System aktywnej klapy silnika w Citroenie C6. dodano 21 sierpnia 2007
Wprowadzony przez Citroena do sprzedaży w 2006 roku model C6 wyróżnia się na tle bezpieczeństwa m.in. innowacyjną pokrywą maski silnika.
Jej działanie oparte jest na systemie rozpoznania momentu potrącenia przez auto pieszego. Do jego budowy wykorzystano przewód światłowodowy, który umieszczono w specjalnej przegrodzie w konstrukcji zderzaka. Siła wywołana potrąceniem przechodnia doprowadza do odkształcenia się tej przegrody, przez co deformacji ulega sam światłowód. W tej chwili wysyłany jest impuls elektryczny odpalający pirotechniczne ładunków, które unoszą tylną część pokrywy.
Wytworzona w ten sposób pustka pomiędzy silnikiem, a pokrywą zapobiega odniesieniu większych obrażeń głowy potrąconej osoby. Jak dowodzą liczne badania, w takich wypadkach najcięższe obrażenia głowy spowodowane są przez elementy silnika, które przy deformacji pokrywy potrafią przebić się przez jej powierzchnię.
Aktywacja całego systemu zajmuje 40 milisekund, a pokrywa unoszona jest na wysokość 65 mm. Aby system mógł w całości zdać egzamin umieszczono w jego konstrukcji drugi mechanizm, który utrzymuje w górze maskę silnika. Dodatkowo pozwala to na pochłonięcie energii uderzenia. Skuteczność działania tego systemu obliczona jest na prędkość od 30 do 50 km/h - należy pamiętać, że w takich sytuacjach kierowca zaczyna już wcześniej hamować co skutecznie zmniejsza prędkość auta.
System aktywnej maski silnika został doceniony przez specjalistów z EuroNCAP. Model C6 otrzymał za niego, jako pierwszy w historii testów zderzeniowych, maksymalną ocenę 4 gwiazdek w kategorii "ochrona pieszego".
Aktywna maska silnika dostępna jest na wyposażeniu fabrycznym każdego modelu C6 dostępnego w polskich salonach.