strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Testy zderzeniowe EuroNCAP

Wyniki pierwszych testów zderzeniowych w nowej specyfikacji EuroNCAP
18-02-2009, foto: EuroNCAP



Organizacja EuroNCAP ogłosiła dzisiaj pierwsze w tym roku wyniki testów zderzeniowych. Tym razem w próbach udział wzięło 6 modeli: Citroen C3 Picasso, Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza oraz Toyota Avensis i iQ.

Jednocześnie są to pierwsze auta oceniane według nowej specyfikacji testów. Do tej pory gwiazdki przyznawane były osobno w trzech kategoriach - testach zderzeniowych (czołowym, bocznym i uderzeniu w słup + sygnalizacja niezapiętych pasów), bezpieczeństwa podróżujących dzieci (18-miesięcznego i 3-letniego) oraz ochrony pieszych przed skutkami potrącenia (zarówno osoby dorosłej, jak i dziecka). Od teraz przyznawana będzie tylko jedna ocena w skali od 1 do 5 gwiazdek, na które składa się średnia punktów uzyskanych w poszczególnych testach.



Ale to nie koniec zmian - testy zderzeniowe rozszerzono o nową próbę (tzw. whiplash) oceniającą stopień ochrony kręgów szyjnych w przypadku uderzenia w tył auta. Poddane są w niej konstrukcje przednich foteli łącznie z zagłówkami.

Z kolei w ocenie bezpieczeństwa dzieci brane są teraz pod uwagę trzy aspekty - jakości wykonania poszczególnych elementów (np. mocowań Isofix), czytelności zamieszczonych ostrzeżeń i instrukcji (np. sposobu dezaktywacji przedniej poduszki pasażera) oraz stopnia trudności montażu fotelików. Do końcowej oceny brane są wyniki uzyskane dla 18 miesięcznego i 3 letniego dziecka.

W przypadku pieszego stopień jego ochrony przed skutkami potrącenia mierzony jest w trzech strefach - głowy, miednicy i piszczeli. Przyznane w każdej z nich punkty są następnie sumowane.

Dodatkowe punkty można otrzymać za wyposażenie auta w systemy podnoszące bezpieczeństwo - system ESP (brana jest pod uwagę jego dostępność na wyposażeniu standardowym), ogranicznik prędkości oraz sygnalizację niezapiętych pasów (osobno za kierowcę i pasażera siedzącego z przodu oraz łącznie za tylną kanapę).

Uzyskane w tych czterech kategoriach punkty sumuje się i na podstawie otrzymanego wyniku przyznawana jest ostateczna liczba gwiazdek. W pierwszym teście według nowej specyfikacji przyznano następujące oceny:

Citroen C3 Picasso - 4 gwiazdki
Mazda 6 - 5 gwiazdek
Mitsubishi Lancer - 5 gwiazdek
Subaru Impreza - 4 gwiazdki
Toyota Avensis - 5 gwiazdek
Toyota iQ - 5 gwiazdek.


copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry