portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDARZENIA
Home of Quattro | Audi

Poczuć czym jest Quattro
13-10-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Quattro to Audi, Audi to Quattro - to stwierdzenie można powielać tysiące razy. Dla wszystkich chętnych wypróbowania właściwości tego napędu firma z Ingolstadt przygotowała w Warszawie specjalny tor przeszkód.



Niestety, cała impreza trwała zaledwie 6 dni, a jazda każdej osoby wyliczona była na kilka minut. Po drodze m.in. przejazd po nierównościach, najazd pod kątem na rampę i utrata przyczepności kół oraz podjazd z zatrzymaniem i zjazd ze zniesienia. Wszystko pod okiem instruktorów z Audi Driving Experience.

Do prób przeznaczono Audi A4, A6, Q3 i Q5. Te dwa ostatnie cieszyły się największą popularnością wśród jeżdżących.



To oczywiście tylko niewielka część z gamy Audi posiadających napęd na wszystkie koła. Jak wylicza producent obecna oferta z quattro przekracza 140 modeli - od kompaktowego A1 poprzez SUV-y Q, mocniejsze odmiany S i RS, na sportowym coupe R8 kończąc. Niektóre z nich zaprezentowano, choć tylko statycznie, obok toru przeszkód.

Historia napędu quattro rozpoczęła się w 1980 roku. Początkowo Audi stosowała go w autach wyczynowych, które uzyskiwały niewyobrażalną dotąd przewagę czasową nad konkurencją. Stąd też obecność dwóch replik.



Audi Sport quattro S1 EVO1 przygotowano z myślą o starcie w wyścigach górskich w kategorii samochodów zabytkowych - posiada certyfikat FIA. Pod maską silnik Hohenester Sport o pojemności 2140 cm3 i mocy 550 KM przy 655 Nm. Napęd przenosi skrzynia Audi sport plus mechanizm samoblokujący 25 proc. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 2,7 sekundy, prędkość maksymalna 230 km/h.



Drugą repliką było Audi quattro A2. 40 lat temu za jego kierownicą Hannu Mikolla zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Świata. Tym razem zastosowano jednostkę Audi sport o pojemności 2226 cm3 i mocy 510 KM przy 600 Nm. Przyspieszenie do setki w czasie 3,2 sekundy, prędkość maksymalna 220 km/h.

W 1982 roku na rynek trafiło Audi 80, pierwszy seryjny model z napędem quattro. Do dziś wyposażono w niego 5 milionów aut. Tym jubileuszowym było A6 Allroad z silnikiem 3.0 TDI.



O podzielenie się wrażeniami z jazd poprosiliśmy pierwszą z wysiadających osób. Była nią Iwona z Warszawy:

"Prawo jazdy mam od 5 lat, ale to moje pierwsze doświadczenie z autami z napędem na cztery koła. Wrażenia są bardzo pozytywne, chociaż na tym torze przeszkód musiałam przełamać się sama w sobie. Teraz różnice pomiędzy quattro i tym na przód są dla mnie, aż nadto oczywiste. Jeździłam Q3 i Q5. Zdecydowanie lepiej czułam się w tym mniejszym, z silnikiem diesla i po raz pierwszy miałam do czynienia z automatyczną skrzynią biegów. Ale w obu miałam poczucie bezpieczeństwa, z chęcią jeździłabym takim samochodem na co dzień (śmiech)".
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry