Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | Renault Koleos | Wrzesie� 2017
Renault Koleos 06-10-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Nowy Koleos to ju� 23 model Renault, kt�ry na przestrzeni dw�ch dekad istnienia test�w zderzeniowych EuroNCAP otrzyma� w nich najwy�sz� not� 5 gwiazdek. W gronie ocenianych w tych roku modeli wszystkich marek wyr�nia si� wysokim wynikiem w zakresie dzia�ania system�w podnosz�cych bezpiecze�stwo.
Koleos zadebiutowa� w ofercie Renault w 2006 roku. Dwa lata p�niej zosta� poddany testom zderzeniowym EuroNCAP otrzymuj�c w nich maksymaln� liczb� 5 gwiazdek. W 2009 zmieni�y si� kryteria oceniania aut, st�d obecnej punktacji nie mo�na bezpo�rednio por�wywa�. II-generacja Koleosa (2016/17) jest te� wi�ksza - 4673 mm d�ugo�ci (+153 mm) przy niewiele zmienionym rozstawie osi 2705 mm (+15 mm).
Standardowe wyposa�enie Renault Koleos obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy (i-Size), wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era, autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB, sygnalizacj� zjechania w wybranego pasa ruchu (LDW) oraz tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci.
Bezpiecze�stwo doros�ych 34,5 pkt. (90 proc.)
Podczas uderzenia przodem Renault Koleos w przeszkod� odkszta�caln� odnotowano u kierowcy powa�ne obra�enia lewej nogi, za to ochrona pasa�era by�a na optymalnym poziomie (za co przyznano 7 z 8 pkt). Z kolei podczas pr�by uderzenia ca�� szeroko�ci� samochodu w przeszkod� sta�� u kierowcy odnotowano obra�enia klatki piersiowej, za� u pasa�era (kt�ry w tej pr�bie siedzi na kanapie po przek�tnej stronie do kieruj�cego) obra�enia klatki by�y powa�niejsze (6,5/8 pkt.).
W przypadku zderzenia bocznego i po uderzeniu auta w s�up poziom ochrony kierowcy by� na optymalnym poziomie (16 z 16 pkt.). Podczas uderzenia w ty� auta profile siedze� i zag��wk�w z przodu i z ty�u w optymalny spos�b chroni�y przez wi�kszymi urazami kr�gi szyjne (2,5 z 3 pkt).
Za dzia�anie autonomicznego systemu awaryjnego hamowania AEB przy niskich pr�dko�ciach (w mie�cie) przyznano 2,5 z 3 pkt.
Bezpiecze�stwo dzieci 38,9 pkt. (79 proc.)
Do test�w Renault Koleos u�yto fotelika Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adk� podwy�szaj�c� Niania Dream (10-letnie dziecko) francuskiej firmy Team-Tex. Podczas testu zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u starszego dziecka stwierdzono skrajnie niebezpieczne obci��enia kr�g�w szyjnych (na za��czonym filmie doskonale wida�, jak szyja zatrzymuje si� na pasie bezpiecze�stwa), z kolei u m�odszego opr�cz du�ych obci��e� kr�g�w szyjnych wyst�pi�y te� przeci��enia klatki piersiowej (11,9 z 16 pkt). Za ochron� przy uderzeniu bocznym (od strony wi�kszego manekina) przyznano maksymaln� not� 8 punkt�w.
Nowy Koleos zosta� wyposa�ony w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli uwag co do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era, elementy te oceniono na 7 z 13 pkt.
EuroNCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W sumie przyznano za to maksymaln� liczb� 12 punkt�w.
Ochrona pieszych 26,1 pkt. (62 proc.)
Za ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g doros�ej osoby) przyznano maksymaln� not� 6 pkt., na przednim pasie samochodu (miednica) najwi�ksze zagro�enie stanowi� prawy reflektor (5,1/6 pkt.). Jedynie �rodkowa cz�� maski silnika zapewnia dostateczn� ochron� g�owy, krytyczne miejsca to s�upki A (15 z 24 pkt.).
Autonomiczny system awaryjnego hamowania nie ma funkcji wykrywania pieszego, dlatego nie oceniano jego dzia�ania (0 pkt.).
Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 9,1 pkt. (75 proc.)
Renault Koleos zosta� standardowo wyposa�ony w komplet element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie oceniaj� specjali�ci z EuroNCAP: ogranicznik pr�dko�ci (2,5 z 3 pkt.), sygnalizacja niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt), alarm zjechania z wybranego pasa ruchu (1,8/3 pkt.) i autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB dzia�aj�cy przy wy�szych pr�dko�ciach (1,8/3 pkt.).