include"menu_lewe.php"; ?> |
|
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP |
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP
SEAT Leon najlepiej chroni dzieci
04-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: EuroNCAP, producenci foteiików i archiuwm
Kolejny pułap w uzyskanym wyniku w testach EuroNCAP został przekroczony. Tym razem SEAT Leon zdobył 45 punktów w kategorii bezpieczeństwa dzieci.

Do tej pory najlepszy wynik należał do 3 modeli - Hyundaia i30, Subaru XV i Volkswagena Beetle - które uzyskały po 44 (90 proc.) na 49 punktów. Po ostatnich testach wyższym osiągnięciem może pochwalić się SEAT w nowym Leonie, choć i Subaru Forester otrzymał taką samą liczbę punktów. Jednak ten ostatni stracił minimalnie na ocenie jakości wykonania fotelików dla półtorarocznego dziecka. Co ciekawe - i w jednym i w drugim montowane były włoskiej firmy Fair.

SEAT do oceny bezpieczeństwa 18-miesięcznego dziecka wybrał fotelik Fair G 0/1, a więc przeznaczony dla dzieci od momentu urodzenia do 4 roku życia. W tym przypadku ustawiono go tyłem do kierunku jazdy i zamocowano za pomocą bazy Isofix (typ RWF). Jakość i wykonanie tego fotelika oceniono na 12 pkt., czytelność załączonej instrukcji montażu na 4 pkt., a sam stopień trudności na 2 pkt. Czyli w każdym przypadku nota maksymalna.

W przypadku podróży 3-letniego dziecka wybrano fotelik Duo Plus firmy Romer. Zgodnie z przeznaczeniem ustawiono go przodem do kierunku jazdy także na tylnej kanapie. Zamocowano go za pomocą uchwytów Isofix, a z tyłu -opcjonalnym dla tego modelu - pasem tzw. top tether, który zapobiega rotacji fotelika podczas uderzenia w bok auta. I tutaj także przyznano fotelikowi maksymalne oceny.
Oba foteliki, zgodnie z procedurą testów EuroNCAP, zamontowano na tylnej kanapie.
Wysoko również oceniono wyposażenie nowego Leona w elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci. Specjaliści z EuroNCAP przyznali 9 z 12 punktów.

Ponieważ auto pojawi się w polskich salonach dopiero wiosną przyszłego roku nie można bezpośrednio odnieść się do jego wyposażenia. Póki co wystarczą modele prezentowane na ostatnim salonie w Paryżu, a był w nich m.in. wyłącznik przedniej poduszki powietrznej, mocowania Isofix na skrajnych miejscach z tyłu oraz punkt kotwiczenia top tether. Na plus wyróżnia się sposób zabudowy uchwytów Isofix na kanapie. Na minus brak na osłonach przeciwsłonecznych ostrzeżeń o ustawieniu fotelika tyłem do kierunku jazdy na przednim miejscu pasażera przy aktywnej poduszce czołowej. Widniały one jednak na modelach testowanych przez EuroNCAP. W tych "paryskich", zastosowano sam piktogram znajdujący się na środkowym słupku tuż nad podłogą i widoczny po otwarciu drzwi od strony pasażera.
W testach dynamicznych - na podstawie odczytów z aparatury pomiarowej - przyznano maksymalne oceny za ochronę głów i minimalizację działających na dzieci przeciążeń. Niemniej podczas uderzenia w bok niektóre elementy samochodu stwarzają niewielkie ryzyko uderzenia w dzieci na wysokości głowy.

W pozostałych kategoriach testów nowy Leon otrzymał 34 pkt. za bezpieczeństwo osób dorosłych siedzących na przednich fotelach, 25 pkt. za ochronę potrąconego pieszego (dobre wyniki na części maski silnika, w które może uderzyć głowa dziecka) oraz 5 pkt. za elementy podnoszące bezpieczeństwo. Wszystkie te elementy oceniano na modelu z silnikiem 1.6 TDi i wersji wyposażenia "Reference" i kierownicą po lewej stronie.
|
|
|
include"menu_prawe.php"; ?> |