portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDARZENIA
POZNAŃ MOTOR SHOW 2013

Poznańskie retrospekcje
05-04-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Czasy świetności targów motoryzacyjnych w Poznaniu skończyły się wraz z załamaniem branży na przełomie XX i XXI wieku. Po latach próbują odbudować swoją pozycję, a na ile to się udaje można ocenić samemu przez najbliższy weekend.


Po raz pierwszy na targi motoryzacyjne w Poznaniu pojechałem w 1996 roku i to jako wystawca z moim ówczesnym pracodawcą, tygodnikiem "Motor". Była to impreza o bardzo szerokim spektrum działalności w tej branży - od producentów części i akcesoriów, poprzez firmy olejowo-chemiczne, na wszelkich pojazdach kończąc, a sama impreza, którą otwierał sam minister transportu/gospodarki/infrastruktury etc, trwała coś około 10 dni.



Były to też czasy bezcłowych kontyngentów na import samochodów do Polski, ruszała ekspansja Daewoo, na drogach wciąż królował Maluch stopniowo wypierany przez Cinquecento, a Citroen w Nysie montował model C15. Pamiętam też rok, w którym zabrakło... miejsca dla wystawców.




Dziś z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że stoiska koncernów samochodowych swoim rozmachem i zawartością nie ustępowały tym z Genewy czy Frankfurtu. Choć oczywiście premiery były na miarę naszego rynku, a więc wyłącznie o zasięgu krajowym.

Od 2001 roku uczestniczyłem w nich już samodzielnie jako wydawca miesięcznika branżowego "Moto Sklep". Opublikowaliśmy w nim m.in. ranking targów motoryzacyjnych w Polsce - w 1999 roku poznańskie miały 906 wystawców, a drugie w kolejności, Autosalon w Katowicach - 253, a ostatni z pierwszej dziesiątki, Lublin - 73.



Jednak dwa lata później, do grona wystawców dołączył właśnie magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie", pisaliśmy, że "W tegorocznej edycji Poznań Motor Show" udział wzięło 508 wystawców". O słabnącej ich pozycji świadczył już fakt, że kolejne odbyły się w 2005 roku i były ostatnimi, na których byłem obecny. W tym czasie rolę znaczących targów branżowych przejęła impreza organizowana przez Inter Cars.

Ubiegłoroczna informacja o reaktywacji targów motoryzacyjnych, a raczej salonu samochodowego, w Poznaniu wywołała u mnie bardziej wspomnienia niż zainteresowanie tym jak będzie. Nie skusiłem się też na wyjazd w tym roku opierając się na relacji i zdjęciach wydelegowanej osoby, która na marginesie bywała na opisach przeze mnie edycjach. Ma więc skalę porównawczą i przywiezione wrażenia brzmią na tyle obiecująco, że rozważam podróż za rok i to być może jako wystawca. Ale niezależnie od tego uważam, że Polsce należy się jedna, centralna impreza samochodowa i niekoniecznie musi to być w Warszawie.



A co dziś można zobaczyć w Poznaniu. Cały pawilon 3A zajęła Grupa Volkswagena, która nadała mu nazwę City Auto. A w nim m.in. polska premiera Jetty z napędem hybrydowym, Audi RS 5 Cabriolet i SQ5 oraz Skody Octavia Combi. Oczywiście nie zabrakło Europejskiego i Światowego Samochodu Roku 2013, czyli nowego Golfa, także w wersji GTI (za tydzień w Poznaniu rusza Volkswagen Castrol Cup).




Na konto Grupy Volkswagena należy też zaliczyć hit ostatnich dni - Porsche Cayman i 911 Carrera S w barwach polskiej policji (to był akurat prima aprilisowy żart, ale skutecznie reklamujący poznańską imprezę).



W drugim pawilonie, nr 5, prezentuje się blisko 20 marek samochodów. Wśród nich - Ford Fiesta i Focus ST, aktualny posiadacz tytułu World Car Desing czyli Jaguar F-Type, minivan Kia Carens i sportowa odmiana pro_cee'd GT, Mercedes CLA i Klasa E, Mitsubishi Outlander, Nissan Juke Nismo, Toyotę GT-86, Volvo V40 Cross Country i takie "egzotyki" jak Ferrari F12 Berlinetta i Rolls-Royce Ghost.

Salonowi samochodowemu towarzyszy motocyklowy i caravaningu, wystawa pojazdów zabytkowych, rodzinne miasteczko bezpieczeństwa oraz ekspozycja dla pasjonatów... latania. Dla szerokiej publiczności targi otwarte są od 5 do 7 kwietnia w godzinach 10-19. Bilety wstępu: 17 złotych, rodzinny (od 3 osób) po 13 złotych, dzieci do lat 3 bezpłatnie.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry