include"menu_lewe.php"; ?> |
|
 |
Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | czerwiec 2015
Pi��, cztery, trzy...
24-06-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W kolejnych w tym roku testach zderzeniowych EuroNCAP uczestniczy�y 3 modele samochod�w. Ka�dy z nich osi�gn�� inn� liczb� gwiazdek.

Fiat Panda Cross     
Bezpiecze�stwo doros�ych: 26,7 pkt. (70 %)
Bezpiecze�stwo dzieci: 38 pkt. (77 %)
Ochrona pieszego: 18,3 pkt. (50 %)
Systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo: 6 pkt. (46 %)
To trzeci crash-test Fiata Pandy przeprowadzony przez EuroNCAP. W 2004 roku auto to otrzyma�o 3 gwiazdki, za� w 2011 o jedn� wi�cej. Ze wzgl�du na zmieniaj�ce si� kryteria ocen, wynik�w tych nie mo�na bezpo�rednio por�wnywa�. Tym razem testowana by�a Panda (z silnikiem 1.3 MultiJet) w wersji Cross, czyli z nap�dem na cztery ko�a. Auto wyposa�ono m.in. w 6 poduszek powietrznych, wy��cznik czo�owej poduszki powietrznej, przednie pasy bezpiecze�stwa z napinaczami i ogranicznikiem, sygnalizacj� niezapi�tych pas�w dla wszystkich miejsc, mocowania Isofix z ty�u oraz system ESP.
W zakresie bezpiecze�stwa os�b doros�ych potencjalnie najci�sze obra�enia odni�s� kierowca (uderzenie czo�owe w przeszkod� odkszta�caln�) i pasa�er (uderzenie czo�owe w przeszkod� sta��). Dobre wyniki ochrony kierowcy uzyskano podczas uderze� w bok i s�up. Z kolei ocen� kr�g�w szyjnych oceniono w stopniu zadowalaj�cym.
W przypadku ochrony dzieci wysoko oceniono proponowane foteliki Fair (oba montowano ty�em do kierunku jazdy). Podczas sprawdzianu pozosta�ych fotelik�w, specjali�ci z EuroNCAP nie mieli �adnych zastrze�e�. Za ochron� potr�conego pieszego przyznano po�ow� maksymalnej oceny - najwi�ksze niebezpiecze�stwo stwarza� zderzak oraz powierzchnia maski silnika. Jedynie w opcji oferowany jest system zapobiegaj�cy skutkom kolizji, co te� wp�yn�o na not� ko�cow�.
czytaj tak�e: TESTY | Dogrywka | Fiat Panda 4x4 | Na wakacyjne podr�e

Hyundai i20     
Bezpiecze�stwo doros�ych: 32,7 pkt. (85 %)
Bezpiecze�stwo dzieci: 35,8 pkt. (73 %)
Ochrona pieszego: 28,5 pkt. (79 %)
Systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo: 8,3 pkt. (64 %)
Pierwszy test Hyundaia i20 przeprowadzono w 2009 roku, czyli po zaostrzeniu kryteri�w ocen. Uzyska� w�wczas maksymaln� liczb� 5 gwiazdek. Tym razem przyznano o jedn� mniej, co bior�c pod uwag� zmiany w testach EuroNCAP, b�dzie ocen� lepsz�. Do test�w przeznaczono model z silnikiem Kappa 1.2 w wersji GLS. Na jej wyposa�eniu znalaz�o si� m.in. 6 poduszek powietrznych, wy��cznik czo�owej poduszki powietrznej, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z napinaczami i ogranicznikiem, sygnalizacja niezapi�tych pas�w dla wszystkich miejsc, mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy oraz ESP. Z element�w dost�pnych w opcji znalaz� si� ogranicznik pr�dko�ci oraz asystent utrzymania pasa ruchu.
Podczas uderzenia czo�owego w przeszkod� odkszta�caln� czujniki manekin�w wykaza�y potencjalne ryzyko obra�e� lewej nogi pasa�era oraz n�g i klatki piersiowej kierowcy. Podczas pe�nego uderzenia przodem zastrze�enia budzi� poziom ochrony klatki piersiowej kierowcy i pasa�era. Z kolei podczas uderzenia w ty� auta ni�ej oceniono zag��wki kanapy, a przy uderzeniu w bok i s�up ochron� g�owy kierowcy.
Poziom ochrony obu dzieci siedz�cych w fotelikach firmy Romer oceniono jako �redni. Natomiast nie by�o �adnych zastrze�e� co do rozmieszczenia element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo dzieci i monta�u wybranych fotelik�w. Wysoko oceniono poziom ochrony potr�conej osoby - najwi�ksze zagro�enie sprawia�y jedynie s�upki A. Brak systemu zapobiegaj�cego kolizjom obni�y� noty za elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo.

Skoda Superb     
Bezpiecze�stwo doros�ych: 32,7 pkt. (86 %)
Bezpiecze�stwo dzieci: 42,2 pkt. (86 %)
Ochrona pieszego: 25,7 pkt. (71 %)
Systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo: 9,9 pkt. (76 %)
Spo�r�d wszystkich modeli Skody to Superb by��najcz�ciej poddawany testom zderzeniowym EuroNCAP. Poza pierwsz� pr�b�, w 2003 roku, w pozosta�ych zawsze otrzymywa� najwy�sz� liczb� gwiazdek. Tym razem do test�w przeznaczono egzemplarz w nadwoziu liftback z silnikiem wysokopr�nym 2.0 i w wersji wyposa�enia Ambition. Opr�cz 6 poduszek powietrznych montowana jest fabrycznie kolejna chroni�ca kolana kierowcy, wszystkie pasy maj� napinacze z ogranicznikiem oraz sygnalizacj� ich niezapi�cia. Na li�cie wyposa�enia standardowego jest tak�e ESP, za� z opcjonalnym element�w zamontowano system zapobiegaj�cy kolizjom przy wi�kszych pr�dko�ciach oraz ogranicznik pr�dko�ci.
Podczas zderze� czo�owych uzyskano dobre wyniki, poza uderzeniem w przeszkod� sta�� - na najci�sze obra�enia nara�ona by�a klatka piersiowa kierowcy. Podobnie by�o podczas pr�by uderzenia w s�up. �redni� ocen� przyznano za stopie� ochrony kr�g�w szyjnych os�b siedz�cych na kanapie.
Maksymaln��ocen� uzyska�a ochrona 18-miesi�cznego dziecka siedz�cego ty�em do kierunku jazdy (fotelik Romer). W przypadku 3-letniego dziecka (Romer, przodem do kierunku jazdy) przyrz�dy odnotowa�y du�e si�y dzia�aj�ce na kr�gi szyjne. Monta� �adnego z wybranych przez EuroNCAP fotelik�w nie sprawi� trudno�ci. Podczas potr�cenia pieszego najmniejszy poziom ochrony zapewnia maska silnika. Wysoko oceniono obecne na pok�adzie Superba systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo.
Modelowi Superb przypisano dwa wyr�nienia Advanced Rewards uzyskane w 2013 roku - za system Pre-Crash i hamulec antykolizyjny. |
|
|
 |