include"menu_lewe.php"; ?> |
|
 |
Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | 2016
Podsumowanie test�w zderzeniowych EuroNCAP z 2016 roku
30-12-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: EuroNCAP
W mijaj�cym roku organizacja EuroNCAP przeprowadzi�a seri� 25 pr�b zderzeniowych odnosz�cych si� tylko do 17 modeli samochod�w. W testach tych po raz pierwszy w historii wzi�a udzia� marka SsangYong.

Niezwykle dynamiczny w ostatnich latach post�p technologiczny ma swoje odzwierciedlenie r�wnie� w przemy�le motoryzacyjnym. Dzisiejsze konstrukcje samochod�w i elementy wyposa�enia r�ni� si� znacznie nawet od tych stosowanych w poprzedniej generacji tego samego modelu. Po cz�ci maj� na to wp�yw za�o�enia Unii Europejskiej, kt�rych celem jest redukcja ofiar �miertelnych o 50 proc. do 2020 roku. Jednym z narz�dzi do jego realizacji jest organizacja EuroNCAP przeprowadzaj�ca testy zderzeniowe samochod�w osobowych (od niedawna tak�e czteroko�owc�w lekkich i ci�kich) dost�pnych na rynkach Starego Kontynentu. Wytyczne te zawarte s� w og�lnodost�pnych specyfikacjach test�w, kt�re zaostrzane s� co roku.
I tak od 2016 do 2020 roku waga poszczeg�lnych kategorii test�w w ocenie ko�cowej wynosi - ochrona doros�ych 40 proc., za� ochrona dzieci, piszecyh i systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo po 20 proc. Znacz�ce r�nice zachodzi� b�d� jednak w obr�bie poszczeg�lnych kategorii. Dzi�, aby dany model m�g� uzyska� maksymaln� ocen� 5 gwiazdek, powinien osi�gn�� odpowiednio 80, 75, 60 i 50 proc. z maksymalnej liczby punkt�w. Ale ju� od 2018 roku w kategorii ochrony dzieci b�dzie to 80 proc., a w systemach podnosz�cych bezpiecze�stwo a� 70 proc.
Przygotowania do tych zmian wida� ju� by�o w 2016 roku, gdy do test�w mog�y stan�� dwa egzemplarze tego samego modelu. Jeden z nich w konfiguracji standardowej z elementami wyposa�enia wymaganymi b�d� preferowanymi przez EuroNCAP. Je�li dany model nie posiada� ich w wersji bazowej, drugi egzemplarz m�g� zosta� wzbogacony o tzw. Safety Pack (pod warunkiem jego dost�pno�ci w ka�dym z 28 kraj�w UE). W sumie odnios�o si�to Fiata Tipo, Kii Niro, SsangYong Tivoli, Suzuki Baleno i Ignis oraz Toyoty Hillux. Dzi�ki temu wida� jak znacz�co - przynajmniej w teorii - wzrasta poziom bezpiecze�stwa w modelach wyposa�onych chocia�by w asystenta automatycznego hamowania/zapobiegania kolizji z innych pojazdem b�d� potr�cenia pieszego. Najwi�cej pod tym wzgl�dem zyska�y Suzuki Ignis i Toyota Hillux, w kt�rych ocena z trzech gwiazdek wzros�a do maksymalnych pi�ciu (czytaj tak�e: TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Opcjonalny pakiet bezpiecze�stwa podci�ga oceny dw�ch modeli samochod�w).
W 2016 roku w testach EuroNCAP zadebiutowa�a marka SsangYong. Ocenie poddano model Tivoli w konfiguracji standardowej i opcjonalnej. Uzyskane wyniki przypisano awansem r�wnie� bli�niaczemu modelowi XLV.W obu przypadkach wersja standardowa by�a (w 2016 roku) najni�ej oceniona przez specjalist�w z EuroNCAP w kategorii ochrony doros�ych i pieszych.
Nienajlepsze wyniki uzyska� tak�e Fiat Tipo. Jednak ocena poziomu ochrony dzieci zosta�a zani�ona nie przez rozwi�zania zastosowane przez konstruktor�w samochodu, a dob�r fotelik�w dzieci�cych (czytaj tak�e: TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Fiat Tipo). Tutaj r�wnie� zasz�y zmiany - od 2016 roku w testach bior� udzia� manekiny dzieci odpowiadaj�ce 6- i 10-latkowi - oba usadzone z ty�u przodem do kierunku jazdy. Z kolei w kategorii system�w podnosz�cych bezpiecze�stwo najni�sze wyniki uzyska�y wszystkie modele, kt�re oceniano w dw�ch egzemplarzach.
W�r�d najlepszych (najbezpieczniejszych) modeli znalaz�y si�: Alfa Giulia (ochrona doros�ych), Mercedes Klasa E (ochrona dzieci), Toyota Hillux - po dodaniu Safety Pack (ochrona pieszych) i Ford Edge (systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo).
Tradycyjnie te� na koniec roku organizacja EuroNCAP wskaza�a najlepsze modele w swojej klasie (liczona �rednia z czterech kategorii test�w). Jednocze�nie jest to podkre�lenie wa�nego faktu, �e 5-gwiazdkowe modele mo�na por�wnywa� ze sob� jedynie z obr�bie reprezentowanej klasy i to pod warunkiem, �e testy (m.in. z uwagi na zmieniaj�ce si� specyfikacje) by�y przeprowadzone w danym roku kalendarzowym. W 2016 roku wyr�nienie "Best in Class Cars of 2016" otrzyma�y: Hyundai Ioniq (ma�y samoch�d rodzinny), Toyota Prius (du�y samoch�d rodzinny) i Volkswagen Tiguan (ma�y samoch�d terenowy).
|
model |
poziom
wyposa�enia |
ocena
og�lna |
ochrona
doros�ych |
ochrona
dzieci |
ochrona
pieszych |
systemy
podnosz�ce
bezpiecze�stwo |
|
Alfa Romeo Giulia |
standard |
|
37,4 (98%) |
39,7 (81%) |
29,2 (69%) |
7,3 (60%) |
|
Audi Q2 |
standard |
|
35,6 (93%) |
42,4 (86%) |
29,6 (70%) |
8,5 (70%) |
|
Fiat Tipo |
opcja |
|
31,3 (82%) |
29,8 (60%) |
26,2 (62%) |
6,9 (57%) |
|
Fiat Tipo |
standard |
|
31,3 (82%) |
29,8 (60%) |
26,2 (62%) |
3,0 (25%) |
|
Ford Edge |
standard |
|
32,5 (85%) |
37,7 (76%) |
28,3 (67%) |
10,7 (89%) |
|
Hyundau Ioniq |
standard |
|
34,9 (91%) |
39,4 (80%) |
29,8 (70%) |
9,9 (82%) |
|
Kia Niro |
opcja |
|
34,8 (91%) |
39,6 (80%) |
29,7 (70%) |
9,7 (81%) |
|
Kia Niro |
standard |
|
31,8 (83%) |
39,6 (80%) |
24,3 (57%) |
7,1 (59%) |
|
Mercedes Klasa E |
standard |
|
36,3 (85%) |
44,6 (90%) |
32,5 (77%) |
7,4 (62%) |
|
Peugeot 3008 |
standard |
|
32,9 (86%) |
42,0 (85%) |
28,2 (67%) |
7,0 (58%) |
|
Renault Scenic |
standard |
|
34,5 (90%) |
40,2 (82%) |
28,5 (67%) |
7,1 (59%) |
|
SEAT Ateca |
standard |
|
35,6 (93%) |
41,4 (84%) |
30,1 (71%) |
7,3 (60%) |
|
SsangYong Tivoli |
opcja |
|
31,3 (82%) |
30,4 (62%) |
27,4 (65%) |
5,2 (43%) |
|
SsangYong Tivoli |
standard |
|
28,3 (74%) |
30,4 (62%) |
23,2 (55%) |
3,0 (25%) |
|
SsangYong XLV |
opcja |
|
31,3 (82%) |
30,4 (62%) |
27,4 (65%) |
5,2 (43%) |
|
SsangYong XLV |
standard |
|
28,3 (74%) |
30,4 (62%) |
23,2 (55%) |
3,0 (25%) |
|
Subaru Levorg |
standard |
|
35,0 (92%) |
41,0 (83%) |
31,7 (75%) |
8,3 (68%) |
|
Suzuki Baleno |
opcja |
|
32,5 (85%) |
36,1 (73%) |
27,6 (65%) |
5,3 (43%) |
|
Suzuki Baleno |
standard |
|
30,8 (80%) |
36,1 (73%) |
27,6 (65%) |
3,0 (25%) |
|
Suzuki Ignis |
opcja |
|
33,1 (87%) |
38,8 (79%) |
32,6 (77%) |
7,2 (60%) |
|
Suzuki Ignis |
standard |
|
30,1 (79%) |
38,8 (79%) |
28,3 (25%) |
3,0 (25%) |
|
Toyota Hilux |
opcja |
|
35,6 (93%) |
40,3 (82%) |
35,0 (83%) |
7,6 (63%) |
|
Toyota Hilux |
standard |
|
32,6 (85%) |
40,3 (82%) |
30,9 (73%) |
7,6 (63%) |
|
Toyota Prius |
standard |
|
35,0 (92%) |
40,3 (82%) |
32,7 (77%) |
10,2 (85%) |
|
Volkswagen Tiguan |
standard |
|
36,7 (96%) |
41,5 (84%) |
30,6 (72%) |
8,2 (68%) |
|
|
|
|
 |