko odniesienia obra�e� kr�g�w szyjnych (2,6 z 3 pkt).

Autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB jest opcj�, kt�rej Opel nie wybra� do testowanego egzemplarza samochodu, a tym samym jego dzia�anie nie zosta�o�ocenione.

Bezpiecze�stwo dzieci 42,8 pkt. (87 proc.)

Do test�w Opla Grandland X u�yto fotelika Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adki podwy�szaj�cej Graco Booster (10-letnie dziecko). Podczas testu zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u starszego dziecka stwierdzono obci��enia kr�g�w szyjnych, z kolei u m�odszego wyst�pi�y znaczne przeci��enia klatki piersiowej (14,8 z 16 pkt). Za ochron� przy uderzeniu bocznym (od strony wi�kszego manekina) przyznano maksymaln� not� 8 punkt�w.

Opel Grandland X zosta��wyposa�ony w mocowania Isofix na prawym fotelu pasa�era oraz skrajnych miejscach kanapy - wszystkie spe�niaj� standard i-Size. Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli uwag co do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era, elementy te oceniono na 8 z 13 pkt.

EuroNCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W sumie przyznano za to maksymaln� liczb� 12 punkt�w.



Ochrona pieszych 26,8 pkt. (63 proc.)

Za ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g doros�ej osoby) przyznano maksymaln� not� 6 pkt., za� na wysoko�ci przedniego pasa samochodu (miednica) 5,9 pkt. Powierzchnia maski silnika zapewnia dostateczn� ochron� g�owy, najwi�ksze zagro�enie dla niej stanowi podszybie oraz s�upki A (15 z 24 pkt.).

W sk�ad systemu AEB wchodzi funkcja wykrywania pieszego, ale jest to jej dzia�anie oceniono maksymaln� liczb� 6 punkt�w.

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 7,2 pkt. (60 proc.)

Opel Grandland X wyposa�ony zosta� tylko w cz�� element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie oceniaj� specjali�ci z EuroNCAP: ogranicznik pr�dko�ci (2,5 z 3 pkt.), sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i asystenta utrzymania pasa ruchu (1,7/3 pkt.).
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry