strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jedź Bezpiecznie
Wywiady
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
JedĹş Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Zwiększa się świadomość kierowców
30-01-2011, foto: KGP

Z inspektorem Markiem Fidosem, Dyrektorem Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji



Ze statystyk wynika, że z roku na rok zdecydowanie poprawia się bezpieczeństwo na polskich drogach. Co ma na to największy wpływ?

Przede wszystkim zwiększająca się świadomość kierowców na temat zagrożeń związanych z ruchem drogowym. Wszyscy jesteśmy niemal codziennie informowani o skutkach tragicznych wypadków, które były spowodowane nieprzestrzeganiem przepisów i brakiem wyobraźni. Tego typu informację niosą ze sobą również element edukacyjny, co niewątpliwie również wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

Oprócz tego polscy kierowcy coraz częściej podróżują po drogach Unii Europejskiej (Niemcy, Francja, Holandia), gdzie normą jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego i coraz więcej osób zaczyna przejmować bezpieczne zachowania na drodze od tamtejszych kierowców.

Pamiętajmy także, że w trójkącie bezpieczeństwa - człowiek, droga, pojazd - to człowiek jako uczestnik ruchu jest jego najważniejszym elementem! Ponadto z każdym rokiem mamy coraz więcej modernizowanych odcinków dróg, co również ma istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak to, że wiek przeciętnego pojazdu poruszającego się po polskich drogach jest coraz mniejszy. Kierowcy ceniąc sobie bezpieczeństwo inwestują w coraz młodsze i bezpieczniejsze samochody natomiast wypadkową tych wszystkich zachowań jest poprawa stanu bezpieczeństwa na drogach.

Jednak najczęstsze przyczyny z jakich dochodzi do wypadków pozostają bez zmian...

Od wielu lat bez zmian jest to niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Z naszych statystyk wynika, że do największej liczby wypadków drogowych paradoksalnie dochodzi w trakcie dobrych warunków atmosferycznych i na prostych odcinkach drogi. Dlatego pamiętajmy, że gdy mamy ładną słoneczną pogodę to niech nas to nie zmyli i nie pozwalajmy sobie na szybką i brawurową jazdę.

Jeżeli ktoś decyduje się na jazdę z prędkością np. 160 km/h, to musi wiedzieć że w przypadku zderzenia się z jakąś przeszkodą, to siły oddziaływujące na samochód będą niemal identyczne jak byśmy zrzucili taki samochód z wysokości 120 metrów, co odpowiada wysokości tarasu widokowego Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Od końca 2010 roku możemy szybciej pojechać po niektórych drogach. To nagroda dla polskich kierowców czy próba "zalegalizowania" stanu faktycznego?

Musimy pamiętać, że podwyższenie prędkości obowiązuje tylko na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych. Niewątpliwie jest to spowodowane tym, że te kategorie dróg są jednymi z najbezpieczniejszych (w ubiegłym roku zginęło na nich 66 osób), nie ma na nich skrzyżowań poprzecznych oraz jest wprowadzona segregacja ruchu.

Jednak na jazdę z prędkością 140 km/h po autostradzie mogą sobie pozwolić tylko ci kierowcy którzy poruszają się sprawnymi technicznie samochodami mają duże doświadczenie w kierowaniu pojazdem oraz są wypoczęci i jest to pewnego rodzaju nagroda właśnie dla tych kierowców.
Jednakże nie możemy zapominać o treści art. 19 ustawy prawo o ruchu drogowym, który mówi, iż "kierując pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu".

Co prawda w ubiegłym roku odnotowano o 10 tysięcy mniej zatrzymań nietrzeźwych kierujących, jednak i tak ich liczba jest przerażająca. Czy dziś możemy ocenić skuteczność zaostrzenia kar dla nich?

Spadek liczby nietrzeźwych kierowców na polskich drogach jest spowodowany przede wszystkim skutecznością działań Policji tzw. "trzeźwe poranki" organizowane przez policjantów w całej Polsce, częste losowe kontrole kierowców i sprawdzanie ich stanu trzeźwości, to wszystko składa się na bardzo gęste sito przez które przechodzą kierowcy i wiąże się z nieuchronnością poniesienia odpowiedzialności przez wszystkich tych którzy kierują pod wpływem alkoholu.

Niemniej jednak te 173 tysięcy kierowców zatrzymanych za jazdę pod wpływem alkoholu w ubiegłym roku, świadczy o dużym problemie społecznym. Dlatego pamiętajmy nie pozwalajmy na to, by ktoś z naszego otoczenia kierował pojazdem po spożyciu alkoholu.

Dziękuję za rozmowę.

Statystki policyjne za lata 2009-10

rok
wypadki
ranni
zabici
nietrzeźwi kierujący

2010
38 776
48 872
3902
165 885

2009
44 196
56 046
4572
173 324


copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry